المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طلب مساعدة فى موبايل samsung galaxy s 2

docdevil
28-08-2011, 00:21
اولا السلام عليكم

انا اشتريت samsung galaxy s 2 من اسبوعين من السعودية وبصراحة انا اول ما فتحته
:ah26::ah26::ah26: زهلت من الروعة و الجمال بس انا عندى استفسارات ما هو الرووت ... وما فائدته؟؟؟؟
وانا من هواة الالعاب بس فى العاب بنزلها من الماركت تشتغل شوية بعد كدة بتقف وتخرج مش عارف السبب فهل حد ممكن يساعدنى و يطمنى علشان انا مش بنام بسبب الحكاية دى

لو سمحت ارجوا المساعدة عن الطلبين....

MF88
28-08-2011, 01:12
الأجهزه تأتى للمستخدم بغير خواص التعديل داخل السيستم . كتغيير نوع الخط لخط مميز غير موجود بالسيستم - او مثلا زياده سرعه البروسيسور - وهكذا

عمل روت هو عباره عن التعديل على السوفتوير بحيث يمكن المستخدم من التعديل على السيستم

هناك برامج كثيره تحتاج تلك الخاصيه اشهرها مثلا titanuim backup , shootme

بالنسبه للألعاب فهناك العاب كثيره غير مجانيه للتجربه فقط لذلك تنتهى بعد مده

و كمان ياريت تقولى على اسم كام لعبه منهم عشان اتأكد او رابط من الماركت مثلا

لا تقلق جهازك بخير :)

docdevil
28-08-2011, 01:31
الأجهزه تأتى للمستخدم بغير خواص التعديل داخل السيستم . كتغيير نوع الخط لخط مميز غير موجود بالسيستم - او مثلا زياده سرعه البروسيسور - وهكذا

عمل روت هو عباره عن التعديل على السوفتوير بحيث يمكن المستخدم من التعديل على السيستم

هناك برامج كثيره تحتاج تلك الخاصيه اشهرها مثلا titanuim backup , shootme

بالنسبه للألعاب فهناك العاب كثيره غير مجانيه للتجربه فقط لذلك تنتهى بعد مده

و كمان ياريت تقولى على اسم كام لعبه منهم عشان اتأكد او رابط من الماركت مثلا

لا تقلق جهازك بخير :)

شكراا للرد
انت قلت زيادة سرعة البروسيسور !!!! هو ممكن يحصل واة الطريقة لزيادة السرعة
ثانيا فى موضوع الالعاب انا قصدى انها بتخرج من اللعب يعنى تعلق و تخرج ولاحظت ان البروسيسور بيعدى 70% وبيظهر بالون الاحمر
على سبيل المثال لعبة ninjump من الماركت بيحصل معاها كدة
ارجوا الرد ولك جزيل الشكر

crashplant
28-08-2011, 03:41
شكراا للرد
انت قلت زيادة سرعة البروسيسور !!!! هو ممكن يحصل واة الطريقة لزيادة السرعة
ثانيا فى موضوع الالعاب انا قصدى انها بتخرج من اللعب يعنى تعلق و تخرج ولاحظت ان البروسيسور بيعدى 70% وبيظهر بالون الاحمر
على سبيل المثال لعبة ninjump من الماركت بيحصل معاها كدة
ارجوا الرد ولك جزيل الشكر

بص ياسيدي طالما الألعاب و البرامج بتعمل كراش لوحدها و انت بتلعب يبقي في حاجه غلط في الروم ممكن يكون كاستوم روم و انت مش واخد بالك المهم الحل في كده انك بتجرب الأول تعمل فاكتوري ريسيت من السيتنج و تشوف كده لسه المشكلة موجوده ولا راحت .. لو استمرت يبقي انت محتاج تغير الروم و اكيد هاتحتاج روم عربي و الموقع ده هايشرحلك كل حاجه و ازاي تعمل ابديت www.xq55.net .... بالنسبة لحوار البروسيسور و كسر السرعة فيه اولا هتحتاج انك تعمل رووت و بعدين هتنزل ملف كيرنيل معين و تحمله علي التليفون ببرنامج اودين و بعدين هاتسطب اي برنامج تحكم في سرعة البروسيسور من الماركت زي setcpu بس قبل اي حاجه لازم تعرف ان كسر سرعة الموبايل مش هايفيدك في حاجه غير انك تتباهي في البينش مارك للتليفون باللسكور العالي و خلاص غير كده جهازك هايسخن في اغلب اللعب و البرامج التقيلة و كمان البطارية هتنفذ اسرع مرتين من الأول و اخر حاجه بقي ان الكيرنيل بتاع كسر سرعة بدائي جدا يعني احتمال انك تقابل مشاكل مع العاب جديدة وارد جدا و طبعا في الأخر ليك حرية الأختيار .

كيرنيل الأوفر كلوك : https://androidadvices.com/wp-content/uploads/2011/05/Overclock_S2.zip
اودين : https://www.multiupload.com/0EMX1J7RZJ

(https://www.multiupload.com/0EMX1J7RZJ)

docdevil
28-08-2011, 05:03
بص ياسيدي طالما الألعاب و البرامج بتعمل كراش لوحدها و انت بتلعب يبقي في حاجه غلط في الروم ممكن يكون كاستوم روم و انت مش واخد بالك المهم الحل في كده انك بتجرب الأول تعمل فاكتوري ريسيت من السيتنج و تشوف كده لسه المشكلة موجوده ولا راحت .. لو استمرت يبقي انت محتاج تغير الروم و اكيد هاتحتاج روم عربي و الموقع ده هايشرحلك كل حاجه و ازاي تعمل ابديت www.xq55.net (https://www.xq55.net) .... بالنسبة لحوار البروسيسور و كسر السرعة فيه اولا هتحتاج انك تعمل رووت و بعدين هتنزل ملف كيرنيل معين و تحمله علي التليفون ببرنامج اودين و بعدين هاتسطب اي برنامج تحكم في سرعة البروسيسور من الماركت زي setcpu بس قبل اي حاجه لازم تعرف ان كسر سرعة الموبايل مش هايفيدك في حاجه غير انك تتباهي في البينش مارك للتليفون باللسكور العالي و خلاص غير كده جهازك هايسخن في اغلب اللعب و البرامج التقيلة و كمان البطارية هتنفذ اسرع مرتين من الأول و اخر حاجه بقي ان الكيرنيل بتاع كسر سرعة بدائي جدا يعني احتمال انك تقابل مشاكل مع العاب جديدة وارد جدا و طبعا في الأخر ليك حرية الأختيار .

كيرنيل الأوفر كلوك : https://androidadvices.com/wp-content/uploads/2011/05/Overclock_S2.zip
اودين : https://www.multiupload.com/0EMX1J7RZJ

(https://www.multiupload.com/0EMX1J7RZJ)

شكراا بس احب اوضح لك شئ انا مركب
JPKG5 (https://xq55.net/2011/08/26/jpkg5/) (https://xq55.net/2011/08/26/jpkg5/) الروم الرسمى و مركب روت .
الحكاية دية حصلت مع الروم القديم وبعد كدة حصلت مع الروم الجديد بس هى مش فى كل الالعاب ومش بتحصل على طول حد يجرب و يقولى علشان انا بجد ابتدات اقلق ولو حد يقدر يساعدنى و يطمنى فله جزيل الشكروبالمناسبة اما وصلت الموبايل ب samsung kies ظهر update جديد فانا لو عملته لازم اعمل تانى رووت بعد ال update وشكرا

ارجوا الرد والمساعدة

crashplant
28-08-2011, 06:34
طالما الكيز غير الروم يبقي لازم رووت من جديد لكن لو كان التغيير في الكيرنيل بس يبقي مش لازم تعمل رووت من جديد :)
و علي فكرة لعبة نينجا جمب شغالة عندي 100% و كمان جايب سكور 8400 لغاية دلوقتي P : P :p:

docdevil
28-08-2011, 12:44
طالما الكيز غير الروم يبقي لازم رووت من جديد لكن لو كان التغيير في الكيرنيل بس يبقي مش لازم تعمل رووت من جديد :)
و علي فكرة لعبة نينجا جمب شغالة عندي 100% و كمان جايب سكور 8400 لغاية دلوقتي P : P :p:

يعنى انت عايز تجنينى:mad::mad::mad: انا جايب فيها سكور 15280 خلى بالك بس المشكلة دى انها فى ساعات بتقف و تخرج مش عارف اكسر السكور بتاعى
وعندى سؤال اشمعنا الخروج دة فى العاب معينة و تفتكر ان العيب من فين

docdevil
28-08-2011, 12:49
وبالمناسبة انت مستخدم روم اة.... يمكن يطلع احلى وعلى فكرة الموبايل بيسخن من نحية الفلاش فدة عادى ولا برده:mad::mad:

xvivax
28-08-2011, 14:15
السلام عليكم
اولا زى ما كل الاعضاء قالتلك ان مفيش مشكله فى الجهاز
انت منزل النسخه jkg5 الرسميه المخصصه لمصر صح ؟
قبل ما تنزلها عملت باك اب للداتا بتاعتك و wipe &factory reset?
حاول تنزلها من اول و جديد و تعمل كدا و شوف ايه الكلام
و بالنسبه لو هى الروم دى على فكرة المحاذاة مش شغاله فيها لازم بعد ما تعمل روت تسطب المحاذاة من clockworkmod
انا معايا نفس الروم لو فى اي استفسارات انا معاك
و طبيعى ان الجهاز بيسخن من جنب الفلاش لما تلعب كتير او تنقل بيانات كتير عن طريق الويرليس
بس عندى ليك سؤال الجهاز بيسخن لما بتشحنه ؟

docdevil
28-08-2011, 15:43
السلام عليكم
اولا زى ما كل الاعضاء قالتلك ان مفيش مشكله فى الجهاز
انت منزل النسخه jkg5 الرسميه المخصصه لمصر صح ؟
قبل ما تنزلها عملت باك اب للداتا بتاعتك و wipe &factory reset?
حاول تنزلها من اول و جديد و تعمل كدا و شوف ايه الكلام
و بالنسبه لو هى الروم دى على فكرة المحاذاة مش شغاله فيها لازم بعد ما تعمل روت تسطب المحاذاة من clockworkmod
انا معايا نفس الروم لو فى اي استفسارات انا معاك
و طبيعى ان الجهاز بيسخن من جنب الفلاش لما تلعب كتير او تنقل بيانات كتير عن طريق الويرليس
بس عندى ليك سؤال الجهاز بيسخن لما بتشحنه ؟

السلام عليكم
اولا من حيث سؤالك فالجهاز بيسخن بس مش بالدرجة بتاعت الالعاب و نقل البيانات يعنى بيسخن شوية
ثانيا من حيث طلبى : انا اخر مرة عملت روم جديدة عملت reset factory من الجهاز من ال recovery mode وبعد كدة عملت الروم وعملت روت ونزل بردهcwm مع انى مش عارف استخدمه ازاى؟؟؟
فلو تقدر تساعدنى فى المشكلة؟؟ فلك جزيل الشكر

docdevil
28-08-2011, 19:41
اة يا جماعة محدش عنده معللومة ممكن يضفها ولا اة ؟؟؟ خلاص كدة ولا اة دا أحنا لسة بنقول يا هادى......

xvivax
28-08-2011, 21:57
بص يا باشا جرب تعمل كدا بالظبط و قولى ايه الكلام
1- اعمل backup لكل ال data بتاعتك
2- ادخل على ال recovery و اعمل
wipe&factory reset
بعدين
wipe partition
و بعدين سطب الروم عن طريق برنامج odin و تاكد انها النسخه الرسميه و محدش عدل عليها
اول ما الجهاز يفتح بالروم الجديده
و تبدا تعمل روت
استخدم الكيرنيل ال insecure بتاع الروم اللى هى jpkg5
و بعدين اعمل روت ببرنامج superoneclick
و متنساش تنزل ال busybox وهو بيعمل روت
و بعدين بعد ما تخلص
نزل نسخه الماركت الجديده اللى هى
3.0.27
و شوف ايه الكلام وانا معاك
وعلى فكرة انا شغال على نفس الروم اللى معاك بالظبط و الروم سريعه و الحمد لله موجهتش معاها اى مشاكل لحد دلوقتى و مشغل عليها برامج و العاب كتير جدا
و البطاريه مع الروم دى بقالى بلعب مثلا و طاحن الموبيل دون لود و كدا و عدى 9 ساعات و البطاريه فاضل فيها 26%

docdevil
29-08-2011, 00:08
انت قلت الكلمة دى
على فكرة المحاذاة مش شغاله فيها لازم بعد ما تعمل روت تسطب المحاذاة من clockworkmod

اة المحاذاة دية وازاى تتستطب؟؟؟؟؟

وعندى سؤال هو الروم دة لية روت معين ولا الروت دة عادى XWKDD_insecure.tar
وبعد كدة اعمل الkernal صح ولا اة
ولو عايز بعد كدة اجيب ال clockworkmod اجيبه ازاى

xvivax
29-08-2011, 01:32
اولا كلمه محاذاة للغه العربيه
يعنى الكلام يكون كله على اليمين
مثلا كدا
السلام عليكم
ورحمه الله و بركاته
مش كدا
السلام عليكم
ورحمه الله و بركاته
ثانيا هى الرومات بتاعت الجلاكسى تو كل الناس متعوده تعملها روت بكيرنل XWKDD_insecure.tar
و الحكايه كلها ان هو insecure و الحوار بينفع
بس انا بفضل ان كل روم تعملها روت بال insecure بتاعها
وعل فكرة حضرتك بتفلفش الكيرنل الاول عن طريق odin
بعد كدا بتعمل الروت عن طريق superoneclick
لو بعد كدا اذا كنت عايز تشيل المثلث الاصفر الموجود عن الدخول للجهاز بتفلفش تانى الكيرنل الرسمى للروم
وبالنسبه لبرنامج clockworkmod فهو موجود بتلت طرق
اما تنزله بصيغه apk تديله الصلاحيات من superuser
او تنزله ملف zip فيه ال img بتاعته و تدخل على الريكفرى مود و تسطبه من الجهاز
او تنزله ملف ال tar
و تسطبه من odin

docdevil
29-08-2011, 02:14
done
هشوف احوال الموبايل و هقولك

crashplant
29-08-2011, 05:39
وبالمناسبة انت مستخدم روم اة.... يمكن يطلع احلى وعلى فكرة الموبايل بيسخن من نحية الفلاش فدة عادى ولا برده:mad::mad:

انا ياسيدي باستخدم روم JPKG5 وعامل رووت و الجهاز بيسخن عندي في تلت حالات الشحن و اللعب و مكالمات الفيديو لمدة تزيد عن نصف ساعة :)

docdevil
29-08-2011, 12:18
اولا كلمه محاذاة للغه العربيه
يعنى الكلام يكون كله على اليمين
مثلا كدا
السلام عليكم
ورحمه الله و بركاته
مش كدا
السلام عليكم
ورحمه الله و بركاته
ثانيا هى الرومات بتاعت الجلاكسى تو كل الناس متعوده تعملها روت بكيرنل XWKDD_insecure.tar
و الحكايه كلها ان هو insecure و الحوار بينفع
بس انا بفضل ان كل روم تعملها روت بال insecure بتاعها
وعل فكرة حضرتك بتفلفش الكيرنل الاول عن طريق odin
بعد كدا بتعمل الروت عن طريق superoneclick
لو بعد كدا اذا كنت عايز تشيل المثلث الاصفر الموجود عن الدخول للجهاز بتفلفش تانى الكيرنل الرسمى للروم
وبالنسبه لبرنامج clockworkmod فهو موجود بتلت طرق
اما تنزله بصيغه apk تديله الصلاحيات من superuser
او تنزله ملف zip فيه ال img بتاعته و تدخل على الريكفرى مود و تسطبه من الجهاز
او تنزله ملف ال tar
و تسطبه من odin

انا الحمد لله عملت اللى انت قولت عليه
وحاسس الجهاز بقى اسرع و احسن فى كل شئ حتى فى الالعاب ولكن المشكلة ما زالت ...!!!!
انت مجربها عندك؟ ....

docdevil
29-08-2011, 12:20
انا ياسيدي باستخدم روم JPKG5 وعامل رووت و الجهاز بيسخن عندي في تلت حالات الشحن و اللعب و مكالمات الفيديو لمدة تزيد عن نصف ساعة :)

thnxxxx

xvivax
29-08-2011, 14:18
crashplant
اهلا عمرو بيه :P
بص بالنسبه لسخونه الجهاز فى الشحن بتكون مقرفه انا جربت حوار دا و شغال
انا كان عندى n81 فلندى بالشاحن الاصلى بتاعه بشحن بيه موبيلى و مش بيسخن :D
docdevil
انت ايه الالعاب اللى بتعمل معاك كدا
وهل انت كنت عامل باك اب و مرجع بيه كل الداتا لو بترجعهم من الباك اب جرب تسطبهم من غير باك اب
من اول و جديد يعنى

docdevil
29-08-2011, 19:14
crashplant
اهلا عمرو بيه :P
بص بالنسبه لسخونه الجهاز فى الشحن بتكون مقرفه انا جربت حوار دا و شغال
انا كان عندى n81 فلندى بالشاحن الاصلى بتاعه بشحن بيه موبيلى و مش بيسخن :D
docdevil
انت ايه الالعاب اللى بتعمل معاك كدا
وهل انت كنت عامل باك اب و مرجع بيه كل الداتا لو بترجعهم من الباك اب جرب تسطبهم من غير باك اب
من اول و جديد يعنى

انا معملتش backup
خلاص واحد قالى ان مش كل الالعاب بتشتغل على samsung s2
وانت ممكن تجرب على سبيل المثال ninjump بتشتغل شويه وتقف بس مش كتير

xvivax
29-08-2011, 21:35
شغاله عادى جرب تنزل نسخه الماركت الجديده و تحملها من نسخه الماركت الجديده و شوف كدا
يمكن الله اعلم متقفلش و حاول تفلتر البرامج اللى عندك يعنى مثلا شوف لو عندك برنامجين بيعملوا نفس الوظيفه اكتفى بواحد
علشان فى برامج بتقطع على بعض

docdevil
30-08-2011, 19:38
على فكرة انا اكتشفت ان المشكلة دية مش عندى انا اوحدى افتح الماركت وشوف ال comment اللى مكتوب عليها وانت كمان جرب تلعبها مثلا كذا يوم وشوف اللى هيحصل...... انا كنت فاكر ان المشكلة عندى انا لوحدى بس الحمد لله مش انا لوحدى حتى ممكن تسأله MF88 هو كمان قاللى ان اللعبة فصلت عنده