المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اسعار واماكن شراء هذه المواصفات ورايكم

heythem500
01-09-2011, 18:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
قررت علي بركة الله اختيار هذه المواصفات
GA-MA78LMT-S2 او GA-MA78LMT-US2H
AMD Athlon II X2 250
Kingston HyperX 2 GB DDR3 bus 1600 Cl9
واريد ارائكم في الاداء المتوقع واماكن تواجدها وشراءها باسعار رخيصة و مناسبة فى مصر

H@IDER
01-09-2011, 18:59
و عليكم السلام
حاول تزويد الميزانية و شراء لوحة ASUS M5A97 بدلاً من اللوحة المقرر شرائها, لأنها تدعم معالجات Bulldozer القادمة في 19 سبتمبر, أي أنك يمكنك زيادة الأداء إلى الضعف عند شرائك لمعالج Bulldozer !

و في المستقبل أشتري ذاكرة أخرى من نفس النوع.

heythem500
01-09-2011, 20:22
بس اظنه هيكون سريع برده علي الاقل فى الوقت الحالي خدت قراري ومستقبلا اكون غيرت كله ويكون نزل حتي انواع جديدة :D هي ناقصة بلدوز

kareem_ismail
01-09-2011, 21:22
ياريت فعلا يا شباب لما حد يكتب طلب بالزبط اللى ناوى يعمله بالجهاز بمعنى طبعا احتيجاته زى هل لعب ثقيله او برامج جرافيك او مجرد تصفح نت وبرامج كده وبس ولا لا

تانى شئ هل هو من النوع اللى بيحدث جهازه كل وقت قريب ولا لا لان ممكن واحد ميكونش بيحدث جهازه الا كل وقت طويل جدا فلذلك ممكن يشترى مازربورد غاليه جدا وهو معتقد انها كويسه لانها غاليه فى حين ان فيه واحده تانيه ارخص منها بكتير والفرق بين التانيه وبين الاولينه الغاليه هى مجرد دعمها للمعالجات الجديده مثلا او خاصيه زى كسر السرعه وهو لا بيكون بيعمل كده ولا كده فبالتالى زياده فلوس على الفاضى

فنمنى توضيح ذلك من الاخوه

عموما زى محضرتك ذكرت اخى الفاضل انت مش بتحدث باستمرار او على فترات متقاربه اذا ومش حيهمك البلدوزر لو نزل خصوصا ان اصلا انا حسب اعتقادى انه اول محينزل لو نزل مصر يعنى او الشرق الاوسط عموما زى ممعلن عنه 19/9 انه حيكون رخيص ابدا اقل معالج فى الفئه بتاعته حيبقى غالى جدا جدا فلذلك الاختيار ليك

بالنسبه لموضوع اين مكان الشراء فى اماكن كتير ولكن الافضل هو الشراء من الامكان المعروفه واللى ذو سمعه طيبه من حيث الاسعار الرخيصه والاجهزه النضيفه والثقه الكبيره وكمان لو لاقدر الله اكتشفت عيب تصنيع يرجعوها او يستبدلوا دون اى تعب فى ذلك

وديه من امثال شركه زى Maximum او HIGH End او technology وغيرها

بس من الاخر شايف الموقع ده https://www.********.com/subcat.php?sub=142 ده عليه اسعار كل القطع بتاعت الكمبيوتر وكاتبلك كمان ايه الشركات اللى بتبعها ومكانها فين كل الشركات اللى هو ذكرها شركات موثقه ومحترمه اشترى منها باذن الله واغلبها ان لم يكن كلها

فى سوق العصر بمصر الجديده تحديدا فى روكسى وكل عام وانت بخير

spartanz999
01-09-2011, 22:23
المكان سيتى مول باب اللوق او مول البستان باب اللوق

yassermsire
01-09-2011, 22:54
اخي انا اضم صوتي الي صوت الاخ حيدر في شراء لوحة ASUS M5A97 و سعرها 750 جينه ان كانت خارج ميزايتك اشتري للوحة ASUS M5A78L وسعرها 440 جينه فقط و تدعم معالجات البلدوزر ايضا

DR.M.M.S.A.E
01-09-2011, 23:04
و عليكم السلام
حاول تزويد الميزانية و شراء لوحة ASUS M5A97 بدلاً من اللوحة المقرر شرائها, لأنها تدعم معالجات Bulldozer القادمة في 19 سبتمبر, أي أنك يمكنك زيادة الأداء إلى الضعف عند شرائك لمعالج Bulldozer !

أخي سعر الM5A97 ضعف سعر ايا من اللوحتين المذكورتين
فلم الزياده عشان شئ هو يمكن ميستعملوش اصلاً
هو لو عايز يحدث قدام قدامه الX4 او حتي الX6 من عائله الفينوم والي ف وقت بعد البلدوزر هيكونوا بنصف اثمانهم الآن
لكن البلدوزر لو قلنا سعره اقل شئ ب800+بورد ب750=1550
عوضاً عن بورد ب380+340 معالج=720
يعني هيدفع الضعف !

spartanz999
02-09-2011, 00:06
انا افضلك هذا المعالج
AMD Phenom II X2 550 Black Edition3.1 Dual core
6 M
يمكن فتح الابع انوية بكل سهولة ويصبح 4 Core
وسعره 360 جنيه يعنى زيادة 20 جنيه عن المعالج الذى تريد ان تشتريه

kareem_ismail
02-09-2011, 04:37
AMD Phenom II X2 550 Black Edition سعره ب 360 جنيه بجد ده كان ب 520 انت متاكد استاذى الفاضل من المعلومه ديه ده كده يبقى لقطهspartanz999

ثم ازاى الاثلون x2 ب 350 ده سعر الاثلون الاكس ثرى حوالى 440 جنيه

heythem500
02-09-2011, 08:44
ياريت فعلا يا شباب لما حد يكتب طلب بالزبط اللى ناوى يعمله بالجهاز بمعنى طبعا احتيجاته زى هل لعب ثقيله او برامج جرافيك او مجرد تصفح نت وبرامج كده وبس ولا لا

تانى شئ هل هو من النوع اللى بيحدث جهازه كل وقت قريب ولا لا لان ممكن واحد ميكونش بيحدث جهازه الا كل وقت طويل جدا فلذلك ممكن يشترى مازربورد غاليه جدا وهو معتقد انها كويسه لانها غاليه فى حين ان فيه واحده تانيه ارخص منها بكتير والفرق بين التانيه وبين الاولينه الغاليه هى مجرد دعمها للمعالجات الجديده مثلا او خاصيه زى كسر السرعه وهو لا بيكون بيعمل كده ولا كده فبالتالى زياده فلوس على الفاضى

فنمنى توضيح ذلك من الاخوه

عموما زى محضرتك ذكرت اخى الفاضل انت مش بتحدث باستمرار او على فترات متقاربه اذا ومش حيهمك البلدوزر لو نزل خصوصا ان اصلا انا حسب اعتقادى انه اول محينزل لو نزل مصر يعنى او الشرق الاوسط عموما زى ممعلن عنه 19/9 انه حيكون رخيص ابدا اقل معالج فى الفئه بتاعته حيبقى غالى جدا جدا فلذلك الاختيار ليك

بالنسبه لموضوع اين مكان الشراء فى اماكن كتير ولكن الافضل هو الشراء من الامكان المعروفه واللى ذو سمعه طيبه من حيث الاسعار الرخيصه والاجهزه النضيفه والثقه الكبيره وكمان لو لاقدر الله اكتشفت عيب تصنيع يرجعوها او يستبدلوا دون اى تعب فى ذلك

وديه من امثال شركه زى Maximum او HIGH End او technology وغيرها

بس من الاخر شايف الموقع ده https://www.********.com/subcat.php?sub=142 ده عليه اسعار كل القطع بتاعت الكمبيوتر وكاتبلك كمان ايه الشركات اللى بتبعها ومكانها فين كل الشركات اللى هو ذكرها شركات موثقه ومحترمه اشترى منها باذن الله واغلبها ان لم يكن كلها

فى سوق العصر بمصر الجديده تحديدا فى روكسى وكل عام وانت بخير
اشكرك حضرتك علي الشرح الوافي وكل عام وانت بخير بارك الله فيك
انا غالباً بستعمل فى تصفح انترنت وبرامج تقيله ويليها العاب pes ولابأس ببعض العاب الاكشن ^_^ :D
وممكن الشهر اللى بعده اجيب كارت شاشة عالي ان كان علي الالعاب
انت بتنصح اذا بسوق العصر ولو ان الاسعار شكله مش رخيصه بس لو انضف واحد مفيش مانع
بس قولي ايه رأيك فى مول السخاوي ده سمعته كويسة وله لا ؟؟
واتمني الاخ اللى ذكر مول البستان يكتب عنوانه بالظبط والاوقات المناسبة لاني في فرق حوالي ثلاثة ساعات للمواصلات
وشكرا لجميع من شارك

kareem_ismail
02-09-2011, 09:11
اهلا بيك اخى الكريم بالنسبه للمكان انا اقصد المولات الموجوده فى روكسى عموما مول السخاوى او الكمبيوتر بالفرعين بتوعه وهكذا يعنى كل المولات الموجوده هناك ممتازه باذن الله واسال عن المحلات اللى هناك زى مقولتلك وبالتوفيق ان شاء الله

H@IDER
02-09-2011, 20:38
أخي سعر الM5A97 ضعف سعر ايا من اللوحتين المذكورتين
فلم الزياده عشان شئ هو يمكن ميستعملوش اصلاً
هو لو عايز يحدث قدام قدامه الX4 او حتي الX6 من عائله الفينوم والي ف وقت بعد البلدوزر هيكونوا بنصف اثمانهم الآن
لكن البلدوزر لو قلنا سعره اقل شئ ب800+بورد ب750=1550
عوضاً عن بورد ب380+340 معالج=720
يعني هيدفع الضعف !

أهلاً و سهلاً أخي.
معالجات البلدوزر قادمة في يوم 19 من الشهر الحالي, و سوف تظهر لها تسريبات لأدائها " أن شاء الله " في الأسبوع القادم, لأنها سوف تصل أخيراً للـOEM و أحتمال يتسرب أحد نتائج الأختبارات.
معالجات Phenom لن و لم تلوح أداء معالجات البلدوزر لا من قريب و لا من بعيد, لذلك كان من الأجدر و الأبهى الأستعداد لمعالجات البلدوزر و شراء اوحة داعمة لها دعماً كاملاً, طالما أن صاحب الموضوع قرر شراء منصة AMD .
أمر ثاني و هو أن صاحب الموضوع سوف يدفع الضعف, هذا تقريبياً صحيح, و لكنه سوف يحصل تقريباً على ضعف الأداء, بالأضافة إلى بقاء منصته تعمل المطلوب إلى مدة 3 سنوات على الأقل, و هذا أفضل لأن معالجات Phenom سوف يتوقف دعمها في 2012 أي في العام القادم!

:)

heythem500
03-09-2011, 20:48
ذهبت اليوم الي سوق العصر واحضرت هذه التجميعة خاصة ان لم اجد بوردة جيجا بايت us2h او الاسوس اللى سعرها 440
وجبت نوع اسوس اسمها https://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A78LM_LX/#specifications
مع برسيسور amd athlon II x2 255
و2 جيجا رام

nani32mido
03-09-2011, 21:53
و عليكم السلام

كما قال .....