المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة بالهارد عليه حاجات مهمة جدا

BlAcK CodA
17-07-2011, 20:17
لو سمحتم انا بقالي حوالي 5 ساعات بدور في مواقع أجنبي على حل للمشكلة دي .. انا عندي هارد ساتا ويسترن 1000 جيجا راكنه بقالي فترة عليه حاجات مهمة جدا مش معايا ليه بديل نهائي و مؤتمرات و حاجات طبية كتير هتضرر جدا لو معرفتش أجيبها .. جاي بشغله بالوصلة بتاع ال usb على اللابتوب لقيته بيقولي format دوست cancel لو جربت أدخل بيقولي
The Volume does not contain a recognized file system. Please make sure that all required file system drivers are loaded and that the volume is not corrupted.
جربت على ال pc نفس الموضوع .. قولت أعمل checkdisk لقيت الدرايف معمول RAW و حجمه 0 bytes ومقددرش أعمل check إلا أما أعمل فورمات .. الهارد ده درايف واحد ... دلوقتي أنا مزنوق في الحاجة اللي عليه دي عايز أنقلها على هارد usb 1000 جيجا معايا تاني بحاول ألم حاجتي من كل حتة دلوقتي عشان ادور عاللي عايزه و محتاجها ضروري
--------------------------------------------------------------------------------
مشكلة تانية عندي هارد usb 500 جيجا بنقل منه على الهارد ال 1000 ال usb ده نقل معظم الملفات و اتبقى في الآخر 80 جيجا مرضوش يتنقلوا بيقولي can't read from the source file حاجة زي كده

BlAcK CodA
17-07-2011, 20:22
المشكلة الأولى أهممممممممم يا ريت حد يرد و بسرعة لو سمحتم

CompDream
17-07-2011, 22:29
المشكلة الأولى انك لم تحدد نظام التشغيل الذي تعمل عليه .

yassermsire
17-07-2011, 23:32
المشكلة الأولى انك لم تحدد نظام التشغيل الذي تعمل عليه .

كما قال الاخ يجب تنزيل نظام تشغيل للدريفر

ahmadrashad
18-07-2011, 12:46
السلام عليكم ورحمة الله

ادخل علي هذا الرابط وسوف تجد الحل باذن الله

https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=242058

BlAcK CodA
18-07-2011, 13:27
تم حل المشكلة الأولى عند واحد صاحبي وشوفت البيانات قدامي روحت البيت لقيت البارتشن اختفى تماماً .. ممكن حل المشكلة التانية بالمرة يا إخواني ؟؟

BlAcK CodA
19-07-2011, 03:57
تم حل المشكلة الأولى و فورمات الهارد بعدها عن طريق عمل recovery بإستخدام برنامج partition wizard و يستحسن تنقل البيانات في ساعتها قبل ما تعمل ريستارت للجهاز على هارد تاني و بعد كده تفرمت و تقسم الهارد من جديد
بالنسبة للمشكلة التانية أريد حل سريع ليها يا جماعة و كمان حل للفيروس اللي بيخلي الملفات اللي في الهارد ال usb مجدات نظام لازم أظهرها من file options ؟؟؟؟

BlAcK CodA
20-07-2011, 02:05
هو ليه محدش بيرد هنا يا جماعة ؟؟؟ المشكلة التانية محتاجلها حل ضروري