المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : CCIE VOICE LAB

kkvi1357
25-06-2011, 09:43
السلام عليكم

ياجماعة انا عايز احضر CCIE VOICE LAB

وانا مقيم في جده في حدا منكم عاوز يبيع CCIE VOICE LAB كامل

انا حاطط ميزانية وياريت حدا يدلني

minimax
25-06-2011, 12:59
وعليكم السلام, ممكن تشتريه وتجمعه من EBay . بس في طريقة أرخص أنك تشتري 5 أو 6 IP phones و small PoE Switch و router عشان تشبك على online racks تبع INE أو Ipexpert. أنا كدا عملت واناس كثير عملوا مثلي ونجحوا في Lab.

warior10
25-06-2011, 22:43
وعليكم السلام, ممكن تشتريه وتجمعه من EBay . بس في طريقة أرخص أنك تشتري 5 أو 6 IP phones و small PoE Switch و router عشان تشبك على online racks تبع INE أو Ipexpert. أنا كدا عملت واناس كثير عملوا مثلي ونجحوا في Lab.
طريقة الربط بتكون ازاى ؟؟؟؟

minimax
25-06-2011, 23:16
الربط بيكون عن طريق EzVPN. كل الاعدادت موجودة في موقع INE or Ipexpert لما تأجر منهم. مستعد أرسلك الاعدادت لو عايزهم.

warior10
26-06-2011, 19:51
الربط بيكون عن طريق EzVPN. كل الاعدادت موجودة في موقع INE or Ipexpert لما تأجر منهم. مستعد أرسلك الاعدادت لو عايزهم.
يا ريت يا استاذنا
انا فعلا عندي معظم اللاب فى البيت بس بقول التأجير للمرحلة النهائية بحيث يكون زي الى هاشوفه فى الامتحان بالضبط
بس مش عارف اخد من ine ولا ipexpert حضرتك تفضل ايه فيهم ؟؟؟

minimax
27-06-2011, 09:02
أنا عندي Router 871 وإعداداته موجودة في هذا الرابط. عندي Thompson DSL وهو Gateway تبع Cisco871

https://www.box.net/shared/tzcz8787cx8pi4z45xv9

ملف الإعدادات يدعم كل من INE و Ipexpert حيث مثلا لو حابب تشبك على INE تكتب هذا الأمر

crypto ipsec client ezvpn connect ine و بعدين
crypto ipsec client ezvpn xauth ine

بعدها تدخل username and password الخاص ب session

ولو حابب تشبك على Ipexpert تغير كلمة ine إلى ipexpert

هذا دليل إستخدام Rack من INE
https://www.box.net/shared/j1aa3kf1thoqxk8b1i4x

يوجد test username and password من INE و Ipexpert عشان تجرب الإعدادات قبل ما تستأجر ولكن أنا ناسيهم. سأبحث عنهم وأضعهم في مشاركة ثانية .

مين أحسن؟ صراحة أنا من إسبوع نجحت في CCIE Written (ناوي إن شاء الله أكتب موضوع عن تجربتي) وناوي الآن أطبق عملي على الإثنين فما عندي خبرة كافية عشان احكم مين أحسن لأني كل إللي إستأجرته مرة أو مرتين على INE أو Ipexpert. إن شاء الله لأما أخذ خبرة كافية وأطبق عملي أكثر حتكون عندي فكرة كافية.

warior10
27-06-2011, 10:11
الف مبروك على written وان شاء الله تاخد اللاب
ممكن تقولنا ايه الكتب الى استخدمتها للتحضير فى الامتحان

minimax
27-06-2011, 12:39
الف مبروك على written وان شاء الله تاخد اللاب
ممكن تقولنا ايه الكتب الى استخدمتها للتحضير فى الامتحان

الله يبارك فيك وإن شاء الله حأذكر الكتب في موضوع مستقل