المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة gtx 460

ghallab
02-09-2011, 04:11
السلام عليكم حصلت معايا مشكلة غريبة اول مره تحصل كنت بلعب Mafia 2 وانا بلعب اللعبه جابت شاشة سودة وطلعت لوحديها قولت يكون فى عيب فى النسخة دى الويندوز كان شغال عادى فتحت firefox لقيت فى لخبطة فى الالون وحاجات مش فى مكانها نفس الكلام فى madiaplayer والبرنامج بيفصل بس انا هوريكم صورة تبين اللى حصل عن طريق برنامج gpu-z https://imageshack.us/photo/my-images/405/sdadz.jpg/ بس فى الصوره هتلقى memory size 0 و الكور كلوك 1 حاجة غريبة و انا منزل اخر تعريف للكارت بعدين رسترت الجهاز كله رجع تانى زى الاول ومفيش مشاكل لحد دلوقتى كنت اسف طولت عليكم بس كنت عايز اعرف هل المشكلة فى الكارت ممكن ارجعه للضمان وله اية بظبط او ممكن يكون فى مشكلة فى الكارت وممكن يحصل تانى انا عايز اعرف بس انا اعمل اية ومتشكر جدا

Extreme2
02-09-2011, 04:15
عليكم السلام
تأكد من حرارة الكرت كم تصل من خلال برنامج MSI Afterburner , وإن استمرت المشكلة حدّث بيوس اللوحة الأم لاخر اصدار وتأكد من احكام تركيب الكرت بالشق بشكل محكم .

Ahmad Ezzat
02-09-2011, 04:24
وعليك السلام ورحمة الله

تأكد من حرارة الكرت كم تصل من خلال برنامج MSI Afterburner , وإن استمرت المشكلة حدّث بيوس اللوحة الأم لاخر اصدار وتأكد من احكام تركيب الكرت بالشق بشكل محكم .

1+
وقم بتحميـــل أحدث تعريف للبطاقة من هنــــا (https://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us)

ghallab
02-09-2011, 09:35
شكرا على المساعدة بنسبة لدرجة الحرارة كويسة جدا مع الضغط مش بتعدى 60 علشان انا مش كاسر سرعت الكارت وطبعا اتاكد من الكارت محكام فى المازر بورد كويس علشان انا من اول مشتريت الكارت محولتش اشيلة حتى بس انا مغيرتش البيوس بس المشكلة محصلتش تانى لحد دلوقتى انا كنت عايز اعرف العيب فى الكارت وله دة شىء طبيعى ممكن يحصل

ghallab
02-09-2011, 10:00
نفس المشكلة بتحصل وانا بلعب مافيا 2 مش عارف اية الحل حد يطمنى اصلى انا خايف على الكارت هوه كدة ممكن يكون المشكلة فى الكارت وله لا انا جربت العب لعب مفيش مشكلة غير فى مافيا ولسه هجرب تانى

dr.ahmed shahin
02-09-2011, 12:45
انت كاسر سرعه البروسيسور ؟

ghallab
02-09-2011, 17:40
فعلا انا كاسر سرعة البروسيسور لحد 3.6 بس درجة الحرارة تمام جدا مش بتعدى 60 فى الضغط المشكلة بتحصل فى لعبت مافيا 2 بس وبعدين المشكلة بتكون فى الكرت انا نفسى حد يوقلى العيب من اية علشان الكارت فى الضمان لو فى حاجة ارجع المحل

ghallab
05-09-2011, 18:11
بجد انا محتاج مساعدة انا عايز اعرف العيب من اية الكارت مش بيعمل كدة غير فى مافيا ولعب call of duty waw كتير اوى وله حصلت مشكلة ياريت تكون العيب من اللعبه مش من الكارت ارجو المساعدة

Ahmed Abdelwahab
05-09-2011, 20:28
لو الموضوع ده محصلش الا مع مافيا قد يكون العيب من نسخة اللعبة.....لأن درجة الحرارة عندك كويسة جدا....في الغالب العيب سوفتوير وان شاء الله الكارت سليم
سؤال المشكلة دي حصلت مع مافيا 2 بس صح؟؟وحصلت كام مرة؟؟

ghallab
06-09-2011, 04:14
حصلت معايا كل ما فاتح مافيا 2 ولعب كتير فى اللعبه اصلى انا نزلت DLC بتاع اللعبه فبلعبها وبلعب COD5 كتير محصلتش معايا يعنى حصلت معايا فى مافيا 4 مرات كل ما فاتحها بس المشكلة انها بتاثر على الكارت ولازم ارستر الجهاز

Ahmed Abdelwahab
06-09-2011, 05:07
ممم....أصل مش معقول تكون المشكلة في الكارت....طيب جرب العب العاب تقيلة زي crysis او metro او witcher2 ......أقصد العاب تقيلة تظغط علي الكارت وقولنا النتيجة

ghallab
06-09-2011, 14:01
ممكن تكون اللعبه علشان فيها nvidia physics مع العلم انى جربت مترو وتمام

dr.ahmed shahin
07-09-2011, 04:17
طب ممكن حضرتك ترجع البروسيسور للترددات الافتراضية وتقولى ايه الاخبار !