المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار بخصوص الرامات ال DDR2

Dr. Hacker
26-08-2011, 05:46
السلام عليكم
هذة اول مشاركة لى فى المنتدى واتمنى الا تخذلونى
مكتوب فى البروشور بتاع المازربورد انة لازم الرامات تكون نفس الكابستى ونفس البراند وفى حاة تالتة تقريبا مش فاكرها .. يعنى اية البراند دى بقا؟؟
وأية اللى هيحصل لو استخدمت رامتين مختلفين؟؟
وأية اسعار الرامات دى حاليا فى القاهرة ؟؟
...............
انا عندى بوردة جيجا بايت G31
لما بلعب لعبة قديمة شوية زى الموست ونتد بتشتغل فى الاول كويس بعد كدة بتقطع .. وانا معنديش كارت شاشة اللى موجود بلتى ان 512 فعايز افهم اية المشكلة بالنسبالى ؟؟

وجزاكم الله خيرا ....

يونس محمد
26-08-2011, 08:09
بالنسبة لسؤالك الاول نعم قد يحصل عدم توافق بين الذواكر لان سوف يحصل اختلاف في التوافيت الخاصة بالذواكر واحيانا بتكون مختار رامات بتردد مختلف وهذه مشكلة اكبر يفضل اختيارهم من نفس النوع والتردد والتواقيت وبذلك تحقق التوافق بين الذواكر
بالنسبة لسؤالك عن الالعاب على الكرت المبني داخلي تكون ضعيفة جدا يفضل ان تشتري كرت خارجي لكي تسطتيع الاستمتاع بالعاب دون تنهيج وايضا ان تلعب اكبر قدر ممكن من الالعاب:)

Dr. Hacker
26-08-2011, 13:39
طيب تمام ماشى بس انا بردو عايز اعرف يعنى اية كلمة براند .. مش عايز ترجمة قد مانا عايز افهم الفيزيكال ميننج بتاعتها
وحضرتك تفضل كارت شاشة يكون نوعة اية ورقمة كام علما بأنى مش بلعب كتير يعنى حاجات بسيطة شوية فياريت تقولى تدريج كارت الشاشة من الاعلى فالأقل والمناسب لى
وياسلام لو تعرف اسعار الرامات كام الوقتى فى مصر
وشكرا ....

MaM3bS
26-08-2011, 13:46
البراند يعنى الماركه او الموديل بتاع الرامه

Dr. Hacker
26-08-2011, 14:32
طيب انا عندى الرامة ماركتها كينج استون .. طيب افرض ملقتش النوع دة فى السوق اية الحل؟؟

masklove
26-08-2011, 20:43
طيب انا عندى الرامة ماركتها كينج استون .. طيب افرض ملقتش النوع دة فى السوق اية الحل؟؟
اشهر من نار علي علم موجوده ومتوفرة ولكن ممكن مثلا تكون من موديل قديم مثلا ؟؟؟؟
انزع الرامات من الجهاز هتلاقي استيكر مكتوب عليه مواصفات الرامات وانت بشتري تأكد من ان الرامه الجديده متوافقه مع الرامه القديمه

Dr. Hacker
26-08-2011, 23:37
جزاك الله خيرا فعلا منتدى محترم وأعضاءة فى غاية الاحترام
الى الامام دائما ان شاء الله