المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ارجو المساعدة جهازي واقف

SuBZeRo
29-07-2011, 22:59
السلام عليكم
انا كنت بنظف جهازي انهاردة ولاقت شوية سائل من المشتت واقعين علي البوردة بس كانت شغالة
المهم بعد ما نظفت وجيت اشغل الجهاز تاني لاقت البورسيسور بيسخن اوي ويرستر شلت المشتت وشغلت مروحة بروسيسور تجارية
لاقت نفس المشكلة و كمان الجهاز بيكتب cpu fan error وبيرستر مش راضي يدخل علي الويندوز
انا لحقت ادخل علي اعدادات البوردة لاقت درجة حرارة البروسيسور 80 ومع العلم انا طبعا لاغت كسر السرعة
بعد اذنكم لو حد حصلت معاه المشكلة او عنده خبرة عنها يقول لي وشكرا

mostafaeng_2011
30-07-2011, 06:53
أخي الكريم واضح جدا أن مشكلتك الحراره لأن 80 درجه خطيره جدا حضرتك هتسيبك من المروحه التجاريه الي انت جربتها لأن البروسيسور بتاعك عالي هتفك البروسيسور وتجيب كرت شحن وبحذر شديد هتزيل بقايا المعجون الحراري من عليه وبعد ذلك تجيب معجون محترم مش أبو نص جنيه وموجود في البستان انا لسه شايف امبارح وتضع نقطه في المنتصف وتضع المشتت الأحترافي بتاعك وتدخل في البيوس وتشوفه شغال ولا لأ لو مش شغال تغيره بآخر أحترافي وأن شاء الله الماذربورد بتاعك سليمه وياريت تبعد عن التبريد المائي لأني مبفضلوش انا عارف ان في ناس هتعارضني لأنه بيدي نتيجه أجود من الهوائي بس دي وجهه نظري متقلقش وأبقى طمنا عليك

Inconnu
30-07-2011, 16:44
وعليكم السلام

أخي تأكد من أن المروحة تعمل بكفاءة , وأيضا تأكد من تركيب مقبس المروحة من أنه متصل بشكل جيد .