المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حدثتُ البيوس فما عاد الجهاز يرى لوحة المفاتيح!!!

smhl
08-09-2011, 02:02
السلام عليكم ورحمه الله

أنا عندى بوردة ecs 671t m3 كنت عملت ابديت للبيوس

ومن ساعتها الجهاز مش بيقرأ الكيبورد خالص ....ولما عملت كلير للcoms الكيبورد بيقرأ مره واحده بس عشان يقولى ادخل ظبط

configration ومجرد ماأعمل ريستارت ولا أكنه شايف الكيبورد أصلا ...........يعنى من الآخر بيقرأ أول لاما أعمل كلير coms مرة واحده بس

ياريت فعلا حد يقولى ايه الحل .......... لأنى بقالى شهر على الحال ده لما تعبت ...........

ومش لاقى ملف البيوس بتاعها الصح عشان واضح اللى أنا عملته كان غلط أو بتاع اصدار قديم .......والله ما عارف

gouba
08-09-2011, 08:56
لازم تتاكد من اصدار البيوس الحالي ومقارنتة باخر اصدار علي الموقع

اية نوع وصلة الكيبورد (PS2-USB) وهل جربت كيبورد اخري ولا لا

https://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Product/Product_Detail.aspx?DetailID=811&CategoryID=1&MenuID=16&LanID=0

دة رابط الماذربورد واخر تحديث للبويس والقديم كذلك موجود الرجاء توضيح اي اصدار عندك الان

smhl
08-09-2011, 10:11
أولا جزاك الله خيرا أخى الكريم على ردك

هو نوع الكيبورد ps2 وأنا جربت كذا كيبورد وجربت كمان usb ونفس القصه الجهاز بيقرأ أول ما أعمل كلير لل coms ومجرد ماأدخل على

bios أظبط الأعدادت ...وأعمل save ...ويعمل ريستارت ...بعدها ولا كأنه شايف الكيبورد

أما بالنسبة للبيوس اللى حضرتك حطيت الرابط بتاعه هو ده أصلا اللى عملى المشكله ....لما عملته

مش عارف اعمل ايه.................

gouba
08-09-2011, 18:35
ومش لاقى ملف البيوس بتاعها الصح عشان واضح اللى أنا عملته كان غلط أو بتاع اصدار قديم

وضح الي تم بالتفصيل في الخطوة السابقة

ياريت صورة للصفحة الرئيسية للبويس