المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : [مصر] تجميعة فى حدود 800 - 1000 ج للإستخدام العادى (عنوان معدل)

ant_gamal
11-08-2011, 03:02
ممكن القي كيسه ف حدود 800 جنيه او 1000 لاستخدام شويه اوفيس ونت ياعني من غير جرافيك

ياعني اقل تجميعه ممكنه ف الحدود دي ولا تجيب مستعمل

Mr.pOPo
11-08-2011, 04:13
تم تعديل العنوان. رجاءً إلتزم بالقوانين حتى لا يتم حذف الموضوع!

ant_gamal
11-08-2011, 08:42
اسف وشكرا ع التعديل

helmygecso
11-08-2011, 08:53
اقل تجميعه متوفره 1135جـ

معالج : AMD Sempron 140 ج210
مشتت : الافتراضى القادم مع المعالج
لوحه ام : Gigabyte GA-MA78LMT-S2P ج 375
بطاقه رسوميه : مدمج باللوحه الام ATI Radeon HD 3000 graphics DirectX10
ذاكره (رام) : Kingston 2GB DDR3 1333MHz CL9 ج90
وسائط التخزين : WD Caviar BLUE 5000AAKX 500GB SATA 6GB/s 16MB Cache ج240
محرك اقراص : Samsung 22X DVD-RW DL drive ج100
مزود الطاقه : ملحق بالصندوق وهو ايضا تجارى
الصندوق : ثنائى اليد تجارى بمزود طاقه تجارى 120جـ

yassermsire
11-08-2011, 09:06
اقل تجميعه متوفره 1135جـ

معالج : AMD Sempron 140 ج210
مشتت : الافتراضى القادم مع المعالج
لوحه ام : Gigabyte GA-MA78LMT-S2P ج 375
بطاقه رسوميه : مدمج باللوحه الام ATI Radeon HD 3000 graphics DirectX10
ذاكره (رام) : Kingston 2GB DDR3 1333MHz CL9 ج90
وسائط التخزين : WD Caviar BLUE 5000AAKX 500GB SATA 6GB/s 16MB Cache ج240
محرك اقراص : Samsung 22X DVD-RW DL drive ج100
مزود الطاقه : ملحق بالصندوق وهو ايضا تجارى
الصندوق : ثنائى اليد تجارى بمزود طاقه تجارى 120جـ

تحميعة ممتازة اخي حلمي

Ahmed.Saleh
11-08-2011, 11:27
فقط قم بالأتصال لمعرفه مدى توفر هذه القطه قبل ان تنزل لتشترى

ant_gamal
11-08-2011, 15:02
شكرا علي الاهتمام

طب لو مستعمل بقي لان كده المبلغ خارج الميزانيه

ياعني مستعمل حسب السوق وخلافه بس ممكن تجيب ايه لو امكن معرفه ذلك

Ahmed.Saleh
11-08-2011, 15:15
توجه لقسم بيع المستعمل فى القسم التجارى
لترى اضغط على السطر التالى
عروض بيع الأجهزة ومتعلقاتها المُقدمّه من الأعضاء (https://arabhardware.net/forum/forumdisplay.php?f=46)

kareem_ismail
13-08-2011, 02:40
على فكره ديه مش الاسعار النهائيه انت ممكن تنزل تلقى الاسعار اقل من كده او اعلى من كده انت ونصيبك يعنى مش لازم الحاجه اللى مكتوبه فوق ب 90 تبقى بكده لا ممكن واحد يقولك 85 او حتى 80 ومتنساش حكايه المفاصله يعنى بتفاصل لو بتعرف يبقى مفيش مشكله ان شاء الله

بس حقولك على حاجه استنقى مثلا مؤقت عن الديفيدى لحد مترتاح من الفلوس وتقدر تجمع تانى وتجيب واحد ووقت بس لما حتحتاجه اول مره بتاعت اكيد لو جبت جهاز جديد لازم حتسطب ويندوز 7 مثلا يبقى حتحاج دي فى دى ابقى خده من اى واحد او لو كان حبيت تسطب تعاريف الجهاز من كرت شاشه وكده يعنى

كده حتبقى تقريبا 1035 وطبعا زى مقولتلك السعر ده مش ثابت ده السعر التقريبى ليه يعنى لا حيطلع او عنها ولا حينقص جامد عن كده هو ده المقصود وبالتوفيق ان شاء الله ورمضان كريم عليك

helmygecso
13-08-2011, 03:01
على فكره ديه مش الاسعار النهائيه انت ممكن تنزل تلقى الاسعار اقل من كده او اعلى من كده انت ونصيبك يعنى مش لازم الحاجه اللى مكتوبه فوق ب 90 تبقى بكده لا ممكن واحد يقولك 85 او حتى 80 ومتنساش حكايه المفاصله يعنى بتفاصل لو بتعرف يبقى مفيش مشكله ان شاء الله

يا أخى هذه هى اسعار السوق حاليا وتحدث يوميا وان كان هناك فارق لن يكون فرق كبير مثلا 5 جنيه فى كل قطعه

kareem_ismail
13-08-2011, 03:15
انا اعرف اخى حلمى انه هذه اسعار السوق وانا لم اقل ان الفرق لن يكون كبير فانا كاتب "يعنى مش لازم الحاجه اللى مكتوبه فوق ب 90 تبقى بكده لا ممكن واحد يقولك 85 او حتى 80" انا بردك منقص كده خمسه او عشره جنيه بالكتير لكن انا بقوله انك ممكن تلقى اقل حاجه بسطيه وانك تفاصل وبعدين ادتله حل تانى انه يستغنى مؤقتا عن الديفيدى لانه زى مبيقول الاخ الفاضل انه اخر ميزانيه هى 1000 فلذلك لما نشيل سعر الديفيدى اللى هو تقريبا بيتراوح مبين 100 الى 115 فده حيجيب اسعر بتاعه بالزبط عموما هو ينزل مرتين مره يسال الاول عن القطع ديه فى كل المحلات فى المول اللى حينزل فيه ويجمع الاسعار فى دماغه وينزل تانى يوم باذن الله يكون عرف المحل اللى بيبع اقل سعر للقطعه ويشترى منه انا بس مش عاوز يشترى مسعمل لان انت عارف المستعمل لو مشترتهوش من واحد امين بنسبه 90% بيكون فيه عيب للاسف وده حيخليه كل شويه الجهاز يبوز ويروح للى اشتراه منه ويقوله العيب منك وهكذا خصوصا ان فيه حاجات زى الهارد انا راى بلاش مستعمل لان اقل عيب فقى الهارد هو الباد سيكتور وبيجى من خبطه صغيره فمش ناقصه فنخليها اخر حل باذن الله وان شاء الله يلقى اللى هو عاوزه وانا كمان لان انا راخر عاوز اجمع جهاز عن قريب باذن الله

Ahmed.Saleh
13-08-2011, 11:10
المستعمل من شخص موثوق = جهاز جيد

ومبلغ الأخ لا يعينه على شراء جهاز جديد وان اشترى سيكون جهاز ضعيف لن يتحمل معه سنه على الأكثر اذا كان منتظرا ان يلعب العاب ولو حتى متوسطه او العمل على تطبيقات ثقيله

kareem_ismail
13-08-2011, 12:55
المستعمل من شخص موثوق = جهاز جيد

ومبلغ الأخ لا يعينه على شراء جهاز جديد وان اشترى سيكون جهاز ضعيف لن يتحمل معه سنه على الأكثر اذا كان منتظرا ان يلعب العاب ولو حتى متوسطه او العمل على تطبيقات ثقيله

انا اعلم اخى الكريم ولذلك قلت
انا بس مش عاوز يشترى مسعمل لان انت عارف المستعمل لو مشترتهوش من واحد امين بنسبه 90% بيكون فيه عيب

اكيد لو شخص امين وموثوق يجيب منه لكن لو مالش او راح على المولات اللى بتبيع اجهزه مستعمله او زى مبيقولوا مستورده وطلع فيها عيب حيتعب جدا فى الموضوع ده

وللعلم جهاز AMD Sempron مش وحش بالنسبه لشغله اللى قال عليه تصفح مواقع واوفيس ده كويس جدا انا عندى celeron وكمان العادى مش Celeron D الاحدث منه شويه والكاش مستوى التانى بتاعه 128 يعنى مفيش بعد كده ومع ذلك بعافر معاه وبشغل اواقات برامج مونتاج انا معاك طبعا انها بتتفح فى عشر سنين بس فتح البرنامج ولو حابب اعمل ريندر لفيديو مدته صغيره ممكن ياخد سبع ساعات لكن اهوه شغال لله الحمد فما باللك AMD Sempron واللى موجود فى السوق 140 يعنى كاشه 1 ميجا حيساعده جدا بناءا على احتيجاته اللى ذكرها

ومساله الالعاب انا راى الشخصى لواحد مش عنده المقدره انه يخصص ميزانيه للالعاب يبقى بلاش يندمج فيها ويحدث جهازه بناءا عليها بمعنى حضرتك عارف ان الالعاب ديه ميزانيه لواحده انت ممكن تجيب جهاز عالى بسعر عالى وتجيب كارت شاشه بس ومعاه باور سبلاى يستحمله بتمن سعر الجهاز تلات او اربع مرات كارت الشاشه بس

لذلك انا من راى بلاش نهتم بالالعاب اوى كده خصوصا لو الشخص مش من النوع اللى عنده المقدره يحدث جهازه كل فتره قريبه زى حالاتى كده انا بحدث كل كام سنه مره بس الحمد لله انا مش من هواه الالعاب الا فى اضيق الحدود لذلك معنديش مشكله فى ديه

الاختيار ليك اخى ant_gamal عاوز تشترى مستعمل لكن من شخص امين اشترى عاوز تشترى الجهاز اللى الاخوه ذكرهولك هنا اشترى وان شاء الله يوفيلك احتياجاتك

ant_gamal
17-08-2011, 19:52
الف شكر علي الاهتمام انا بصراحه متبني فكره الجهاز ال جديد بالسعر القليل بس هاشوف الناس بصراحه لانه مش لي

هاشوفهم واشوف الطرح ده