المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة في بطئ الجهاز بشكل مش طبيعي

imas95f
25-07-2011, 05:41
السلام عليكم

انا بقاله جهازي معاي 6 سنين . وماشاء الله كان شغال وسريع و مية مية
بس هو مرة عملت فورمات للجهاز و هو بيعمل فورمات انقطعت الكهرباء
وقلت مش مشكلة رحت مفرمت الجهاز وانزله تاني
بس بعدها بقى الجهاز بطئ جداً "open folder بس بياخذله دقيقة او اكثر . ده right clickبيحتجله نصف ساعة"
صاحب ليه قلي هي المشكلة انا مسطب عليه windows 7 مع العلم انا كنت مسطب windows 7 من ساعة مانزل وكان سريع فعلاً
فرحت مسطب xP اخذ مني 5 ساعات عشان يعمل تسطيب + فورمات . وطبعاً مقدرتش انزل اي درايفير " اخذ 9 ساعات تنزيل درايفيرات و بعديها عمل ريستارت لوحده ومانزلهمش"
فرحت مفرمته و نزلت 7 ولسه البطئ موجود . في العاده بياخذ نصف ساعة تسطيب + فورمات . المرة ديه اخذ 3 ساعات
و طبعاً finilizing windows .\ personal setting دول اخذولهم ساعة لوحديهم مع العلم في العادة بتاخذ ربع ساعة
المشكلة بقالها شهر ...
الجهاز مواصفاته جيدة جداً . هو كنت حعمل ابلوود للdxdiag بس الجهاز فعلاً بطئ مش قادر اشتغل عليه بالمرة
مواصفاته كالاتي : gigabyte motherbored . Pentium 4 3.20ghz
intel chipest processor 970P
gigabyte nvidea graphic card 9600GX 1 giga byte
3Giga Rams DDR2 " physical rams 4giga .but my motherbored dosen't support more than 3giga.."
WD 160 giga harddesk
windows 7 build 7601

ففعلاً انا مش عارف المشكلة فين . جربت برامج كثيييرة ومفيش حاجة نفعاتني ..
ياريت بيعرف حل يقلي . المشكلة انا مش قادر اطور بالجهاز عشان التكلفة حتبقى عالية جداً

فشكراً

imas95f
25-07-2011, 06:58
بعد نصف ساعة من التجارب . احترق الهاردديسك . وحالياً بستخدم برنامج HDD Regentor وحالياً هو عمل سكان 100 MB والباد سيكتور 75 ....
معتقدش المشكلة من الهارد . الهارد اتحرق بس مابيفسر بطئ الجهاز . انا كنت بستخدم 3 هارديسك خارجي . وكلهم سرعتهم كانت بطئ جداً على الكمبيوتر بتاعي . "new folder بياخذله 3-4 دقايق"
و حالياً البوتينج من السي دي فعلاً بطئ جداً .فده بيأكد شكوكي ان المشكلة من الموذر مش الهارد ...
لو فيه طريقة لحل المشكلة من غير تكلفة مالية عالية ياريت تساعدوني

Othmane
01-04-2014, 18:22
السلام عليكم
عندي نفس المشكلة في جهازي msi cx700
مواصفاته عالية
قبل اسبوع وجدت ملفات السيستم ناقصة مما أدى لظهور مشاكل في الاداء
فقمت بالفورمات لكنه أصبح ثقييييل جدا
الفورمات يأخد 7 ساعات
هل هناك ما يمكن فعله

hatembomb
03-04-2014, 17:09