المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اشتريت بور سبلاي antec vp450 هل خط 12 فولت كده سليم ولا ايه

mmels
18-07-2011, 01:36
اشتريت بور سبلاي antec vp450 خط 12 فولت بيديني 11.14 فولت مش المفروض 12 فولت كده سليم ولا ايه

10074

هل كده البور سليم ولا فيه مشاكل لو فيه حاجه انا لسه شاريه جديد ممكن ارجعه
في انتظار رد الاعضاء

Extreme2
18-07-2011, 02:34
الخط سليم إن شاء الله , لكن لا تعتمد على قراءة البرامج من الوندوز لانها تخطئ كثيرا , وإن أردت التأكد من الخط فمن داخل البيوس ستكون القراءة أدق .

mmels
18-07-2011, 02:57
الخط سليم إن شاء الله , لكن لا تعتمد على قراءة البرامج من الوندوز لانها تخطئ كثيرا , وإن أردت التأكد من الخط فمن داخل البيوس ستكون القراءة أدق .

معلش ان ليا استفسار بس الخط سليم ازاي هوه كاتب 11.14 فولت مش المفروض يكون 12 فولت

ملحوظة (( كان البور التجاري اللي كان راكب علي الجهاز بيقرا الفولت 11.8 في الاول لمل جبت الجهاز وبعد كده قراه 11.5 و 11.3))

MPIXAPP
18-07-2011, 03:14
الحاجات البسيطة دي مش بتفرق .. يعني مثلاً هارد عندي 160 جيجا .. فى البيوس مكتوب 163 جيجا ..
مفيش مشكله :) !

mmels
18-07-2011, 03:19
الحاجات البسيطة دي مش بتفرق .. يعني مثلاً هارد عندي 160 جيجا .. فى البيوس مكتوب 163 جيجا ..
مفيش مشكله :) !
ياخي ده بورسابلاي ولسه شاريه جديد يهمني اطمن اته شغال تما م مش فيه مشاكل
ياريت تفيد مش تقول كده و خلاص ؟:confused:

Maxwell
18-07-2011, 08:26
خذ القراءة من البيوس فهي الادق وعموما ممكن ان ينزل او يطلع بنسب بسيطة فلا تقلق

xyza
18-07-2011, 08:50
اخي صاحب المشكله انا عندي نفس المشكله مع نفس البور سبلاي بس علي خط 5 فولت قاري معايا 4.76 وبطلع وبينزل مع ان البور التجاري كان قاري الفولتيات اعلي وفي الحدود المسموح بيها
بس قاريت مراجعه للبور ده مترجمه ومدعومه باختبارات وكمان مقارنه مع بورات اعلي منه لقيت ان مع التحميل هو البور الوحيد اللي بيخرج القدره 450وات كامله مش بس كده ده كمان وصل لحد 585وات
كمان المرجعه كانت بتتكلم عن تموج الجهد علي الخطوط بس ما فيش خوف منها طالما في الحدود المسموح بيها وان هو ده العيب الوحيد فيه

اخي البور اكتر من رائع ومن افضل البور سبلاي الموجود حاليا توكل علي الله

Asad_AL_net
18-07-2011, 11:51
كما قال الاخوة عزيزي أمر عادي جدا سواء كانت القرائة بالتزايد او النقصان البسيط
وكما قال الاخوة الافاضل وفقهم الله أفضل قرائة من البويس
وايضا تستطيع استخدام برنامج اخر مثلا
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
لتاكد من قرائة الافرست :)

mmels
18-07-2011, 13:12
خذ القراءة من البيوس فهي الادق وعموما ممكن ان ينزل او يطلع بنسب بسيطة فلا تقلق
اعتقد انه من 12 فولت الي 11.14 ليست نسبة بسيطة
انا دخات من اليوس ما فيش خيار موجود غير 12 فولت وجنبها ok وهو خيار غير نشط البورده gigabyte 945pls3p lga 775

mmels
18-07-2011, 13:16
اخي صاحب المشكله انا عندي نفس المشكله مع نفس البور سبلاي بس علي خط 5 فولت قاري معايا 4.76 وبطلع وبينزل مع ان البور التجاري كان قاري الفولتيات اعلي وفي الحدود المسموح بيها
بس قاريت مراجعه للبور ده مترجمه ومدعومه باختبارات وكمان مقارنه مع بورات اعلي منه لقيت ان مع التحميل هو البور الوحيد اللي بيخرج القدره 450وات كامله مش بس كده ده كمان وصل لحد 585وات
كمان المرجعه كانت بتتكلم عن تموج الجهد علي الخطوط بس ما فيش خوف منها طالما في الحدود المسموح بيها وان هو ده العيب الوحيد فيه

اخي البور اكتر من رائع ومن افضل البور سبلاي الموجود حاليا توكل علي الله

لو سمحت ممكن تطلي صورة من برنامج evrest ? معلش حتعبك معايا شوية

لو ممكن روابط لتلك المراجعات ؟

mmels
18-07-2011, 13:21
كما قال الاخوة عزيزي أمر عادي جدا سواء كانت القرائة بالتزايد او النقصان البسيط
وكما قال الاخوة الافاضل وفقهم الله أفضل قرائة من البويس
وايضا تستطيع استخدام برنامج اخر مثلا
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
لتاكد من قرائة الافرست :)
علي فكرة انا سطبت برنامج hwmonitor ولقيت 12 فولت مش موجود مش عارف ليه

The Mysterious
18-07-2011, 13:39
القراءة خاطئة حتماً والسبب في ذلك هي اللوحة الأم، عليك بترقية البايوس الخاص بها إن لم تحل المشكلة عندها يكون السبب في ذلك هي مستشعرات اللوحة وهذه المشكلة لا يمكن حلّها.

mmels
18-07-2011, 13:47
القراءة خاطئة حتماً والسبب في ذلك هي اللوحة الأم، عليك بترقية البايوس الخاص بها إن لم تحل المشكلة عندها يكون السبب في ذلك هي مستشعرات اللوحة وهذه المشكلة لا يمكن حلّها.
البورد ga 945pls3p وهي علي احدث اصدار للبيوس هو f6a
وازاي اتاكدت انت ان الخطأ من اللوحة الام

The Mysterious
18-07-2011, 14:02
لأنّ اللوحة الأم هي المسؤولة عن عرض قيم الحرارة والجهود، إن كان خرج الـ+12V فعلاً 11.14V، لحدثت للجهاز مشاكل جمّة أقلّها ظهور شاشة الموت الزرقاء.

mmels
18-07-2011, 14:12
لأنّ اللوحة الأم هي المسؤولة عن عرض قيم الحرارة والجهود، إن كان خرج الـ+12V فعلاً 11.14V، لحدثت للجهاز مشاكل جمّة أقلّها ظهور شاشة الموت الزرقاء.

يعني كده الجهاز مستحيل ان يعمل اذا كان الفولت 11.14 هل هوه ده معني كلامك ؟

وليا استفسار اذاي البور القديم التجاري كان يقرا فولتيات اعلي من ذللك وفي حدود مسموحة علي نفس اللوحة الام مش كده فيه هناك تناقض انا مش فاهمه؟

The Mysterious
18-07-2011, 14:30
نعم أخي مستحيل أن يعمل باستقرار.

بخصوص المزوّد التجاري لا تسألني عن قراءات فولتيته، كفى أنّ القراة انخفضت بعد مدّة :D :D.

The Mysterious
18-07-2011, 14:35
بالمناسبة هناك نقطة أخرى هامّة...

اللوحة لديك قديمة وفترة الخدمة الطويلة تنقص من فاعلية مكثّفات الترشيح الخاصة بدائرة تغذية المعالج هذا إن لم تكن قد استهلكت وتحتاج إلى تغيير، لذا يفضّل فحصها عند فني مختص للتأكد من أنّها تقوم بدورها على أكمل وجه.

mmels
18-07-2011, 14:44
نعم أخي مستحيل أن يعمل باستقرار.

بخصوص المزوّد التجاري لا تسألني عن قراءات فولتيته، كفى أنّ القراة انخفضت بعد مدّة :D :D.

في رايك الشخصي الواحد ممكن يعمل ايه دلوقتي؟

ازاي اتاكد ان فولتيات البور سليمة وتعمل علي اكمل وجه ؟ هل عندك حلول اخري غير قراءة البرامج التي لا تفلح علي راي الاعضاء هنا؟

Ahmed Elbrbry
18-07-2011, 19:24
معاك حق
مش هتقدر تقراها من البيوس

10081

irgon
19-07-2011, 00:20
انا اشتريت الباور دة بدل الhec 350w اللى كان عندى والباور شغال تمام ومواصفات جهازى فى التوقيع و كارت الشاشة عندى 5670 والمازر بورد جيجا بايت ga-g31m-s2l وكنت شغلت برنامج الافرست عندى وسعدتة قال ان الخط 12v بيخرج 4.12 واحيانا3.11 و5v بيخرج 4.81 واعتقد ان لو القراءات دة سليمة كان زمان الجهاز او على الاقل كارت الشاشة انفجر فى وجهى:D
فلا تقلق كما قال لك مشرفنا العزيز ان مكثفات الترشيح مع طول فترة الخدمة ادت لتهلكها و لا راى الاخوة الاعضاء ايةو مشرفنا اية وعلى فكرة نفس النتاج ظهرت فى برنامج cupid hw monitor

mmels
19-07-2011, 02:49
اللي حصل ياجماعة انا اخدت الكيسة وجربت البور سبلاي عند صديق لي وشفت الولف من البيوس لقيته بيديني 12.116 قلت الحمد لله

بس انا ملاحظ ان في pess 2011 فيها بعض التقطيع مش ghosting لعب مش سلس كده بالرغم من انه لم يكن موجود قبل ذلك يا تري ده يكون من ايه رغم ان هذا لم يحدث الا لما ركبت البور

Asad_AL_net
19-07-2011, 03:09
اللي حصل ياجماعة انا اخدت الكيسة وجربت البور سبلاي عند صديق لي وشفت الولف من البيوس لقيته بيديني 12.116 قلت الحمد لله

بس انا ملاحظ ان في pess 2011 فيها بعض التقطيع مش ghosting لعب سلس كده بالرغم من انه لم يكن موجود قبل ذلك يا تري ده يكون من ايه رغم ان هذا لم يحدث الا لما ركبت البور

مشاكل البور عادة لا تحدث خلل جزئي للجهاز يعني أما ان يحدثلك تجمد للجهاز بشكل كلي أو يظهرلك مشاكل كبيرة مثل اهتزاز صورة الشاشة او ماشابه
اما بالنسبة للتعليق الي في اللعبة انصحك باعادة تثبيت النظام

ehabdiesel
19-07-2011, 03:35

بس انا ملاحظ ان في pess 2011 فيها بعض التقطيع مش ghosting لعب سلس كده بالرغم من انه لم يكن موجود قبل ذلك يا تري ده يكون من ايه رغم ان هذا لم يحدث الا لما ركبت البور

بص يا سيدى
اى باور سبلاى فى الدنيا لا يعطيك الفولت الصحيح 100% الا اذا كانت مجرد صدفه
يعنى كل خط من خطوط الباور سبلاى (حتى ولو كان نفس النوع ونفس الموديل ) له نسبه من الزياده او النقصات فى الفولت تسمى (نسبة التسامح)
طب نعرفها ازاى ؟
الجدول ده يبينلك نسبة التسامح لكل خط من الباور سبلاى وحساب الناتج الادنى والاقصى له

https://img28.imageshack.us/img28/4131/screenhunter01jul190313.gif

Voltage Rail = فولت الخط
Tolerance = نسبة التسامح
Minimum Voltage = ادنى فولت مسموح به
Maximum Voltage = اقصى فولت مسموح به

طبعا الجدول ده للبورات المحترمه الى بتحافظ على الجهاز

ومن هنا نستنتج ان ادنى فولت مسموح به لخط 12v هو 11.4v
يعنى خط 12v عندك اقل من المسموح وهو 11.14v

المشكله انى لا اثق بقراءات البرامج ولا حتى قراءات البيوس
اذا افضل الحل هو القياس بالأفوميتر مباشرة من الباور سبلاى .. ولو مش عارف تعملها روح لأقرب ورشة تصليح تلفزيونات وخد الباور معاك وقول للفنى قيس فولت كل مخرج من مخارج الباور .. واديله 10 جنيه :D

لو قراءة الافوميتر كمان اقل من المسموح رجع الباور فورا .. واستبدلة بباور تانى او حتى ماركه اخرى