المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن الـ NZXT Phantom

TorrentLeech
28-07-2011, 23:35
انا ناوى اجيب كيسة جديدة وكنت حاطط ميزانية 600 جنيه للكيسة وكنت هجيب الـ HAF912 Advanced ولكنها مش موجودة دلوقتى قررت استنى الـ CM Storm Enforcer

بعدها قولت ازود شوية واجيب الـ NZXT Phantom .. لكن عندى سؤال هل تستحق فرق الفلوس يعنى هيبقى تقريبا فى 250 جنيه فرق عن الميزانية اللى انا حاطيتها

انا اهم حاجة عندى فى الكيسة التبريد وتنظيم الكبلات الشكل مش هيفرق كتير اوى لكن مطلوب بردو ان الكيسة يبقى شكلها مقبول

ياريت الاعضاء تقولى رأيها هل الـ Phantom تستحق الزيادة فى الميزانية دى؟؟

word4adobe
28-07-2011, 23:48
اخوي الكيسه حلوه لا بأس بها ولكن لو تحصل الالون الاسود لكان افضل ,,

هذا تقرير لأخونا ,, Phantom شكرآ له ,,

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=218392&p=1749538&viewfull=1#post1749538

من حيث الشكل اراء جيد جدآ ,,

الاداء ممتاز ,,

الكيبلات راح تكون من الخلف ,,

TorrentLeech
30-07-2011, 17:10
تمام انان قررت اشتريها ان شاء الله .. هل فى اى اختيارات تانية فى نفس السعر افضل منها؟؟؟

yassermsire
31-07-2011, 10:35
اخي انا اري phantom كيسة اكثر من ممتازة اشترها

H@IDER
31-07-2011, 17:30
بأي لون سوف تشتري Phantom عزيزي ؟ :) الكيسة بشكل عام ممتازة جداً و تتفوق على HAF 912 Advanced في التبريد.

omaar97
31-07-2011, 18:49
نعم الفرق يستحق برأيي , تنظيم أسلاك أفضل + تبريد أفضل + أنها Full Tower مما يعني مساحة أكبر من الداخل

TorrentLeech
01-08-2011, 01:56
انا الحمد لله اشتريت الكيسة امبارح .. واشتريت اللون الاسود منها

كان نفسى الاقى الابيض بس الاسود بردو ممتاز

H@IDER
01-08-2011, 01:58
مبروك الكيسة يا عزيزي, أنشاء الله تتهنىء بيها يا رب, لا تنسى تعملنا مراجعة :)

TorrentLeech
01-08-2011, 14:11
الله يبارك فيك

انا عندى شوية استفسارات يا جماعة

الاستفسار الاول عن الباور صبلاى فى الـ Installation Manuel موضح ان مروحة الباور صبلاى يكون اتجاها فى الكيسة لفوق ميكونش اتجاها فى ارض الكيسة فأنا عملت زى ما هو موضح هل كده صح؟؟

الاستفسار التانى الكيسة فيها مروحة من فوق ومروحة من الخلف ومروحتين من الجانب المفروض ان الـ Fan Control اللى فى الكيسة النور اللى فيها بينور طول ما المراوح متوصلة وشغالة يعنى المفروض يبقوا فى 3 أنوار شغالة حاليا مفيش غير 2 بس مع ان كل المراوح شغالة ولما بجرب اتحكم فى سرعة المراوحة بتشتغل بدون مشاكل !!!

kikokika2010
01-08-2011, 14:41
الله يبارك فيك

انا عندى شوية استفسارات يا جماعة

الاستفسار الاول عن الباور صبلاى فى الـ Installation Manuel موضح ان مروحة الباور صبلاى يكون اتجاها فى الكيسة لفوق ميكونش اتجاها فى ارض الكيسة فأنا عملت زى ما هو موضح هل كده صح؟؟

لا لا المفروض تبقى المروحة تحت وهتلاقيه حتى حاطط فلتر عشان المروحة تسحب الهوا متفلتر :D
هيا فعلا معمولة كدة فى المانيوال بس ممكن تكون غلطة (اساسا المانيوال سئ)

الاستفسار التانى الكيسة فيها مروحة من فوق ومروحة من الخلف ومروحتين من الجانب المفروض ان الـ Fan Control اللى فى الكيسة النور اللى فيها بينور طول ما المراوح متوصلة وشغالة يعنى المفروض يبقوا فى 3 أنوار شغالة حاليا مفيش غير 2 بس مع ان كل المراوح شغالة ولما بجرب اتحكم فى سرعة المراوحة بتشتغل بدون مشاكل !!!

هل وصلت المرواح على الفان كنترولر مش على الموبو؟؟
وهل متأكد أنك ضبطت وصلات المراوح فى الفان كنترولر
لو كل دة مضبوط أنا سمعت من ناس كتير أن فى لمبة بايظة عندهم

حبطة نصايح عن تجربة
1- فك الكايدج الصغير بتاع الهاردات لو مش محتاجه هيحسسك أن الكيس كبيرة جدا وهيخلى الكابل مانجمينت اسهل (خد بالك هيطلع عينك :D)
2- أنقل المروحة بتاعت الكايدج الصغير قدام هتفرق بدرجة فظيعة >> تخيل الهارد البلاك 1T درجة حرارته دلوقت لما تكون المراوح على Low 39 ولما يكون هاى 37
وهتلاقى فى المانيوال شرح لكيفية فك الوش اللى قدام
3- حطلنا صورة بقى بعد ما تضبطها تمام
ودى صورة من عندى

تصور نسيت أقولك مبروووك :D

TorrentLeech
01-08-2011, 15:59
حبطة نصايح عن تجربة
1- فك الكايدج الصغير بتاع الهاردات لو مش محتاجه هيحسسك أن الكيس كبيرة جدا وهيخلى الكابل مانجمينت اسهل (خد بالك هيطلع عينك :D)
2- أنقل المروحة بتاعت الكايدج الصغير قدام هتفرق بدرجة فظيعة >> تخيل الهارد البلاك 1T درجة حرارته دلوقت لما تكون المراوح على Low 39 ولما يكون هاى 37
وهتلاقى فى المانيوال شرح لكيفية فك الوش اللى قدام
3- حطلنا صورة بقى بعد ما تضبطها تمام
ودى صورة من عندى

تصور نسيت أقولك مبروووك :D

بخصوص مشكلة الباور كده تمام لانى كنت شاكك من الاول

المشكلة التانية انا معنديش مكان فى البوردة لتركيب المراوح وركبتها فى الفان كنترولور ومتأكد انها متظبطة صح ده انا شيلتها وقعدت كأنى بركب من جديد علشان اتأكد وأتأكدت ان كله تمام

هعمل بنصايح حضرتك اكيد بس احل المشاكل اللى عندى لان مشكلة الـ LED دى مضايقنى غير ان فى كمان مشكلة تانية ان مدخل المايك اللى قدام مش شغال مع ان مدخل السماعات شغال !!

kikokika2010
01-08-2011, 16:14
بخصوص مشكلة الباور كده تمام لانى كنت شاكك من الاول

المشكلة التانية انا معنديش مكان فى البوردة لتركيب المراوح وركبتها فى الفان كنترولور ومتأكد انها متظبطة صح ده انا شيلتها وقعدت كأنى بركب من جديد علشان اتأكد وأتأكدت ان كله تمام

هعمل بنصايح حضرتك اكيد بس احل المشاكل اللى عندى لان مشكلة الـ LED دى مضايقنى غير ان فى كمان مشكلة تانية ان مدخل المايك اللى قدام مش شغال مع ان مدخل السماعات شغال !!

بصراحة انا عمري ما اتعاملت مع ضمان الكيسات فمش عارف نظامها اية
بس كدة هي تستاهل انك تروح للجبتها منه بس اسأل الاخوة الأول النظام في الضمان اية او كلم الراجل اللي اشتريت منه

kikokika2010
01-08-2011, 16:18
انا جتلي فكرة حالا لو انت جرئ
انت ممكن تفك الوش اللي قدام وبعد كدة الغطا اللي فوق فتوصل للفان كنترولر
وتجرب تبدل ليد مروحة الجنب ال24 بالبايظة علي اساس ان ال24 دي غالية جدا ومش هنشتريها دلوقتي