المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : محتاج مساعده الخبراء 802.1x شرح

eng-a7med-2011
23-08-2011, 23:09
أريد شرح ال 802.1x و Eap شرح عربى لانى بصراحة مش فاهمه من شرح المهندس زياد لانى اللغة بتاعتة مش واضحة

sherif-magdy
24-08-2011, 01:04
فعلا هو الموضوع بيبان انه رخم و صعب خصوصا انك اول مرة تسمع عنه لكن بعد كده هتلاقى الموضوع سهل باذن الله
طيب شوف احسن واحد شرح الجزء ده بطريقه رائعه جداا هو جيرمى فى الفيديوهات الخاصه ب CCNA Sec من شركه CbtNugget
اسمع الفيديو الخاص بالجزء ده و بعدين لو عندك اسئله ارجعلى هنا و انا هرد عليك
انما لو انت ضعيف فى الانجليزى خد النصيحه ديه - حاول انك تسمع الفيديو اكتر من مرة صدقنى هتجيب معاك نتيجه
يعنى مثلا اسمع الفيديو مرة اولى بعد كده اسمه مرة تانيه و اتعب كمان و اسمعه مرة تالته بحيث تقدر تستفيد باعلى نسبه من الفيديو و والله بعد كده مش هتلاقى اى صعوبة انك تفهم اى فيديو انجليزى فى المجال
لان ده بيسموه Technology Language يعنى اللى هتسمعه مصطلحات و بعض الجمل الانجليزية البسيطه فى الشرح

بالتوفيق ,,,

eng-a7med-2011
24-08-2011, 14:29
الف شكر ايدة السؤال عن بعض الأشياء اخرى اخى شريف هل يمكن فى نفس الموضوع

sherif-magdy
24-08-2011, 19:15
تفضل اخى اسأل كما تريد

eng-a7med-2011
24-08-2011, 20:05
انا حاصل على CCna من جامعة القاهرة و مذاكر CCna Voice و بذاكر CCna Security وانا من الأول حابب ال Security بس كنت عايز اسال حضرتك هل لازم اكون واخد الشهادة من Cisco ولا عادى و كنت بطمع من حضرتك لو فى مراجع او فيديوهات CCsp عربى أذا أمكن

sherif-magdy
24-08-2011, 22:26
بالنسبه للشهاده و الامتحان انا رأيى لو فى امكانك ان تدفع مصاريف الامتحانات فلا تترد و قم باجراء الامتحانات و الحصول على الشهاده
هناك من يفضل الحصول على الماده العلميه فقط و يقوم باجراء الامتحانات المتقدمه فقط زى CCIE على سبيل المثال
بس لاحظ ان امتحانات ال CCIE لا تتطلب حصولك على اى شهاده من قبل عكس امتحانات مستوى البورفشنال تتطلب الحصول على CCNA العاديه و CCNA الخاصه بالمجال اللى بتدرسه
عموما هى شهاده الورقيه قيمتها قلت جداا بسبب ال BrainDump المهم فهمك للماده

بخصوص الشرح العربى لل CCSP بالعربيه لن تجد - صدقنى لازم تتعود على الفيديوهات و الكتب الانجليزييه

بالتوفيق ,,,

eng-a7med-2011
24-08-2011, 22:32
ألف شكر لك بس يترى مجال حضرتك R$s ولا Security

و ما هو الأفضل وزى ما تحدثت معك من قبل الSecurity افضل بالنسبة لى مع العلم انى قمت بالعمل على Firewall Forti gat And CyberRoom And ASa

و لكم جزيل الشكر

sherif-magdy
24-08-2011, 22:44
انا حاليا بحضر للاب الخاص ب CCIE SEC بس مفيش حاجه اسمها ايه الافضل فال Routing & Switching له مواضيعه و السيكيورتى لها مواضيعها
يعنى مثلا فى السيكيورتى هتلاقى مواضيع زى ال VPN و ازاى تطبقها على كل من ال IOS او ال ASA-based و هتلاقى مواضيع بخصوص مهام ال Firewalling العاديه و مواضيع اخرى تحدثك عن التصدى لهجمات الشبكه و مواضيع عن كيفيه فرض قيود معينه على الشبكه حسب السياسه المطلوبه ... الخ
بينما فى الروتنج و السويتشنج هتلاقى نفسك بتتعامل مع بورتوكولات الروتنج المختلفه و مواضيع اخرى كثيره
المقصود هنا ان مفيش حاجه اسمه ايه الافضل لان الاتنين مطلوبين بس فى ملاحظه بسيطه هى ان الافضل البدأ بمجال الروتنج و السويتشنج حتى يكون لديك قاعده اساسيه لانك لو دخلت السيكيورتى من غير ما تكون فاهم روتنج و سويتشنج كويس هتلاقى مواضيع كتير مش مفهومة بنسبه 100%
بس لو انت ناوى تدرس مجال السيكيورتى عالطول مفيش مشكله بس لازم تعرف انك هترجع احيانا لمواضيع معينه فى الروتنج و السويتشنج و تفهمها

eng-a7med-2011
24-08-2011, 23:27
اولا : انا اقصد فى سوق العمل
ثانيا : انا فى الاصل دارس الCCna فانا عارف اساسيات الروتر و السويتش فكدة انا فاهم مع العلم ان طبيعة عملى اعطتنى خبرة اكترة فى مجال ال CCna .

وعلى فكرة انا حاسس ان ال Security أسهل من الروتينج و السويتش و ان السويتش أسهل من الروتر و خاصة حاسس أن Bgp اسهل حاجة فى الروتر لانى عندى شوية معلومات حلوة عن ال Bgp

sherif-magdy
25-08-2011, 01:42
بالنسبه لسوق العمل فاغلب الوظائف التى اجدها على مواقع التوظيف فى المجال تكون routing & switching , و خصوصا فى الوطن العربى السيكيورتى يكون اقل اهتماما من الروتنج و السويتشنج

eng-a7med-2011
25-08-2011, 16:07
هل حضرتك درست CCnp Security

sherif-magdy
26-08-2011, 01:11
انا حصلت على CCSP القديمه و لكن سيسكو تقوم مباشره بجعلك CCNP Sec Certified

alganas_twd
10-01-2012, 10:11
ممكن يا اخي تعطيني رابط للمهندس زياد بخصوص موضوع 802.1x و Eap يمكن نستفيد من الشرح

alganas_twd
12-01-2012, 07:51
اخينا الاستاذ شريف مجدي ممكن ولو اتعبناك معانا بس يا ريت في من الدروس الموضوع مذكور ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اقصد في الفيديو رقم كم من سلسلة CCNA SEC from CBT N ???????????????????

وبالمنناسبة ال CCNP SEC الى كم تنقسم قسم حاليا لاني لقي سكيورتي فاير ووول و IPS و VPN ايش الحكاية بالضبط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

واذا امكن اخي الكريم ارقام الامتحانات بالضبط عشان اقدر احصل على الكرسات واستفيد منها ..............وشكرا مقدما