المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : إستفسار حول شاشة viewsonic vx2439wm

crazyceazar
14-07-2011, 23:50
الشاشة أنا نزلت عليها في سوق العصر و وجدت إمكانياتها جامدة جدا وسعرها جامد جدا حيث بها مداخل HDMI و DVI و VGA و بها سماعتان و 24" LCD بسعر 950 جنيه هل الشاشة جيدة أم ماذا ؟
أرجو المساعدة لأنني بجد عايز أشتريها

crazyceazar
15-07-2011, 05:38
يا أخواني بالله عليكم محتاج آرائكم

أبو فوفو
15-07-2011, 05:50
بصراحة هذه الشاشة تحفة فنية برأيي كمواصفات وسعر مقابل أداء 950 جنيه مصري أي ما يعادل تقريبا 7600 ليرة سوري يا بلاش..

والله ببلاش كل هذه المواصفات ViewSonic - 24 inch - LCD - With Speakers - 2 ms response - 1920 x 1080 - HDMI - VGA - DVI

100,000:1 dynamic contrast توكل على الله وهاتها وما تبوصش لوراك أبدا ... والله لو كانت الشاشة هذه مو جودة عندنا بسورية وبنفس السعر هذا أنا كنت أخذت منها عشرة .ووزعتهم على صحابي :D

yassermsire
15-07-2011, 06:09
الشاشة أنا نزلت عليها في سوق العصر و وجدت إمكانياتها جامدة جدا وسعرها جامد جدا حيث بها مداخل HDMI و DVI و VGA و بها سماعتان و 24" LCD بسعر 950 جنيه هل الشاشة جيدة أم ماذا ؟
أرجو المساعدة لأنني بجد عايز أشتريها
السلام عليكم
انت متاكد انها ب 950
الشاشة التانية

طبعا ممتازة جدا وفيو سيونك ممتازة جدااا
وسعرها خرافى جداا
طبعا توكل على الله انا كنت اشترى اختها 2450
بس بصراحة كانت ب 1300 كانت غالية شوية عشان كدة اشترت ساموسونج ب 1055
توكل على الله وعلى فكرة viewsonic vx2450
ملهاش مدخل hmdi
عشان كدة رفضت اشتريها وكان نفسى فى الشاشة دة توكل على الله والف مبروك مقدما

yassermsire
15-07-2011, 06:38
بصراحة هذه الشاشة تحفة فنية برأيي كمواصفات وسعر مقابل أداء 950 جنيه مصري أي ما يعادل تقريبا 7600 ليرة سوري يا بلاش..

والله ببلاش كل هذه المواصفات ViewSonic - 24 inch - LCD - With Speakers - 2 ms response - 1920 x 1080 - HDMI - VGA - DVI

100,000:1 dynamic contrast توكل على الله وهاتها وما تبوصش لوراك أبدا ... والله لو كانت الشاشة هذه مو جودة عندنا بسورية وبنفس السعر هذا أنا كنت أخذت منها عشرة .ووزعتهم على صحابي :D

السلام عليكم
اخى اعتقد ان 100,000:1 dynamic contrast
قليل جدا بالنسبة للشاشة الفيو سونيك

فالشاشة دة مثلا

viewsonic vx2439wm

Contrast Ratio 1000:1 (typ); 20,000,000:1 (dynamic)
اكبر يكتير جداا من الاخرى عشان كدة فارق السعر الكبير بينهم
كنت متحمس جدا لهذة الشاشة ولكم معدل التباين قليل جدا بالنسبة للشاشات

أبو فوفو
16-07-2011, 02:37
السلام عليكم
اخى اعتقد ان 100,000:1 dynamic contrast
قليل جدا بالنسبة للشاشة الفيو سونيك

فالشاشة دة مثلا

viewsonic vx2439wm

Contrast Ratio 1000:1 (typ); 20,000,000:1 (dynamic)
اكبر يكتير جداا من الاخرى عشان كدة فارق السعر الكبير بينهم
كنت متحمس جدا لهذة الشاشة ولكم معدل التباين قليل جدا بالنسبة للشاشات

أولا للأخذ بالعلم معدل التباين سيكون غير ملحوظ بالعين المجردة إن لم يكن هناك شاشة بجانبها بمعدل تبايني أعلى منها بأضعاف مضاعفة لتلاحظ الفارق و إن كان استخدام الشاشة لمونيتور لل pc ولمشاهدة الأفلام من خلاله والألعاب فلن يكون هناك أي تأثير ملحوظ على من ينتقيها أما إن كان استخدامها لل TV ويكون أخذ الإشارة عن طريق كبل AV سيكون معدل التباين واضح وضوح الشمس وسيظهر الفارق بشكل ملحوظ جدا وهذا الكلام عن تجربة فعلية عملية ملموسة وليست نظرية ..
ثانيا يا أخي أنت تركت كل تلك المواصفات وأهمها سرعة الأستجابة وحجم الشاشة وتعدد المداخل المتاحة فيها والسعر الرخيص والمناسب وذكرت التباين فقط كأنه معضلة وهو آخر شيء يمكن أن يذكر في حال أستعمالها كمونيتور PC ....

crazyceazar
16-07-2011, 11:33
شكرا جدا لحضراتكم علي المساعدة و لكن هناك إستفسار بالنسبة لمعدل التباين ده أنا كنت فعلا ناوي أجيب كارت دش و أستخدم الشاشة كتليفزيون و كمبيوتر فهل الصورة هتبقي رديئة لو إستخدمتها كتليفزيون؟

yassermsire
16-07-2011, 12:00
شكرا جدا لحضراتكم علي المساعدة و لكن هناك إستفسار بالنسبة لمعدل التباين ده أنا كنت فعلا ناوي أجيب كارت دش و أستخدم الشاشة كتليفزيون و كمبيوتر فهل الصورة هتبقي رديئة لو إستخدمتها كتليفزيون؟

اعتقد كلام الاخ ابو فوفو حتكون ردئية
ا أما إن كان استخدامها لل TV ويكون أخذ الإشارة عن طريق كبل AV سيكون معدل التباين واضح وضوح الشمس وسيظهر الفارق بشكل ملحوظ جدا وهذا الكلام عن تجربة فعلية عملية ملموسة وليست نظري

أبو فوفو
16-07-2011, 16:32
يا أخي بالمختصر المفيد إن كان استعمالك للشاشة كمونيتور لل pc عن طريق مدخل DVI فهي أكثر من رائعة ..
وإن كان أستعمالك لها كشاشة مستقلة ولا دخل لها بال PC وسوف تقوم بوصلهامن ريسيفر او فيديو DVD عن طريق RF (الناخب التفاضلي) أو AV ( الدخل المباشر ) فسوف تكون شاشة فاشلة وبكل المقاييس بسبب ( إنخفاض دقة التباين فيها مما يجعل من صورتها رديئة جدا عند المشاهدة ).....
أما إن كان قصدك أنك ستركب كرت ستلايت SKY STAR 2 أو غيره داخل الكيس فسوف تاخذ الإشارة عن طريق كرت شاشة PC و لن تؤثر ...

crazyceazar
16-07-2011, 16:52
يا أخي بالمختصر المفيد إن كان استعمالك للشاشة كمونيتور لل pc عن طريق مدخل DVI فهي أكثر من رائعة ..وإن كان أستعمالك لها كشاشة مستقلة ولا دخل لها بال PC وسوف تقوم بوصلهامن ريسيفر او فيديو DVD عن طريق RF (الناخب التفاضلي) أو AV ( الدخل المباشر ) فسوف تكون شاشة فاشلة وبكل المقاييس بسبب ( إنخفاض دقة التباين فيها مما يجعل من صورتها رديئة جدا عند المشاهدة ).....أما إن كان قصدك أنك ستركب كرت ستلايت SKY STAR 2 أو غيره داخل الكيس فسوف تاخذ الإشارة عن طريق كرت شاشة PC و لن تؤثر ...شكرا لحضرتك جدا إن شاء الله أنا عازم علي شراء الشاشة بإذن الله