المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال صعب -هل ستجيب عليه ؟

الصفحات : [1] 2

mohammed_kamal
25-07-2011, 02:15
بسم الله الرحمن الرحيم

ما هي أسوء طباعك والتي تراها عيبا كبيرا فيك؟

هل هى .الكسل .الغضب.انهزامى .عصبى .اى عيب فيك بس للى يقدر يقول هههههه. هبقى اقولكم عيوبى لانها كتير
ههههه

HuLkY
25-07-2011, 04:35
هو فى عيوب كتير :D , عايز انهى؟

mohammed_kamal
25-07-2011, 04:40
فى عيوب الواحد ممكن يتعايش معاها
لكن فى عيوب نفسك تصلحها من نفسك
انا اقصد التانيه

HuLkY
25-07-2011, 04:48
الأكل :o

mohammed_kamal
25-07-2011, 04:52
من الطباع الى نفسى اتخلص منها
(فقدان الامل احيانا.ناس كتير بتشوف اوقات انى متكبر او مغرور فقط لمجرد انى لا اوفق على مايريد هو مش عارف دا عيب فيا ولا فى الناس. انى بتهز جامد بعد المصائب مع انى عارف ان المفروض ايمانك يبقى قوى بس بتهز لدرجه ممكن اقعد بالسنين ساكت ومش بتكلم .وفيا عيب عايز ابطله ابطل اقعد على المقاهى شويه
انعدام اليقين . الشك . عيوب معظمها نفسيه
الجسديه : بطلت العب رياضه . مش باكل كتير كنت باكل كتير بس عشان الجراحه واحده واحده . انكباب على العمل ومفيش اجازه ومحاوله تجميع اكبر قدر من المال وانا اعرف ان فى هذا هلاكى (هلاك امتى فى شئيان ترك العلم وجمع المال ) انا دلوقتى الحمد لله اجازه 3 اشهر .

ibrahimfr
25-07-2011, 06:53
والله الواحد مليء بالعيوب من ذؤابة الرأس لأخمص القدمين !

عدم الاجتماعية ! هو إسمه ايه ؟ , تقدر تقول صعوبة الاندماج في الناس ! هذا من أهم العيوب التي أريد إصلاحها .
لا أستطيع المجامة ! كنت أراها ميزة ولكن مع الزمن بدا لي إن الواحد لازم يزود هرمون الكذب شوية :D , أمزح , بالتأكيد مازلت أراها ميزة إلا أن الناس دائماً ما يعظوني فيها .

CompDream
25-07-2011, 07:02
والله العيوب كثيرة ، دائما ما ألوم نفسي على التقصير , أهمال العلاقات والنشاطات الإجتماعية أحيانا بسبب ظروف العمل ، عدم إستغلال الفرص المتاحة ، ..... ربنا يصلح الحال :)

A Beautiful Mind
25-07-2011, 07:06
اسئلتك صعبه يا محمد
بس اسوا انطباع اتوقع ان يكون عندى هو الثقه بالنفس التى تترجم عن البعض الى الغرور

mohammed_kamal
25-07-2011, 09:15
والله الواحد مليء بالعيوب من ذؤابة الرأس لأخمص القدمين !

عدم الاجتماعية ! هو إسمه ايه ؟ , تقدر تقول صعوبة الاندماج في الناس ! هذا من أهم العيوب التي أريد إصلاحها .
لا أستطيع المجامة ! كنت أراها ميزة ولكن مع الزمن بدا لي إن الواحد لازم يزود هرمون الكذب شوية :D , أمزح , بالتأكيد مازلت أراها ميزة إلا أن الناس دائماً ما يعظوني فيها .

عدم الاجتماعيه انطوائيه انت كام سنه يا اخى ابراهيم
مش مطلوب المجامله بس الكلمه الطيبه صدقه

mohammed_kamal
25-07-2011, 09:18
اسئلتك صعبه يا محمد
بس اسوا انطباع اتوقع ان يكون عندى هو الثقه بالنفس التى تترجم عن البعض الى الغرور
هناك فرق كبير بين الثقه بالنفس والغرور
فالثقة بالنفس ، او ما يسمى أحيانا بالاعتدادبالنفس تتأتى من عوامل عدة ، اهمها : تكرار النجاح ، والقدرة على تجاوز الصعوبات والمواقف المحرجة ، والحكمة في التعامل ، وتوطين النفس على تقبل النتائج مهما كانت ، وهذا شيء إيجابي .

اما الغرور فشعور بالعظمة وتوهم الكمال ، اي ان الفرق بين الثقة بالنفس وبين الغرور هو أن الأولى تقدير للامكانيات المتوافره ، اما الغرور ففقدان أو إساءة لهذا التقدير .

mohammed_kamal
25-07-2011, 09:21
والله العيوب كثيرة ، دائما ما ألوم نفسي على التقصير , أهمال العلاقات والنشاطات الإجتماعية أحيانا بسبب ظروف العمل ، عدم إستغلال الفرص المتاحة ، ..... ربنا يصلح الحال :)
فرص متاحه لا تستغل ازاى
فعلا فى مشكله اهمال العلاقات والنشاطات الاجتماعيه
لازم نقف شويه ونعيد النظر فى حياتنا وتبص ل10 سنين ادام هتبقى راضى عنها ولا تغيرها دلوقتى عشان ادام يبقى افضل

hack4love
25-07-2011, 10:59
انهزامي و امر اخر حب الانتقام من اي شخص اساء لي لاني ممكن استني بالسنين علشان ارد موقف او اساءه :D انا اتغيرت جدااا فيالنقطه التانيه دي

محمد انا عندي سوال انته دفعه كام خريج سنه كام حقوق ولي لسه طالب :)

bu-3of
25-07-2011, 12:36
كسل . عضب .. والكثير يصعب علي حصرها في هذا الرد :)

bits&bytes
25-07-2011, 16:30
موضوع ممتاز...... بصراحة بعد الزواج حسيت إنه طموحي لتحسين نفسي قلت كثيرا. لا أجد الرغبة داخلي حاليا لأخذ دراسات عليا مثلا أو تعلم لغة جديدة. حتى على صعيد النشاط الرياضي كنت ممارس دائم لكرة القدم أما الان أكتفي بالفرجة فقط. ولا أعلم لماذا لكن حتى تكوين صداقات جديدة صار صعب على جدا:( ولن أضحك على نفسي وأقول مشاغل الحياة وغيرها من الأعذار والله الوقت موجود لكن الهمة ضعيفة:D. كل هذا وأنا متزوج من سنتين فقط وعندي طفل وحيد..... أمال بعد 10 سنين حيصلي إيه:ah35:

FRyLocK
25-07-2011, 17:38
بصراحة

أكثر طباعي اللي انا بكرهها هي الخوف من الفشل و ظن السوء والغيرة :ah8:

Mr.pOPo
25-07-2011, 18:24
العصبية و الغضب.. للأسف انا واقعياً عصبى، و بتعصب على حاجة ممكن تكون بسيطة.

mohammed_kamal
25-07-2011, 19:27
انهزامي و امر اخر حب الانتقام من اي شخص اساء لي لاني ممكن استني بالسنين علشان ارد موقف او اساءه :D انا اتغيرت جدااا فيالنقطه التانيه دي

انا خريج 2009

mohammed_kamal
25-07-2011, 19:29
موضوع ممتاز...... بصراحة بعد الزواج حسيت إنه طموحي لتحسين نفسي قلت كثيرا. لا أجد الرغبة داخلي حاليا لأخذ دراسات عليا مثلا أو تعلم لغة جديدة. حتى على صعيد النشاط الرياضي كنت ممارس دائم لكرة القدم أما الان أكتفي بالفرجة فقط. ولا أعلم لماذا لكن حتى تكوين صداقات جديدة صار صعب على جدا:( ولن أضحك على نفسي وأقول مشاغل الحياة وغيرها من الأعذار والله الوقت موجود لكن الهمة ضعيفة:D. كل هذا وأنا متزوج من سنتين فقط وعندي طفل وحيد..... أمال بعد 10 سنين حيصلي إيه:ah35:
بيتهايلك اول الجوز صعب بعد كدا لما الاولاد يعتمدوا على نفسهم هيبقى ليك متنفس

Maxwell
25-07-2011, 23:25
اسوأ طباعي هو الارتباك والتوتر عند وجودي وسط مجموعة كبيرة من الناس او عند القاء كلمة امام جمع من الناس

وايضا عندي خوف شديد من الفشل في اي شيء حتى لو كان بسيطا, مما يجعلني اتعب نفسيا

وشكرا عالموضوع يا محمد:)

mohammed_kamal
25-07-2011, 23:32
اسوأ طباعي هو الارتباك والتوتر عند وجودي وسط مجموعة كبيرة من الناس او عند القاء كلمة امام جمع من الناس

وايضا عندي خوف شديد من الفشل في اي شيء حتى لو كان بسيطا, مما يجعلني اتعب نفسيا

وشكرا عالموضوع يا محمد:)
عارف فى اول سنين الدراسه فى الجامعه واجهت المشكله وكانت خطيره جدا
بس مع الوقت فى اجازت الجامعه فى الصيف اشتغلت فى اماكن فيها تعاملات مع ناس كتير جدا جدا وزحمه للغايه والمطلوب انك تتعامل مع 20 واحد فى الدقيقه فى الاول ارتباكت لكن مع الوقت سيطرت
زى وانت داخل مدرج الكليه والناس كلها شايفك وحاطين عينهم عليك ويجى الدكتور الرخم يقولى اقف جاوب طبعا كنت تحس ان الدنيا هتتطربق بيك لكن مع الوقت عرفت ان محدش ليا حاجه عندى وانا ادوس فى كل حاجه
اهم حاجه انك تبقى هادى جدا من جوا عشان تسيطر وتنظم الى انت عايز تقوله وتقول وتشرح وتضيف من عندك وتقول وجهه نظرك ولا يهمك من حد وهى على فكره مش محتاجه شجاعه محتاج هدواء من جواك

mohammed_kamal
25-07-2011, 23:42
العصبية و الغضب.. للأسف انا واقعياً عصبى، و بتعصب على حاجة ممكن تكون بسيطة.
تذكر دائما ان الكاظمين الغيط يختارون حور العين فى الجنه بحاول دايما اتذكر دا عشان مغضبش
بس مش معنى كدا تبقى بارد الغضب مطلوب

abdallah-haikal
25-07-2011, 23:47
السهر ! والنوم القليل بعد السهر .. يعني بنم عالساعه 5 الفجر .. عالساعة 8:30 بكون قاعد بفطر :confused:

mohammed_kamal
25-07-2011, 23:54
[QUOTE=abdallah-haikal;1945896]السهر ! والنوم القليل بعد السهر .. يعني بنم عالساعه 5 الفجر .. عالساعة 8:30 بكون قاعد بفطر :confused:[/QUOTE
3 ساعات نوم بس :ah46:

abdallah-haikal
25-07-2011, 23:59
للأسف تقريباً كل يوم :'(

mohammed_kamal
26-07-2011, 00:19
وبتبقى قادر تقوم وتكمل يومك وتركز وايه الى يحصل لو حاولت تنام فى مثلا 10 مساء هل مستحيل وهتفضل صاحى

HD-LEGEND
26-07-2011, 01:07
. انكباب على العمل ومفيش اجازه ومحاوله تجميع اكبر قدر من المال وانا اعرف ان فى هذا هلاكى (هلاك امتى فى شئيان ترك العلم وجمع المال ) انا دلوقتى الحمد لله اجازه 3 اشهر .

يابختك يامحمد انا شغال مع والدي ميعرفش حاجه اسمها اجازة حتي لو تعبان ...
انا متخرج من سنه 2010 وما اخدتش اجازة غير 10 ايام او اقل طبعا الايام اللي اخدتها اقعدت فيها في البيت
تصور كان نفسي اخش الجيش عشان اغير من حياتي شوية لكن ما نفعتش للأسف في الكشف الطبي
دلوقتي انا انطوائي ومهمل في العلاقات الاحتماعيه وبيتي جدا وبكرة الخروج و ثقتي بنفسي احيانا تقل بدرجة كبيرة !

mohammed_kamal
26-07-2011, 01:24
يابختك يامحمد انا شغال مع والدي ميعرفش حاجه اسمها اجازة حتي لو تعبان ...
انا متخرج من سنه 2010 وما اخدتش اجازة غير 10 ايام او اقل طبعا الايام اللي اخدتها اقعدت فيها في البيت
تصور كان نفسي اخش الجيش عشان اغير من حياتي شوية لكن ما نفعتش للأسف في الكشف الطبي
دلوقتي انا انطوائي ومهمل في العلاقات الاحتماعيه وبيتي جدا وبكرة الخروج و ثقتي بنفسي احيانا تقل بدرجة كبيرة !
ولا بختى ولاحاجه
انا وقعت مش مرض جراحه وكانت خطيره مع ان الناس كلها بتعملها بس حالتى كانت 4 ايام كمان وتبقى وفاه العلاج كان على مرحلتين مرحله شهر 1 ادويه و 5 جراحه فكان لازم نقاهه لان ادمرت الفتره دى
بابك مبداء سليم بتاعه انك تتعب وانت صغير وتكون نفسك عشان تستريح وانت كبير
حاول يبقى فى يوم اجازه اسبوعيا على الاقل والا انت من طريق وهو من طريق :D لازم تريح يوم عشان تجدد نشاطك

mohammed_kamal
26-07-2011, 07:44

الانتقام على فكره مش سليم
لاترتكب نفس الجريمه التى ارتكبت فى حقك
وبعدين ليه تفتكر للناس الوحش مش كان ليهم مواقف جميله معاك
اوصل لدرجه انك تحب كل الناس احبوا الناس يرحمكم الله وليه ترد الاساءه انسى احسن وخليك مسامح

محمد حسن احمد
30-07-2011, 11:28
عيبي اني لما بحب حد بحبه اوي لدرجة ان ممكن يكون وقع الصدمه عليا مدمر ويرجعني 100 خطوه للوراء بيتهيالي اسمها ( العاطفيه _ الاخلاص الزياده ) ... شوف اللي يناسبك ..:rolleyes:

abdomadeer
30-07-2011, 18:32
عيبى إنى متردد ولازم افكر كتيير قبل ما آخد قرار

إنطوائى لدرجه إنى أصبحت أخاف التعامل مع الناس

عاده ما أنهار فى المواقف التى تحتاج نوع من التركيز والسيطره والشجاعه

حساس جدا جدا لأى كلمه بتتقال لى

أكثر شئ أخاف منه إن حد يزعل منى مهما كانت علاقتى بالشخص

دائما أفكارى غريبه عن المماثل أو المقاربين لى فى العمر

كل واحد بيدور على إنه يعيش اللحظه وخلاص لكن انا العكس دائما ما أهتم بالغد أكثر من اليوم

و أشعر أن المستقبل رمادى جدا وأن الدنيا فى أيامها الأخيره:(

و طبعا دا بيكون له تأثير على الشخصيه نفسها:(:(