المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : Motherboard z68 and RAM 8 Giga

Fouadsoft
17-06-2011, 16:27
السلام عليكم
كنت عايز اعرف امتى هينزل مصر بوردة Motherboard z68
ومعاها طقم رامات القطعة 8 جيجا؟
علشان الواحد يعرف يجمع جهاز كويس

وعندى سؤال اخرى فى التجميعة ايه الباور واحسن باور 1000 فى السوق؟
ال nzxt? ولا فى حاجة احسن
وكمان بالنسبة للكيس
Haf x, phantom , cosmos?
انهى الافضل بينهم؟

وكرت الشاشة 6970 ولا 580 نفيديدا ولا 570؟
انهى الافضل فالافضل؟

ENG.Bishoo
17-06-2011, 18:39
z68 موجوده على فكره بالنسبه للكيسه haf x حلوه بص ضخمه جدا ومش محتاجهه البور هات Antec او Hec بالنسبه لكرت الشاشه هات 6990 بالمره طالما بتجمع جهاز High end

aelzohry
17-06-2011, 19:47
السلام عليكم
كنت عايز اعرف امتى هينزل مصر بوردة Motherboard z68
ومعاها طقم رامات القطعة 8 جيجا؟

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
بالنسبة للمازرات ذات الشيب Z68 موجودة، لكن مش عارف هل منها أنواع تدعم رامات القطعة 8جيجا وأخرى لا (على ما أظن كل البورد Z68 بتبقى 4 فتحات للرام كل فتحة بتقبل 8جيجا لأن الإجمالي 32جيجا)..... ودي تأكدت منها من موقع جيجابايت.....

ودي البورد اللي موجودة في مصر بأسعارها وأماكن وجودها
Gigabyte GA-Z68X-UD3-B3 socket 1155 motherboard
1125LE in TechnologyHouse

Gigabyte GA-Z68A-D3-B3 socket 1155 motherboard
900LE in TechnologyHouse

ASRock Z68 Pro3-M Socket 1155 Motherboard
950LE in High End

ASRock Z68 Extreme4 Socket 1155 Motherboard
1500LE in High End

بس مش عارف أسوس متوفرة ولا لا (لأني عايز أجيب أسوس، فأنا أنوي تجميع كيسه بهذا الجيل من الشيب والجيل التاني من I Core)

aelzohry
17-06-2011, 19:56
CPU: Intel® Core™ i7-2600K 3.4GHz/8M Processor

MB: ASUS P8Z68-V Pro
أو لو ما لقيتوش
ASRock Z68 Extreme4

Ram: G.skill Sniper Low Voltage Series 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600 CL9 v1.25 Dual Channel Memory Kit

HD: SSD Sata III (لسه ما استقريتش على النوع إيه)

دي التجميعة اللي نويت عليها إيه رأيك؟ بس لسه مش عارف كارت الشاشة اجيب إيه لأني عايز أشغل الماك عليه فعشان كدا لسه متردد في الاختيار..... والكيس والباور برضه لسه تحت المراجعة

وبالنسبة للبوردة لما أنزل القاهرة إن شاء الله أشوف المتوفر إيه على الطبيعة (جايز ألاقي حاجة أفضل)

خلي بالك وانت بتختار الرام مع الجيل الثاني من معالجات I Core لازم الفولت يكون مش أكتر من 1.5 يعني يفضل اللي انا مختارها 1.25 فولت

Fouadsoft
17-06-2011, 23:34
شكرا يا شباب
بس مش عارف البوردة ال ASRock
اول مرة اسمع عنها
و كنت عايز اعرف البوردة Gigabyte GA-Z68-UD7 نزلت ولا لا؟ وهل فى افضل منها!
وبالنسبة للرامات انا عايز 2 رام كل قطعة 8 جيجا علشان اشغل ال Dual
فهل متوفرة ولا لسه مجتش؟

اما بالنسبة ل 6990 مش محتاجها اوى وسعرها غالى زيادة عن اللزوم فهجيب ال 6970 وان شاء الله بعد كام سنة لو احتجت اطور هعمل كروس فاير.

فانا يهمنى حاليا البوردة والبروسيسور والرام ال 8 جيجا القطعة الواحدة

وايه موضوع الفولت ال 1.5 مشكلتة ايه؟
واعتقد ان مفيش فى السوق غير البروسيسور دة

CPU: Intel® Core™ i7-2600K 3.4GHz/8M Processor
وهل فى احسن منه ناول قريب؟

ENG.Bishoo
17-06-2011, 23:49
البوردة Gigabyte GA-Z68-UD7 موجوده وتمنها 2888 بالنسبه للرامات لايوجد رام 8 جيجا حتى الان فاقصى شئ4 جيجا

aelzohry
18-06-2011, 13:52
بالنسبة للبوردة ASRock Z68 Extreme4 أنا شفتلها مراجعات على النت، وموجودة بـ 1500 جنيه في مصر.... هي كمالياتها كتير يعني تقريبا موفرة كل اللي هتحتاجه من وصلات ويو اس بي وغيره..... لكن كجودة الله أعلم (الصراحة أنا لا أثق في منتجات الشركة منذ أن جربت بوردة لهم لكن من النوع البسيط جدًا... فاحتمال تكون في الأنواع العالية أفضل.... الموضوع محتاج مراجعات كتير وسؤال الخبراء)

لكن سألت في ماكسيمم غير متوفرة في الوقت الحالي غير الجيجابايت وبيشكروا في الجيجابايت بشيب Z68 أكتر من ASRock.....

لكني أفضل أن تنتظر لأول الشهر ممكن تنزل بورد أسوس بشيب Z68 في السوق المصرية (أنا أفضلها فلها مراجعات كثيرة على النت).....

بالنسبة للرام لم أرى أكثر من 4 جيجا في مصر للقطعة الواحدة..... ولا أظن أخي أنك ستحتاج أكثر من ذلك للقطعة الواحدة....

بالنسبة لموضوع الفولت قرأت في بعض المواضيع أن متحكم الذاكرة داخل I7 2600k أو الجيل الثاني بمعنى أصح ممكن يتأثر إذا كان فولت الرام أكثر من 1.5 لذلك فالأفضل البحث عن رام بفولت أقل.... متوفرة رامات G.Skill بفولت 1.25 ( Bus 1600) وأيضًا أن المعالجات هذه لن تستفاد بأكثر من Bus 1600 فلا داعي لرامات بباص أعلى....

Fouadsoft
19-06-2011, 01:14
شكرا يا شباب

انا كنت محتاج رامات 12 جيجا علشان شغلى لكن فى البورد الجديد كل مكان بيشيل 8 فكنت عايز اجيب 2 * 8 من الاول بدل ما الواحد يشترى 4 وبعد كدة يبيع ويشترى تانى ال 8!
فاتمنى ان يتم توافر الرمات دى فى خلال الشهريين الجايين علشان الواحد يشترية من اول مرة ويا ريت تكون corsair

انا الحقيقة طول عمرى مجب الجيجا بايت ولم تخذلنى ابدا
الاسوس كان بينزل فيها مشاكل فى الهاى اند فانا متأكد من الكفاءة اللى هتديها الجيجا بايت عن تجربة والفرق فى الاخر مش كتير كل واحد بيختار اللى بيحبة او نفسة بتميل اليه!
قاعتقد المراجعات هتبقى متقاربة

غريبة ان جيل الساندى بريدج مش بيقدر يستفاد اكتر من 1600 للباس!! دى غريبة جدا
طيب ما البورد هتلاقيها تشيل لحد 2200 او اكتر يبقى ايه لازمتة وهل دا عيب ام علشان فى ميزة ما تانية بتعوضها! زى موضوع ال PG?

aelzohry
19-06-2011, 08:41
بالنسبة للرامات - كل البورد بشيب Z68 (دا اللي شفته) بيبقوا اربع فتحات بس للرام لتفعيل Dual Channel مش Triple ورامات 8 ما أظنش هتلاقيها في مصر (دور كويس في المولات) لكن ما أظنش كل الشركات الكبيرة ما فيهاش..... لو عايز هاتلك 4*4 واملى كل الفتحات اللي عندك (بالرغم إنه طبعا 2*8 هيكون أفضل من 4*4)......

بالنسبة للجيجابايت انا ما جربتهاش كتير إلا في الأنواع البسيطة أو المتوسطة G41 وما قبله وما بعده بقليل.... وكانت جيدة نوعًا ما.... بس ما جربتهاش في الأجهزة الحديثة لأني لسه ما جبتش الجهاز.... وعلى العموم الكل بيشكر فيها وشكلي كدا هضطر أجيبلي واحدة جيجابايت لأنه مفيش غيرها هي والاسروك ASRock ......

بالنسبة لموضوع الرام أنا قريت في مراجعات إنه معالجات الساندي بريدج حاليا مش بتستفيد أكتر من 1600 كباس للرام... لكن البورد مجهزة لحد 2200 فعلا (تقريبًا للمستقبل مش أكتر) يعني ممكن المعالجات القادمة بمقبس 1155 تستفيد من رامات أعلى لكن حاليًا أعلى من 1600 لن تفيدك معه بشيء.... والله أعلم

وفي النهاية شوف القطع اللي انت استقريت عليها ورد علينا بيها أو شوف اللي قدامك بالظبط بالموديل واللي انت محتار بينهم ونتناقش ونفيد بعض.... وربنا يوفقك للخير إن شاء الله

ENG.Bishoo
19-06-2011, 15:12
شكرا يا شباب

انا كنت محتاج رامات 12 جيجا علشان شغلى لكن فى البورد الجديد كل مكان بيشيل 8 فكنت عايز اجيب 2 * 8 من الاول بدل ما الواحد يشترى 4 وبعد كدة يبيع ويشترى تانى ال 8!
فاتمنى ان يتم توافر الرمات دى فى خلال الشهريين الجايين علشان الواحد يشترية من اول مرة ويا ريت تكون corsair

انا الحقيقة طول عمرى مجب الجيجا بايت ولم تخذلنى ابدا
الاسوس كان بينزل فيها مشاكل فى الهاى اند فانا متأكد من الكفاءة اللى هتديها الجيجا بايت عن تجربة والفرق فى الاخر مش كتير كل واحد بيختار اللى بيحبة او نفسة بتميل اليه!
قاعتقد المراجعات هتبقى متقاربة

غريبة ان جيل الساندى بريدج مش بيقدر يستفاد اكتر من 1600 للباس!! دى غريبة جدا
طيب ما البورد هتلاقيها تشيل لحد 2200 او اكتر يبقى ايه لازمتة وهل دا عيب ام علشان فى ميزة ما تانية بتعوضها! زى موضوع ال PG?

لو محتاج 12 جيجا هات 4 جيجا فى 3 والافضل تجيب 4 عشان ال Dualchannel وكده هيبقى 16 جيجا

Fouadsoft
20-06-2011, 16:05
لو محتاج 12 جيجا هات 4 جيجا فى 3 والافضل تجيب 4 عشان ال Dualchannel وكده هيبقى 16 جيجا

الفكرة فى انى اشترى 12 * 2 احسن من دلوقتى

ولكن لما اجيب 4 *4 الخسارة هتبقى كبيرة لما احب ازود واجيب 8 * 4

لكن الافضل ان اجيب 8*2 وبعد كام سنة لما الرامات تبقى ارخص ويبقى فى احتياج للرامات هكملهم ل 32

ليه كل الرمات دى؟ علشان اللابات وvirtual machines

Fouadsoft
20-06-2011, 16:06
بالنسبة للرامات - كل البورد بشيب Z68 (دا اللي شفته) بيبقوا اربع فتحات بس للرام لتفعيل Dual Channel مش Triple ورامات 8 ما أظنش هتلاقيها في مصر (دور كويس في المولات) لكن ما أظنش كل الشركات الكبيرة ما فيهاش..... لو عايز هاتلك 4*4 واملى كل الفتحات اللي عندك (بالرغم إنه طبعا 2*8 هيكون أفضل من 4*4)......

بالنسبة للجيجابايت انا ما جربتهاش كتير إلا في الأنواع البسيطة أو المتوسطة G41 وما قبله وما بعده بقليل.... وكانت جيدة نوعًا ما.... بس ما جربتهاش في الأجهزة الحديثة لأني لسه ما جبتش الجهاز.... وعلى العموم الكل بيشكر فيها وشكلي كدا هضطر أجيبلي واحدة جيجابايت لأنه مفيش غيرها هي والاسروك ASRock ......

بالنسبة لموضوع الرام أنا قريت في مراجعات إنه معالجات الساندي بريدج حاليا مش بتستفيد أكتر من 1600 كباس للرام... لكن البورد مجهزة لحد 2200 فعلا (تقريبًا للمستقبل مش أكتر) يعني ممكن المعالجات القادمة بمقبس 1155 تستفيد من رامات أعلى لكن حاليًا أعلى من 1600 لن تفيدك معه بشيء.... والله أعلم

وفي النهاية شوف القطع اللي انت استقريت عليها ورد علينا بيها أو شوف اللي قدامك بالظبط بالموديل واللي انت محتار بينهم ونتناقش ونفيد بعض.... وربنا يوفقك للخير إن شاء الله

انا غالبا ناوى على ال z68 UD7
بس اعتقد انى هسيتنى شوية لغاية ما الرامات ال 8 جيجا قطعة واحدة تبقى متوافرة فى مصر

وموضوع البروسيسور فعلا غريب بس خلينا نشوف انا هستنى شوية لغاية ما الامور ما تبقى اوضح والرامات ال 8 تبقى فى مصر ان شاء الله
شكرا ليكم يا شباب

aelzohry
20-06-2011, 19:33
انا هستنى شوية لغاية ما الامور ما تبقى اوضح والرامات ال 8 تبقى فى مصر ان شاء الله
شكرا ليكم يا شباب

أنا أرى ذلك أفضل لأني سأنتظر مثلك لأني سأجمع جهاز تقريبًا مثل جهازك والمشكلة الأساسية في البورد بشيب Z68 غير متوفر منها إلا أنواع قليلة حاليًا وأيضًا اقترب موعد صدور البلدوزر (لا أعتقد أنه سيصل في الأداء إلى الجيل الثاني ولو وصل سيكون أقصى ما يصله).... ولكن الفكرة حال نزوله ستتغير أسعار القطع الحالية إلى الأفضل....