المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله عدم ثبات حروف البارتيشنات لهارد اضافى

Ahmed.Saleh
24-06-2011, 08:14
انا عندى هارد 160 مشغله لنظام التشغيل وجبت هارد 500 اضافى ومقسمه ل 2 بارتيشن المشكله انى مستب العاب كتير ع الهلرد الاضافى وساعات كتير الهارد الاضافى ده بيغير الحروف الخاصه بالبارتيشن واللى عاملى مشاكل مع اللعب زى GTA iv ما بترضاش تشتغل نهائى غير لما اصطبها من جديد المشكله انه البارتيشن اللى عليه اللعب بيتغير الحرف بتاعه من F لـ G ومن G لـ F لما خنقنى
هل فيه طريقه اثبت بيها الحروف بتاعت البارتيشن

The Mysterious
24-06-2011, 10:12
اممممممممم، السبب في تغيّر حروف الأقسام هو عدم مراعاة التسلسل، مثلاً لو عندك قرصين صلبين الأوّل أربعة أقسام والآخر اثنين، فالمفترض أن يكون التسلسل C D E F للقرص الأوّل G H للقرص الثاني والأخير لمحرّك الأقراص I بالتالي عند إضافة أي قرص صلب خارجي أو فلاشة ستأخذ الحرف التالي وهو الحرف J، عليك مراعاة تسلسل الأحرف :).

Ahmed.Saleh
24-06-2011, 13:25
طيب حضرتك الهارد الاساسى 160جيجا على 2 برتيشن C, D
้الثانى 500 جيجا على 2 برضو E والثانى ده اللى مجننى شويه F وشويه G

مافيش حاجه تانى كونت مصطب باور ايزو وحذفته وفيه اتنين تبع ديمون توولز مثبتهم على X و Z

انا عاوز حل لانه تغبيير الحرف بيوهم الالعاب انه السيستم اتغيير وبترفض انها تشتغل اساسا اللى بيضطرنى اصطبها من الاول وده بياخد منى وقت يصل ل ساعات طويله

Ahmed.Saleh
24-06-2011, 19:17
تم حل المشكله بنجاح وبمحض الصدفه:eek:
وذلك عن طريق الضغط كليك يمين على My Computer
ثم Manage ثم Disk Management
ثم قمت بالضغط على البارتيشن اللى فيه المشكله كليك يمين ثم اختيار Change Partition Letter and Path ثم الضغط على Change
وتم تغيير الحرف الى F اللعين :ah42:بعد الضغط بالموافقه على رسالتين تحذيريتين بأنه التغيير هيكسر روابط البرامج والسوفتوير وبعضها لن يعمل

بس هوه ما كانش عارف انه السبب ف التغيير هوه ده :D

شاكر جدا لـ The Mysterious (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=64620)
وبرجاء غلق الموضوع والحفاظ عليه لربما يحتاج له احد غيرى

TheHunterOne
24-06-2011, 19:32
علي ما أعرف أن السبب في كدا وانت بتعمل سيت اب للي النسخة الجديده يا أم بتكون موصل فلاشة أو ما شابه وياريت لما تعمل النسخة تخلي الهارد الاساسي بس وأن ِاء الله مش هيكون عندك أي مشكلة في البرتيشانات لو ركبت البرتيشن ولقيت فيه مشكلة الحروف أعمل كل الاتي كل يمين علي My Computer بعيدن أختار Manage بعد كدة أختار Disk Management هتلاقي البرتيشانات ظهرت عادي دوش كل يمين علي البرتيشن الي أنت عايز تغير الحرف الخاص بيه أختار Change Drive Letter And Paths for بس بعد كده هتلاقي أسم البرتيشن اللي أنت عايز تغير أسمه هتعلم عليه من كلك شمال بعيدن هتلاقي Change ظهرت بس بعد كده أختار الحرف اللي يناسب البرتيشن ودي ممكن تعملها قبل ما تصطب النسخة يعني ممكن تعملها دلوقتي

TheHunterOne
24-06-2011, 19:34
الحمد لله أنك حليتها مع نفسك

tarekforall
24-06-2011, 19:39
تم حل المشكله بنجاح وبمحض الصدفه:eek:
وذلك عن طريق الضغط كليك يمين على My Computer
ثم Manage ثم Disk Management
ثم قمت بالضغط على البارتيشن اللى فيه المشكله كليك يمين ثم اختيار Change Partition Letter and Path ثم الضغط على Change
وتم تغيير الحرف الى F اللعين :ah42:بعد الضغط بالموافقه على رسالتين تحذيريتين بأنه التغيير هيكسر روابط البرامج والسوفتوير وبعضها لن يعمل

بس هوه ما كانش عارف انه السبب ف التغيير هوه ده :D

شاكر جدا لـ The Mysterious (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=64620)
وبرجاء غلق الموضوع والحفاظ عليه لربما يحتاج له احد غيرى
شكراً أخي الكريم على متابعتك ووضع حل للموضوع، بارك الله فيك :)
يغلق