المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار هام: فى تحديث البيوز لـ مزرد GA-MA785GT-UD3H

عمر ضاحى
19-06-2011, 15:59
السلام عليكم
اخوانى انا عاوز افهم شئ واعرف رايكم فى هذا الامر
انا امتلك مزر بورد نوع GA-MA785GT-UD3H
وكنت عاوز اعمل تحديث للبيوز حتى ارى ان كنت استطيع ان ستفاد من
مكونات الجهاذ افضل و هل تحل بعض مشاكل بطئ الجهاز
حيث حينما اشتريت الجهاز جديد لم يكن بطئ مثل هذا الوقت
ولا اعرف سبب البطئ

وحينما هممت لكى اقوم بتحديث البوز
وجدات حاجه مش فهمها فى موقع جيجا بيت
وهوه ده ؟
وبرنامج تحديث البيوز جايب هذه المعلومات

فانا مش فاهم اى حاجه
البرنامج عندى جايب ان البيوز عندى هو
F4
والموجود على الموقع هو F4 F5 F6 والى باقى الاصدرات
فانا مش عارف هل احمل اول اصداره من فوق وهى التى تعبر اخر اصدارة واقوم بعمليت التحديث ؟؟
ام ماذا ؟؟

واذا كانت هناك اى معلومات تريدونها مش واضحه ارجوا ان تخبرونى بيها حتى اوفرها لكم فى ثوانى

وعندى مشكله مرة اخرى

حيث الشبس الشمالى ( الجسر الشمالى على ما اعتقد اسمه ) بيسخن احيانا بطريقه مقلقة :ah5:
وقد تظهر لى شاشه زرقاء ويقوم الجهاز بعمل رستارت مع نفسه
فانا مش عارف ايه الاسباب ال تؤدى الى هذه الحادث !! :(
وهذه صورة توضيحيه حتى تعرفوا ما اقصد اذا كنت قد اخطأ التوضيح فى الجسر الشمالى
( انا مش محترف :) انا يادوب من ال قراء فى هذا الموقع الكبير من مواضيع المحترفين هنا )

ارجوا ان تساعدونى وتوعونى اذا كنت واقع فى مشكله ما دون ان ادرك

وشكرا للجميع هنا حيث انى قد استفدة من المواضيع الكثيرة هنا وبالاخص المجله هنا والمواضيع
الاخرى فى المنتدى

black007
19-06-2011, 16:32
اولا تحديث البايوس مش علشان البطء هو علشان يحل بعض مشاكل اللوحه بمعنى دعم لمعالجات حديثه دعم اكبر لسعه الرامات دعم اكثر لااكثر من هارد بمساحات عاليه ثبات اللوحه وده خاص بامور كسر السرعه
غير كده يبقه ملهاش لازمه لتحديث البايوس

نيجى للمكشله التانيه وهى انت مش فاهم ايه الرموز ولا الموجود التفاصيل الى مطلعهالك البرنامج @bios
دى التفاصيل الحاليه للبورده بتعتك بمعنى انى الاصدار الى انت شغال عليه حاليا هو f4 الى موجود فى موقع جيجا بايت دى التحديثات الى متوفره للوحه بتعتك ولزم تاخد بالك من حاجه قبل تحميل التحديث اولا اصدار البروده revision علشان لو حدثت البورده revision غير ال revision الاصلى ممكن يحصل مشاكل فخد بالك كويس وركذ اوى على الحته دى
تانى حاجه انت هتحمل الاصدار الاحدث ولكن ابتعد تماما عن اصدار البتا لانه تحت التجربه وبيعمل مشاكل
بجانب كل اصدار من البايوس تاريخ التحديث بمعنى اصدار f9b ده احدث اصدار للوحه بتاعتك بتاريخ 13/7/2010
فطبعا ده الى انت هتحمله لانه الافصل والاحدث

ناتى الى مشكله البطء والرستارت والشاشه الزرقاء
الشاشه الزرقاء سببها اولا تابع درجه حراره المعالج والانويه من خلال اى برنامج قياس للحراره مثلا برنامج افرست
ثانيا تاكد من تركيب الرامات بشكل جيد
ثالثا ما هو مزود الطاقه الخاص بك هل هو نوع تجاى ام نوع مشهور
رابعا واخير تاكد من نسخه الويندوز لديك

عمر ضاحى
19-06-2011, 17:02
اولا تحديث البايوس مش علشان البطء هو علشان يحل بعض مشاكل اللوحه بمعنى دعم لمعالجات حديثه دعم اكبر لسعه الرامات دعم اكثر لااكثر من هارد بمساحات عاليه ثبات اللوحه وده خاص بامور كسر السرعه
غير كده يبقه ملهاش لازمه لتحديث البايوس

نيجى للمكشله التانيه وهى انت مش فاهم ايه الرموز ولا الموجود التفاصيل الى مطلعهالك البرنامج @bios
دى التفاصيل الحاليه للبورده بتعتك بمعنى انى الاصدار الى انت شغال عليه حاليا هو f4 الى موجود فى موقع جيجا بايت دى التحديثات الى متوفره للوحه بتعتك ولزم تاخد بالك من حاجه قبل تحميل التحديث اولا اصدار البروده revision علشان لو حدثت البورده revision غير ال revision الاصلى ممكن يحصل مشاكل فخد بالك كويس وركذ اوى على الحته دى
تانى حاجه انت هتحمل الاصدار الاحدث ولكن ابتعد تماما عن اصدار البتا لانه تحت التجربه وبيعمل مشاكل
بجانب كل اصدار من البايوس تاريخ التحديث بمعنى اصدار f9b ده احدث اصدار للوحه بتاعتك بتاريخ 13/7/2010
فطبعا ده الى انت هتحمله لانه الافصل والاحدث

ناتى الى مشكله البطء والرستارت والشاشه الزرقاء
الشاشه الزرقاء سببها اولا تابع درجه حراره المعالج والانويه من خلال اى برنامج قياس للحراره مثلا برنامج افرست
ثانيا تاكد من تركيب الرامات بشكل جيد
ثالثا ما هو مزود الطاقه الخاص بك هل هو نوع تجاى ام نوع مشهور
رابعا واخير تاكد من نسخه الويندوز لديك

شكرا لك على هذا التوضيح
وانا الجهاز عندى بيظل شغال 24/7
يعنى مش بيتم ايقاف تشغيله الا عند انقطاع فى الكهرباء
ونوع البور عندى تجارى ( مركة حماده ههههههههههه )
وهجرب انى اغير اماكن الرمات
ونسخة الوندوز ساقوم بتغيرها
وشكرا لك مرة اخرى

شاهيين
19-06-2011, 18:31
لما تضغط على التحديث هاينزل f8 و بعدين يثبته
اما التحديث f9b فهو نسخه بيتا