المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اتجاه مروحة مزود الطاقة رجاء المساعدة؟

ron_hyatt
21-07-2011, 01:48
السلام عليكم

هل تكون مروحة مزود الطاقة لاعلي باتجاه اللوحة الام ام تكون لاسفل؟

مزود الطاقة نوعه coolermaster extreme power plus 500 watt و الكيسة نوعها coolermaster elite 430 و بها فتحة للتهوية اسفل مزود الطاقة و مكان مزود الطاقة سفلي بهذه الكيسة.

تضاربت الاراء في المنتديات الاجنبية و ارجوا مساعدتكم.

xyza
21-07-2011, 05:02
شوف يا غالي وركز معايا لو الكيسه فيها فتحه للتهويه من الاسفل يبقي اتجاه المروحه هيكون لاسفل بشرط اساسي لاغني عنه انك ترفع الكيسه عن سطح المكتب او الارض مسافه لا تقل عن 5سم وكل ما المسافه تزيد يبقي احسن
الوضع السابق افضل بمراحل من ان يكون اتجاه المروحه لاعلي ليه ...... لان الهوا اللي هيبرد البور درجه حرارته اقل بكثير من الهوا اللي موجود داخل الكيسه بسبب وجود مكونات الجهاز من برسسور ومازربورد وغيرها من المكونات التي تتسبب في رفع درجه حراره الهواء بالداخل

yassermsire
21-07-2011, 17:51
المروحة اتجهها الي الاسفل

ron_hyatt
21-07-2011, 22:24
يعني المروحة لاسفل طالما توجد فتحة اسفل مزود الطاقة في الكيسة حتي و لو كانت الكتابة الموجودة علي ملصق مزود الطاقة ستكون مقلوبة؟ :)

اشكركم.

yassermsire
21-07-2011, 22:39
يعني المروحة لاسفل طالما توجد فتحة اسفل مزود الطاقة في الكيسة حتي و لو كانت الكتابة الموجودة علي ملصق مزود الطاقة ستكون مقلوبة؟ :)

اشكركم.

نعم حتي لو كانت مقلوبة

mmels
22-07-2011, 02:59
طيب لو سمحتو مكان البور عندي اعلي الكيسة وللاسف لايوجد فتحة تهوية باعلي الكيسة فانا ركبت البور باعلي الكيسة بس بحيث المروحة للاسفل وصراحة التركيب ده مضايقني اوي لان المروجة بتعاة البوسبلاي في مواجهة cpu وباقي مكونات الجهاز

التركيب كده صح؟
ثاينا لو حد عنده راي اخر او فكرة اخري يقوللي عليها

xyza
22-07-2011, 06:53
طيب لو سمحتو مكان البور عندي اعلي الكيسة وللاسف لايوجد فتحة تهوية باعلي الكيسة فانا ركبت البور باعلي الكيسة بس بحيث المروحة للاسفل وصراحة التركيب ده مضايقني اوي لان المروجة بتعاة البوسبلاي في مواجهة cpu وباقي مكونات الجهاز

التركيب كده صح؟
ثاينا لو حد عنده راي اخر او فكرة اخري يقوللي عليها

التركيب بالطريقه دي سليم وهو نفس اللي موجود عندي وعموما التركيب بالطريقه دي بيساعد علي سحب الهواء الساخن من داخل الكيسه عن طريق مروحه البور ولكن تبقي مشكله الا وهي ان البور سوف يتم تبريده بهواء ساخن نوعا ما لحل هذه المشكله يجب خلق نوع من التوازن بين كميه الهواء الداخل والخارج عن طريق تركيب مراوح في الامام والجنب لدخول الهواء وتركيب مروحه في الخلف لسحب الهواء للخارج مع مروحه البور والطريقه دي افضل ما يكون لتبريد الكيسه ككل واي استفسار انا في الخدمه

peter magdy mon
22-07-2011, 14:36
طب انا عندى بور hec 600 w
و عندى كيسا nzxt evo و فتحة البور من اسفل الكيسا بس المشكلة
انى حاسس ان الفتحة صغير على المروحة ف الهواء اللى بيدخل للبور قليل
فهل اخلى المروحة داخل الكيسا ولا اوسع فتحة المكان شوية فى الكيسا