المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ماذا يحدث اذا حذفت احد البارتيشن وقسمته نصفين وابقيت على الاخر

Ahmed.Saleh
27-06-2011, 14:23
بسم الله الرحمن الرحيم
انا عندى دلوقتى هارد 500 بلو جبته قريب ولا يزال عندى القديم ال 160جيجا وكلاهما ويسترن
الهارد ال 160 حاليا هو الهارد اللى نازل عليه الوندوز على الC اللى مساحته 50جيجا
حاليا اواجه مشاكل تقطيع الجهاز وهنيج والهارد بيفصل باور واريد الانتقال للبلو ال 500 لجعله الاساسى

البلو ال 500 مقسم الى 2 بارتيشن احدهما عليه العاب بتاع 260جيجا Iso منزلها وتعبان فيها من النت بعد طول انتظار واريد الاحتفاظ بها

كل اللى انتا عاوزه انى اعرف ماذا يحدث اذا
حذفت البارتيشن الاخر من الهارد البلو ومساحته تتعدى ال 200 جيجا الى قسمين احدهما 50 جيجا للسيستم والاخر الباقى يعنى البلو 500جيجا يتحول الى 3 بارتيشن

هل ستبقى الداتا على البارتيشن الاخر كما هى ام عمليه حذف واعاده تقسيم الباتيشن الاخر ستؤثر عليه وتحذف الداتا الى عليه
مش عاوز اخاطر لانه دول بتاع 260 جيجا العاب وهل لازم برنامج خاص ولا ممكن وانا بنزل الوندوز على الهارد احذف واقسم واشتغل؟؟؟؟

ونأسف على الاطاله

ENG.Bishoo
27-06-2011, 16:09
بص هو المفروض البارتيشن اللى فاضل حتلاقيه اقل من 200 جيجا هتعمل كده
computer>rightclick>manage>b3d kda hato2f 3la al partiton ally akl mn 200 giga ally fadel > shrink volume>w tktb 50000 wtdos shrink >bs kda w ally fadel a3mlo drive w bs

Ahmed.Saleh
27-06-2011, 17:22
بس ده مش هيأثر على البارتيشن اللى عليه اعز ما املك ؟؟؟؟

ENG.Bishoo
27-06-2011, 18:19
:D :D لا تقلق بس متجيش ناحيه ال c

Ahmed.Saleh
27-06-2011, 19:14
عنيا

The Mysterious
29-06-2011, 00:33
إن كنت تقصد من كلامك أنّك تريد شطر قسمٍ ما إلى قسمين مع المحافظة على البيانات الموجودة عليه، راجع ردّي الأخير في الموضوع التالي...

https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=240228

إمّا إن كنت تقصد شيئاً آخر لم أفهمه!، فأرجو أن تستفيض بمزيدٍ من الشرح، لكن باللغة العربيّة الفصحى عشان أفهم عليك أنت عايز توصل لإيه بالضبط :D.

Ahmed.Saleh
29-06-2011, 01:18
جل ما اريده عزيزى مستيريوس هو الأتى
لدى ما الهارادات 2
احدهما 160 جيجا والأخر 500 جيجا
وقد بدت معالم الانهزام على ال160 جيجا الحاى لنظام التشغيل اذ بدأ فى التوقف عن العمل بشكل غير طبيعى مما يؤدى لتجمد شاشه الوندوز للحظات ثم تعود عندما يعود الهارد للعمل واحيانا اضطر لعمل ريستارت
وبالنسبه للهارد ال 500 فهو من ماركه ويسترن مثل اخيه ولكنه بلو ازرق اللون AAKX وهو بكل المقاييس افضل من الجد العجوز ال 160 جيجا
وهو مقسم الى قسمين
أ - يحتوى على معلومات هامه ولكن استطعت ان افرغه تماما
واريد ان اقسمه نصفين احدهما 50 جيجا للنظام والاخر المتبقى من البارتيشن
ب _ تم وضع كل المحتوى من القسم أ فيه بالاضافه لما كات موجود من الأساس وهى هامه للغايه ولا بديل عن بقائها ف هذا القسم ب

سؤالى يتلخص ف الاتى هل اعاده تقسيم القسم أ يؤثر على القسم ب ويمحو الالعاب والملفات من عليه والقسمين أ و ب فى الهارد ال 500 جيجا البلو

انا قسمت هاردات كتير بس ما جربتش اقسم احد اقسام هارد مع الابقاء على القسم الأخر بكل ما يحتويه من اشياء

The Mysterious
29-06-2011, 01:32
فهمت عليك الآن تماماً، لا خطر مطلقاً أخي إن شاء الله :)، بخصوص العجوز مشكلته في الـLogic Board (اللوحة الالكترونيّة الخضراء المثبتة في الخلف) وتحديداً في شريحة الطاقة، بإمكانك حل مشكلته باستبدال هذه اللوحة بالكامل مأخوذةً من قرص آخر مماثل له تماماً عند محلّات الصيانة المختصّة إن كان أمره يهمّك.

CRYSIS9800GX2
29-06-2011, 20:09
جل ما اريده عزيزى مستيريوس هو الأتى
لدى ما الهارادات 2
احدهما 160 جيجا والأخر 500 جيجا
وقد بدت معالم الانهزام على ال160 جيجا الحاى لنظام التشغيل اذ بدأ فى التوقف عن العمل بشكل غير طبيعى مما يؤدى لتجمد شاشه الوندوز للحظات ثم تعود عندما يعود الهارد للعمل واحيانا اضطر لعمل ريستارت
وبالنسبه للهارد ال 500 فهو من ماركه ويسترن مثل اخيه ولكنه بلو ازرق اللون AAKX وهو بكل المقاييس افضل من الجد العجوز ال 160 جيجا
وهو مقسم الى قسمين
أ - يحتوى على معلومات هامه ولكن استطعت ان افرغه تماما
واريد ان اقسمه نصفين احدهما 50 جيجا للنظام والاخر المتبقى من البارتيشن
ب _ تم وضع كل المحتوى من القسم أ فيه بالاضافه لما كات موجود من الأساس وهى هامه للغايه ولا بديل عن بقائها ف هذا القسم ب

سؤالى يتلخص ف الاتى هل اعاده تقسيم القسم أ يؤثر على القسم ب ويمحو الالعاب والملفات من عليه والقسمين أ و ب فى الهارد ال 500 جيجا البلو

انا قسمت هاردات كتير بس ما جربتش اقسم احد اقسام هارد مع الابقاء على القسم الأخر بكل ما يحتويه من اشياء

لا يوجد مشكلة من التقسيم واستخدم برنامج MiniTool Partition Wizard Home Edition لعمل توسعة لاى برتشن او قسمة ولكن المشكلة لو الكهرباء انقطعت ستفقد الملفات الموجودة على البرتشنات اللى انت اجريت عليها التقسيم وبالتوفيق

Ahmed.Saleh
29-06-2011, 20:43
متشكرين يا باشا على ردك وان شاء الله مش هينقطع النور
بس المشكله اصبحت انى مش لاقى اسطوانه السيستم اصلى منزله من بتاع 3 شهور ولا حاجه ونسيت شلت السى دى فين :D

كان ودي
02-07-2011, 03:17
لا اعتقد