المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله فى exchange

سيف الدين 2007
16-06-2011, 00:09
حد عنده فكره الرساله دى سببها ايه
مع انى منزل الاكستشينج قبل كده ومشغله مش عارف الرساله دى المره دى طالعالى نزلت كل حاجه من الاول وبرده بتطلع معقول يكون من نسخه الاوفيس لان هى الحاجه الوحيده اللى اتغيرت

بتطلع رساله فى الكلينت ان لا يمكن الاتصال ب الاكستشينج لا توجد عباره افتراضيه خاصه بمحول الشبكه

Eng.Eslam Mohamed
16-06-2011, 00:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اولا هل قمت باحداث اى تغيير على الكلينت سواء تغير اسمه او الباسورد الخاصه به ؟ وهل الكلينت فى دومين ام ورك جروب؟

اخيرا جرب تعمل لوجن مره تانيه وتدخل اسم المستخدم والباسورد من اول وجديد اكنك اول مره تدخل الكلينت على الاوت لوك والميل وكدة وهيشتغل معاك ومتقلقش الموضوع سهل وبيحصل كتير مع كل الناس

وممكن برضه يكون احتمال تغير نسخه الاوفيس هو السبب زى ما ذكرت بس عادى جرب زى مقولتلك وبلغنا بالنتيجه

سيف الدين 2007
16-06-2011, 04:49
نزلت كلينت جديد وبرده نفس المشكله
معقول يكون عيب نسخه اوفيس معتقدش

A7md_IT
16-06-2011, 10:25
Yes, my Dear it may be a MS office problem, make sure that you are not using MS office 2003 and you don't have public folders.

tiens_00
16-06-2011, 11:43
السلام عليكم ورحمة الله

أخي الكريم أفتح الـ CMD من على ال Client واكتب

ipconfig /flushdns
ipconfig /registerdns

اتوقع دي مشكلة DNS جرب وقولنا حصل ايه

وشكرا

سيف الدين 2007
27-06-2011, 19:35
معلش يا جماعه اتاخرت عليكم فى الرد شويه لانى كنت مشغول شويه المهم وانا بجرب اليوم نزلت نسخه اوفيس انجليزى لما طلعت نفس الرساله بالانجليزى تتوقعوا المشكله سببها ايه سببها يضحك طلعت العباره الافتراضيه هى الجتواى وانا مختش بالى خالص من الموضوع ده
طبعا انا عامل جوين للدومين بس اما مش مفعل الدى اتش سى بى فالكلينت مش واخد جتواى بس طبعا واخد دى ان اس واى بى مانيوال
المهم حطيت جت واى هو نفسه الدى ان اس اشتغل ميه ميه
وشكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااا