المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعدة في تركيب كارت شاشة 6870 مع باور Antec Neo 620

Ahmed Abdelwahab
16-07-2011, 17:28
السلام عليكم أخواني في عرب هاردوير
أولا الحمد لله الذي وفقني لشراء هذا الكارت والباور
ثانيا أحب أشكر أخواني هنا في المنتدي علي المساعدة في الاختيار
وثالثا:
أنا لما اشتريت الحاجة النهارده من ماكسيمم قالولي أن الباور معاه واحد 6pin وان التاني أروح أخده بعد أسبوع واني أركب ال 6 بن التاني عن طريق الكونفيرتر
ودلوقتي أنا مركبتش كروت قبل كده :D فعايز لو سمحتم حد يشرحلي تركيب الباور والكارت وفين بيركب الكونفيرتر ده
وشكرا لكم مقدما:)

Ahmed.Elsayed
16-07-2011, 17:49
مبروك عليك الكارت و الباورسبلاى يا أستاذ أحمد
أمشى مع الخطوات اللى جايه بالترتيب

أولاً لو فيه باورسبلاى راكب فى الكيسة فكه من الأربع مسامير اللى فى ضهر الكيسة و ركب الباور بحيث تشوف مكان ال 4 مسامير فى الباور مطابق مع الكيسة وركب المسامير
وبعدين وصل الوصلة ال 24بن هتلاقى واحدة 20بن ومعاها واحدة 4 بن مربعة جنبها وصلهم ببعض وركبهم براحة فى المازربورد
وبعدين وصل وصلة ال 4 بن المربعة الخاصة بالبروسيسور هتلاقى مكانها أكيد جنب البروسيسور وركب الباور الخاص بالهارد

وبالنسبة للكارت هتشيل الأول الوش اللى قافل على مكان مسامير الكروت فى ضهر الكيسة علشان هيخنقك لما تيجى تركب مسمار تثبيت الكارت
و بعدين حتلاقى مكان فى المازربورد لونه لبنى هتركب فيه كارت الشاشة بالراحة وتتأكد أنه دخل كويس وتثبته بعد كده بالمسمار
وبعدين ركب وصلة ال 6 بن فى ماكنها و ركب وصلة الكونفرتر ال 6 بن فى الكارت و ركب الوصلتين ال 4 بن المستطيلة فى أى وصلتين 4 بن موجودين فى الباورسبلاى
وركب جنب الكيسة بعد لما تركب المراوح

Ahmed Abdelwahab
16-07-2011, 18:01
الف شكر ليك يا أستاذ تيربو
هو دلوقت الكارت جاي معاه وصلتين 6 بن (كونفيرتر ) تمام أخد واحده منهم وأركب الطرف ال6 بن في الكارت و الطرف التاني اللي هو شبه بتاع الهارد في أي وصله
مع اللي جايه مع الباور ال6 بن وأركبهم في الكارت صح كده
ياريت لو حضرتك تشرحلي بالصور هيكون أفضل كتير

Ahmed Abdelwahab
16-07-2011, 18:12
ممكن تقولي برده ازاي أفرق بين الPCI-E اللي بسرعة 8x واللي بسرعة 16 X في المازربورد

Ahmed.Elsayed
16-07-2011, 18:57
وصلة الكونفرتر بيكون فيها 2 طرف 4 بن مستطيل و واحدة مخرج 6 بن
هتركب الأتنين طرف ال 4 بن مع أى 2 زيهم من الباورسبلاى و هتركب الوصلة ال 6 بن فى الكارت
المدخل ال 16× بيبقى لونه لبنى
قولى نوع المازربورد بالظبط وأنا أقولك عندك لونه أيه

Ahmed Abdelwahab
16-07-2011, 19:15
المازر ga-785 gt-ud3h
بس حضرتك في ماكسيمم قالولي ما استخدمش اللي جاي مع الباور
بعدين هو ايه الوصلتن اللي جايين مع الكارت دول
https://www.ixbt.com/video3/images/sapphire-21/sapphire-6870toxic-complect.jpg
الوصلات اللي مع الكارت زي دول هل دول فيهم الكونفيرتر

Ahmed.Elsayed
16-07-2011, 19:26
المازر ga-785 gt-ud3h
بس حضرتك في ماكسيمم قالولي ما استخدمش اللي جاي مع الباور
بعدين هو ايه الوصلتن اللي جايين مع الكارت دول
https://www.ixbt.com/video3/images/sapphire-21/sapphire-6870toxic-complect.jpg
الوصلات اللي مع الكارت زي دول هل دول فيهم الكونفيرتر

ركب الوصلة اللى فيها أسلاك صفرا هتلاقى فيها طرفين 6 بن وصلهم فى الكارت و ركب الوصلتين ال 4 بن المستطيلة زى بتاعت الهارد القديم فى أى طرفين زيهم فى الباورسبلاى
والمازربود عندك فيها مكانين واحد 16× وواحد ×4 لونهم الأتنين لبنى ركب فى المكان اللى جنب البروسيسور

Ahmed Abdelwahab
16-07-2011, 19:30
تمام كده يا باشا بس سؤال أخير وأجو اني مكونش زهقتك ...الأحسن أركب الاتنين اللي مع الكارت ولا واحد منهم مع ال 6 بن اللي في الباور
وبالنسبة للشاشة الFlatron w1942s اللي عندي هركب فيها الكونفيرتر اللي جاي مع الكارت صح؟اللي هو لونه أبيض في الصورة؟

Ahmed.Elsayed
16-07-2011, 19:31
بس خد بالك و أنت بتركب الوصلة الكونفيرتور أنك توصل الأطراف مع بعضها كويس للاَخر
علشان لو مش وصلين كويس وفيه تلميس بسيط السلك هينصهر من الحرارة و يحرق بوردة الكارت لا قدر الله

Ahmed.Elsayed
16-07-2011, 19:36
تمام كده يا باشا بس سؤال أخير وأجو اني مكونش زهقتك ...الأحسن أركب الاتنين اللي مع الكارت ولا واحد منهم مع ال 6 بن اللي في الباور
وبالنسبة للشاشة الFlatron w1942s اللي عندي هركب فيها الكونفيرتر اللي جاي مع الكارت صح؟اللي هو لونه أبيض في الصورة؟
الأتنين واحد بس ممكن تركب واحدة بس علشان مايبقاش الضغط كله على وصلة واحدة بس لازم تركب الوصلة ال 6 بن التانية من الباورسبلاى
ولازم توصل الطرفين ال 4 بن مع أى طرفين مثلهم من الباورسبلاى

Ahmed Abdelwahab
16-07-2011, 19:43
تمام يعني أركب الوصلة ال6 بن اللي في باور في الكارت وأوصل وصلةمن الوصلتين الكونفيرتر بالكارت والطرف التاني منها مع وصلة مناسبة من الباور

Ahmed Abdelwahab
16-07-2011, 19:47
هو اللي أنا أقصده ان حضرتك بتقول الوصلة الصفرا فيها طرفين 4 بن وانا اللي عندي عبارة عن وصلتين كل واحده طرف 6 بن وطرف زي بتاع الهارد ده هو اللي كان محيرني

Ahmed.Elsayed
16-07-2011, 19:50
تمام يعني أركب الوصلة ال6 بن اللي في باور في الكارت وأوصل وصلةمن الوصلتين الكونفيرتر بالكارت والطرف التاني منها مع وصلة مناسبة من الباور
بص علشان ما تعملش حاجة غلط ركب الطرفين ال 6 بن فى الكارت و الطرفين ال 4 بن فى الباور
أو وصلة 6 بن من الباور و طرف 6 بن من الوصلة و الطرفين ال 4 بن فى الباور

Ahmed Abdelwahab
16-07-2011, 19:55
بص علشان ما تعملش حاجة غلط ركب الطرفين ال 6 بن فى الكارت و الطرفين ال 4 بن فى الباور
أو وصلة 6 بن من الباور و طرف 6 بن من الوصلة و الطرفين ال 4 بن فى الباور

معلش أنا عارف اني زهقتك بس اللي كنت أقصده هو دا

هو اللي أنا أقصده ان حضرتك بتقول الوصلة الصفرا فيها طرفين 4 بن وانا اللي عندي عبارة عن وصلتين كل واحده طرف 6 بن وطرف زي بتاع الهارد ده هو اللي كان محيرني

Ahmed.Elsayed
16-07-2011, 20:00
أنت قصدك أنك عندك وصلتين مش وصلة واحدة كل وصلة فيها طرف 6 بن و طرف 4 بن ؟
ولا قصدك حاجة تانية ؟!!

Ahmed Abdelwahab
16-07-2011, 20:02
اه هو ده اللي قصدته

Ahmed.Elsayed
16-07-2011, 20:12
سيبك من الوصلة دى و جيب و صلة فيها طرف 6 بن و طرفين 4 بن هتلاقيها موجودة فى مول البستان الدور الأرضى بتتباع ب 6 جنيه
و ركبها و ركب ال 6 بن التانية من الباور

Ahmed Abdelwahab
16-07-2011, 20:23
سيبك من الوصلة دى و جيب و صلة فيها طرف 6 بن و طرفين 4 بن هتلاقيها موجودة فى مول البستان الدور الأرضى بتتباع ب 6 جنيه
و ركبها و ركب ال 6 بن التانية من الباور
المشكلة اني مش من القاهرة الوصلة دي اسمها ايه

Ahmed.Elsayed
16-07-2011, 20:26
هيا المفروض أسمها وصلة 6 بن بس لما جيت أشتريها قاعد أمثل للراجل فيلم هندى لغاية لما فهم أنا عايز أيه و جابلى الوصلة بعد لما لفيت المول كله
ربنا معاك:D

Ahmed.Elsayed
16-07-2011, 20:30
حقولك حاجة أحسن جيب معلك وصلة من الأتنين اللى عندك و روح لأى مول عندكم و قولوا عندك وصلة زى دى بس فيها فيها طرفين 4 بن زى دى وشاورلوا عليها فى الوصلة اللى معاك

Ahmed Abdelwahab
16-07-2011, 20:32
حقولك حاجة أحسن جيب معلك وصلة من الأتنين اللى عندك و روح لأى مول عندكم و قولوا عندك وصلة زى دى بس فيها فيها طرفين 4 بن زى دى وشاورلوا عليها فى الوصلة اللى معاك
هي اللي عندي مع الكارت ايه مشكلتها؟

Ahmed.Elsayed
16-07-2011, 20:48
هي اللي عندي مع الكارت ايه مشكلتها؟
معرفش بس أنا اللى أعرفه أن الوصلة ال 6 بن بتبقى فيها 2 طرف 4 بن مش طرف واحد
و أنا كنت فاكر أن الوصلة اللى عندك فيها طرفين 6 بن و طرفين 4 بن وكنت مستغرب بصراحة لأن أول مرة أشوفها
بس لقيتك دلوقتى بتقولى أنها وصلتين كل واحدة فيها طرف واحد فمش عارف كده صح ولا لأ
وممكن تركب الكارت على كده يمكن هما عاملينها كده علشان بتسحب من وصلتين 6 بن فمش هتعمل مشكلة
بس أنا عندى الكارت فيه مكان واحد 6 بن مركب فيه كونفيرتر فيه طرفين 4 بن
بس بدام هوا جاى من الشركة كده أكيد أمان سمى و توكل على الله :ah24: