المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بمناسبه الصيف - انا محتاج تكييف؟

| OMA |
15-07-2011, 20:25
بسم الله الرحمن الرحيم

--------------------------------

اولا ارجو الا يكون مكان الموضوع خطا:D

ثانيا :. انا محتاج رائيكم في شراء تكييف فخبرتي معدومه

التكييف لغرفه 4X4 متر

الميزانيه في حدود 4000 جنيه

شكرا مقدما

miro the king
15-07-2011, 20:52
هات شارب وانا من رأيى بعد شارب هات يونيون اير و يونيون ايرعندى واية ثلاجة والغرفة بتعتى 4x3
بس زى مبقولك خليك فشارب الاصلى مش الى معفن دة وهناك انواع جديدة فى السوق المصرى شوفتها وناس بيشكروا فيها اوى منها الlg يقال انة مستواه رائع وشكلة شييك اوى يعنى
اما التكيف بتاعك هيبقا 2حصان على ما اظن

انت عامل اية يا محمود كنت غايب فترة فين ؟

moriatte
15-07-2011, 21:15
دانت طلعت أستاذ فى التكييفات أهه يا ميرو :)
شارب فعلا ممتاز جدا جدا عن تجربة.....مش هتسمع صوته خالص و هو شغال لدرجة انك ممكن تشك انه مش شغال ......و موفر جدا فى استهلاك الكهرباء....فوق كل هذا ممتاز فى آدائه
كاريير ييجى بعديه
ال جى ما جربتوش بس أعتقد انه هيكون ممتاز برضه لأن ال جى فى مجال تصنيع التشيلرات و الفان كويل يونيت ممتازة جدا

HESHA2015
15-07-2011, 21:59
دانت طلعت أستاذ فى التكييفات أهه يا ميرو :)
شارب فعلا ممتاز جدا جدا عن تجربة.....مش هتسمع صوته خالص و هو شغال لدرجة انك ممكن تشك انه مش شغال ......و موفر جدا فى استهلاك الكهرباء....فوق كل هذا ممتاز فى آدائه
كاريير ييجى بعديه
ال جى ما جربتوش بس أعتقد انه هيكون ممتاز برضه لأن ال جى فى مجال تصنيع التشيلرات و الفان كويل يونيت ممتازة جدا

| OMA |
15-07-2011, 22:26
تمام جدا
من هو افضل موزع معتمد ل شارب في الجيزه؟

ibrahimfr
15-07-2011, 23:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لست خبيراً في المكيفات , ولكن أسمع الجميع عندنا يمدح في مكيفات " جنرال " , والذي في غرفتي هو سامسونج , وبصراحة هو أفضل مكيف نشتريه إلى الآن من وجهة نظري :)

Mubarak
16-07-2011, 02:42
كثير منا يركز على التكييف بينما شباك الغرة فديه مترين عرض في مترين ارتفاع.
يوجد ستارة تسمى Sun-block توضع ما بين الستارة العادية والجدار، وهذه تنزل من فوق لتحت، ميزة هذه الستارة انها تحجز أي حرارة داخلة عبر الشباك وبشكل ممتاز.
تأكد كذلك من عدم وجود تيار هوائي في الغرفة يسبب في ادخال الهواء الحار، يعني إذا كنت ناوي تشتري مكيف نافذة فتأكد من أنه لا يسمح بوجود فراغات من جوانبه، كذلك الغرفة يفترض أنها إذا أغلق بابها فلا تسمح بدخول الهواء من تحت الباب.
أحيانا وضع فريم خارجي حول الشباك، يعني زي المظلة التي تغطي أعلى الشباك من الخارج ويكون عمقها مثلا 30 سنتيمتر ستحجز كثيرا من اشعة الشمس بعيدا عن الغرفة، والأفضل من هذا أن يكون زجاج الشباك عازلا، ولكنه مرتفع الثمن، لذلك يوجد شباك يمنع دخول نسبة من الأشعة، فينخفض تأثير الحرارة الشمسية الداخلة للغرفة.

ellassy
16-07-2011, 16:10
بص فى حاجات بتحدد سعر وقدرة التكييف
يعنى الشقة اللى حضرتك فيها اخر دور ؟ يعنى منك للشمس على طول ( فى الحالة ده هتحتاج 2.25 حصان ) سعر يونيون اير تقريبا 4500 ج هيقل طبعا بعد الخصم
ولا فى ادوار فوق منك لانه بيفرق كتير (فى الحالة ده هتحتاج 1.5 او يفضل 2 حصان ) سعر يونيون اير تقريباج 3850 2 حصان
بس شارب هو يعتبر افضل نوع بس هو غالى شويه ولو عرفت تجيبه لان شارب بيحب يزل السوق شويه ( شغل تسويق ودعايه )
ابعد عن يونيون اير مشاكل كتير ( اجهزة يونيون اير يعد 2004 بقيت تعبانه ) وفى جديد كويس جدا واحسن من شارب بس انت وحظك
كاريير يعتبر معقول بالنسبة للجوده والسعر ويعتبر بعد شارب
--------------------------
بص شوف انت ناوى على ايه ولما تركز على نوع ابقى كلمنى وانا هخدمك فى الحوار ده انا كنت شغال فى يونيون اير واعرف ناس شغاله فى شركات تكييف تانيه كتير
ممكن يظبطولك السعر شويه

mohammed_kamal
16-07-2011, 16:26
4*4
يحتاج 2 حصان لتبريد جيد
مع ات 1.5 او 1.75 يكفى
لو الغرفه معرضه للشمس صيفا
2.25 حصان
لاتنسى احكام اغلاق الغرفه جيدا
واخيرا لا انصحك بالنوم فى التكييف الا فى حراره 25 عشان متخدش رطوبه فى عظمك

JUBA
17-07-2011, 00:59