المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله فى كارت powercolor 4730 512 ddr5

mi99doo
04-09-2011, 04:33
السلام عليكم ورحمه الله بركاته

اخوانى الافاضل المشكله ان الكارت بيرستر الجهاز بعد ثوانى من فتح الجهاز وهكذا
فى البدايه كان بيرستر الجهاز بعد فتره ثم بعد ساعه ثم قلت قليلا الى ان وصلت انه بيرستر الجهاز بعد ثوانى كما ذكرت
طبعا جربت كل ما يمكن تجريبه ولكى اقطع الشك باليقين اشتريت كارت اخر والجهاز يعمل بدون اى مشاكل وعند تركيب الكارت نفس المشكله وطبعا قمت بتجريب الكارت على جهاز اخر ونفس المشكله وطبعا الباور ريل وشغال تمام
والكارت من غير ضمان للاسف
اخذت الكارت الى فنى صيانه وقالى ان الكارت دا ارميه ورامات الكارت اتحرقت فهل المعلومه دى صح ؟
وهل من معلومه تفيد او حل قد ينفع ؟
وشكرا جزيلا

mi99doo
06-09-2011, 11:00
ارجو المساعده باى معلومه كانت
هل فعلا ممكن تكون رامات الكارت اتحرقت كما قيل لى وهل المعلومه نفسها صحيحه ؟
هل كده الكارت الله يرحمه ؟؟؟

CR@N$H
06-09-2011, 11:35
هل قام الفني بعمل أي شيء على البطاقة؟
إن لم يقم بشيء قم بإرسال البطاقة إلى الضمان و اطلب منهم عمل صيانة مأجورة للبطاقة "يعني ستدفع مبلغ من المال مقابل الصيانة"
و إن شاء الله تنحل المشكلة "رغم اني أشك بإمكانية صيانتها :o"

miro the king
06-09-2011, 11:36
اتاكد من البور الى عندك

phantom 0
06-09-2011, 12:52
على فكره المشكله دى كانت بتحصل معايا فى الكرت القديم لما كنت بعمله over clock ....انت مثلا كنت بتكسر السرعه بتاعت الكرت بدرجه عاليه مثلا....ممكن يكون الرام بتاع الكارت اتحرقت فعلا اثناء الشغل عليه فى درجه حراره عاليه.....هو الجهاز بيرستر بعد ما يعمل شاشه زرقاء....ده الدليل على اللى انا بقلهولك....انا عندى لحقت المشكله ولغيت كسر السرعه اول ما بدا الكرت يرستر الجهاز كل ساعه كده

النديم
06-09-2011, 14:08
لم يتبين إذا ما كانت تلك البطاقة الرسومية بتبريد سلبي أم إيجابي، أي بمشتت دون مروحة أو بمشتت ذو مروحة.
لو كان المشتت دون مروحة... فأقترح تثبيت مروحة مناسبة تؤخذ من بطاقة تالفة ويتم تغذيتها كهربائياً من إحدى وصلات موليكس (وصلة التغذية الكهربائية للقرص الصلب ومشغل CD) بوصلة خاصة. أي تقني يمكنه إنجاز الأمر بسهولة وأمان.
أما إذا كانت البطاقة الرسومية بمشتت ذو مروحة... فأقترح ملاحظة حركة دورانها أو إستبدالها لحسم الشك باليقين.
لا أعتقد أن شرائح الذاكرة قد تلفت بشكل دائم والأكثر ترجيحاً برأيي هو إحتمال تضرر المعالج الرسومي (GPU) ذاته بسبب من عدم كفاءة تبريده.
النديم

mi99doo
06-09-2011, 17:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اولا شكرا لكل من حاول المساعده والرد على الموضوع
ثانيا
الكارت ضمانه منتهى
-- الفنى لم يقوم بعمل اى شىء سوى انى قمت بتغيير المعجون للبطافه بمعجون الفضه وتمت العمليه بوجودى والكلام دا قبل ما الكارت يوصل للدرجه دى يعنى كان بيفصل مثلا كل ساعه وظل كده ايضا بعد تغيير المعجون الى ان وصل للمرحه الحاليه
-- الكارت به فان اللى هيا بتاعته الباور كولر بتاعه الكارت نفسه وهى كبيره الحجم ومكتوب عليها i2 + انى ضايف فعلا مراوح اخرى لتبريد الكارت والكلام دا من يوم ما اشتريت الكارت ودرجه حرارته دائما كانت طبيعيه حتى لما كان بيفصل كده كل ساعه كانت درجات الحراره طبيعيه + الكيسه اللى عندى nzxt lexa S وبها 4 مرواح 14 سم فضلا عن المروحتين اللى ضايفهم للكارت لوحده وموجهين عليه لوحده طول الوقت وحراره الجهاز كله اكثر من طبيعيه
-- لم اقم باى محاوله لكسر السرعه منذ شرائى للكارت
-- بالنسبه للباور فالباور اللى عندى coolermaster 350 w ريل وطبعا لم استبعده وشكيت فيه فقمت بتجريب الكارت عند الفنى نفسه على جهاز اخر وباور اخر ريل 400 وات كولر ماستر ولكن حدث نفس الموضوع
اخر حاجه عايز اقولها ان الكارت فى الاول كان يفصل مثلا بعد اللعب لمده ساعه ثم نصف ساعه
وبعدين لو فكرت انى افتح لعبه كان يرستر
وبعدين بقى بيرستر لو فتحت حتى فيديو وكبرت الصوره بس وكانه لا يتحمل اى لود حتى لو كان بسيط
الى ان وصل الكارت الى الحاله الحاليه انه احيانا يصمد الى دخول الويندوز وفى الغالب يرستر بعد ثوانى
-- مع العلم انه منذ بدايه الامر الى الان لم تظهر لى الشاشه الزرقاء (شاشه الموت) ابدا يعنى بيرستر على طول واحيانا الجهاز يحصله فريز كليا ولكن لو مشغل اى حاجه الصوت بيكون شعال عادى وكان الكارت بيفصل من اى لود ولو كان بسيط
واحيانا ايضا الكارت يفصل فى الاول بعد تشغيل الجهاز ولكن اسمع صوت الويندوز دخل

اى اسئله تانيه انا جاهز ومتابع معكم وبارك الله فى كل من حاول المساعده

mi99doo
07-09-2011, 18:29
فى انتظار متابعه حضراتكم . . . :comp21:
وشكرا مقدما

mi99doo
10-09-2011, 06:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

منتظر منذ يومين اى رد :rolleyes:

mi99doo
18-09-2011, 03:18