المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل خدمة الصيانة لأجهزة AMD جيدة بمصر ؟ ( عنوان معدّل )

darkking1990
08-09-2011, 02:09
السلام عليكم اخواني هذه اول مشاركه لي بالمنتدى الرائع عرب هاردوير دلوقتي في كذا واحد يسالني عن AMD اقوله اجهزة ممتازة وضمان ثلاث سنين بس صيانتها قليله ويمكن مش موجودة في معظم المناطق ولو لقيت هتلاقيها بضعف صيانه الانتل ده غير ان اجهزة AMD مش منتشرة في مصر يعني قليله وكمان فيها عيوب قاتله في الماذر بورد وممكن متلاقيش قطع غيار تاني فتضطر ترمي البوردة كذا محل ومهنسين صيانه يقولولي كده ايه رايكم في هذا الكلام وشكرا :confused::ah34::confused:

hisoo
08-09-2011, 05:36
اولا يعنى ايه صيانه ؟
ثانيا بيوس ايه اللى مش هيلاقيه فتضطر ترمى البورده كلام يتقال على المصاطب مش من مركز مهنى متخصص .
طبعا كلام غير مضبوط وعن تجربه بقالى اكثر من 7 سنوات مع AMD ولم ارى ما تقول .

م.كاكاشى
08-09-2011, 05:46
اولا يعنى ايه صيانه ؟
ثانيا بيوس ايه اللى مش هيلاقيه فتضطر ترمى البورده كلام يتقال على المصاطب مش من مركز مهنى متخصص .
طبعا كلام غير مضبوط وعن تجربه بقالى اكثر من 7 سنوات مع AMD ولم ارى ما تقول .
1- البيوس موجود بموقع الشركة لكل بورده ولكل منتج ومتاح التحميل..
2- لا تختلف صيانة منتجات AMD عن غيرها من المنتجات..

hany_keko
08-09-2011, 10:06
هو صحيح ان ف مصر ال AMD مش منتشر زى الانتل بس عن تجربة شخصية الAMD قوية وبتنافس انتل وبالنسب للصيانة الAMD بتتصين عادى زى اى بوردة من اى شركة ومشفتش او سمعت ان فى مشاكل فى البيوس والبيوس زى مقال م/كاكاشى موجود على موقع الشركة

omar-tdm
08-09-2011, 12:26
كلام غير صحيح

وصيانة AMD لا تختلف ع نصيانة intel

yassermsire
08-09-2011, 12:38
اخي معالجات AMD موجودة و منتشارة الان بنسبة للصيانة لا تختلف عن انتل في شئ كلاهما معالجات و يحتوان علي نفس مادة التصنيع و هي السليكون

و بنسبة للبيوس اول مرة اسمع ان لا يوجد بيوس في للوحة هذا الشئ مستحيل و يمكن للمستخدام تنزيل البيوس من عبر موقع شركة لوحة الام الخاص به

amrmovie
08-09-2011, 12:42
الكلام ده كلام فى العموم و اكيد غير صحيح . انا مثلا بفضل منتجات انتل و انفيديا عن منتجات AMD و لكن عمرى ما اقول amd منتجاتها سيئه . يمكن تكون اللوحه الام نفسها تكون سيئه ولكن ده مش عيب amd ده يرجع الى الشركه المصنعه للوحه نفسها يعنى جيجابايت - اسيوس مثلا .

بالنسبه للصيانه فأكيد قصدك على الناس العاديه اللى فاتحين محل صغير للتصليح زى مول البستان مثلا . يمكن صعب تلاقى حد يفهم فى اللوحات الحديثه اصلا لانها مالحقتش تتصلح بره الضمان ( ضمان اى لوحه دلوقتى سنتين و كمان صعب تبوظ بعد 3 سنين كمان )

skyboyextreme
08-09-2011, 13:07
السلام عليكم اخواني هذه اول مشاركه لي بالمنتدى الرائع عرب هاردوير دلوقتي في كذا واحد يسالني عن AMD اقوله اجهزة ممتازة وضمان ثلاث سنين بس صيانتها قليله ويمكن مش موجودة في معظم المناطق ولو لقيت هتلاقيها بضعف صيانه الانتل ده غير ان اجهزة AMD مش منتشرة في مصر يعني قليله وكمان فيها عيوب قاتله في البيوس وممكن متلاقيش بيوس تاني فتضطر ترمي البوردة كذا محل ومهنسين صيانه يقولولي كده ايه رايكم في هذا الكلام وشكرا :confused::ah34:

هتح بتح زربينتونح فى التربانتيخ ! :o

مع كامل احترامى للاشخاص اللى قالولك الكلام دا بس كلامهم ملوش اى اساس من الصحة نهائياً

مع العلم ان مصر اساساً مفهاش تصين من اساسة لا AMD ولا Intel ولا بورد ولا بروسيسورات ولاكروت شاشة اصلاً !! :D

amrmovie
08-09-2011, 13:37
اختلف معاك فى مول البستان و كوين فى صيانة لوحات ام و كروت شاشه

MrEhabYoussrey
08-09-2011, 20:17
هو عموما .. فى ناس لسـة ما تعرفش إن الأرض كروية ..

H@IDER
08-09-2011, 20:20
أصحاب المحلات التي أدلت بهذا الكلام, ليس لديها أي خبرة (أحترافية) في مجال الصيانة و الهاردوير بشكل عام.

أذا أردت أفضل محل للسؤال فهو عرب هاردوير و هو يقدم المعلومة مجاناً :)

jamalkamil
08-09-2011, 20:48
هو الاخ يقصد لو حدث عطب في البايوز ويحتاج ألى تبديل كلي وليس
خلل في السوفتوير اي يحتاج الى تبديل القطعه كليا
وهذه الحاله حتى في الانتل تحدث
وعاده البوردات القديمه قلما توجد مواد احتياطيه
ألا لو توجد لوحات متروكه يؤخذ منها القطع الصالحه
وحدثت معي هذه الحاله وكان البورد من انتل
ولم اجد القطعه واضطررت الى رميها:ah15:

darkking1990
08-09-2011, 21:22
شكرا لكم اخواني على سرعه ردكم على موضوعي واحب اني اذكر بعض الاعضاء من الي ردوا عليا ان ده مش كلامي :mad: انا زيي زيكم مقتنع ب amd كان الخوف منها في موضوع الصيانه لانكم جميعا عارفين ان amd و ati زمان مكانوش اد كده بعد كده اندمجوا مع بعض وبقوا في المنافسه الحقيقيه مع نفيديا و انتل وياريت الاخوة الاعضاء يقترحوا عليا افضل اماكن لصيانه مازر بورد amd وبالنسبه للاخ بتاع 7 سنين ياريت اعرف هو بوردته بيعملها صيانه فين وايه اسمها وشكرا :)

amrmovie
09-09-2011, 03:35
تعليق بسيط فقط . مين اللى قال ان AMD رقم 1 فى اوروبا

darkking1990
10-09-2011, 15:18
ومين قالك الي هو مين قال ان AMD رقم 1 في اوروربا

o0R3D0o
10-09-2011, 21:28
عزيزي لا تترك اذنك في افواه العابثين ، او المسوقين ....
AMD ماركة محترمة وكلائها في مصر محترمين ، ان كنت تقصد بالصيانة ( الضمان ) كما يخلط بعض بائعي المحلات التجارية فهذا مصطلح خاطئ من الاساس بمعنى لو افترضنا ان فترة الضمان للقطعة 3 سنوات ففي الغالب يكون الضمان ( سنة من المحل الذي اشتريت منه ) اي يمكن في خلال هذه السنة الرجوع بالقطعة الى المحل ليوفر عليك المحل عناء الرجوع إلى الوكيل مباشرة وبعدها يكون تعاملك مع الوكيل خلال السنتين الباقيتين او انك تتعامل مع الوكيل مباشرة ....

اما بعد خروج القطعة من الضمان فهنا يتضح معنى الصيانة ( الفعلي ) وهذه الصيانة مرتبطة في الاساس بالدوائر الكهربائية و الـPCB و هي اللوحة التي تجمع عليها مكونات القطعة ولا اتعقد انك سمعت في يوم انهم يدرسون في هندسة الالكترونيات صيانة لوحات Intel فقط :ah32:

و واهم مكونات الحاسب التي تتم لها صيانة :-
1- اللوحات الرئيسية Motherboard وما تشمله من تغيير مكثفات وما الى ذلك .
2- البطاقات الرسومية VGA ونادر ما يتم صيانتها لأنها في اغلب الاحيان بعد الصيانة لا يمكن الاعتماد على ادائها .
3- الاقراص الصلبة Hard Disk وتكون الصيانة في اللوحة الخلفة الموجودة على القرص الصلب وتتم عملية الصيانة غالبا باستبدالها باخرى لها نفس المواصفات اما بخصوص صيانة الـMedia الاسطوانة الداخلية فلا اعلم عن توافره في مصر ولكنه وبكل تأكيد عملية مكلفة جدا جدا ، ولا يسعى اليها الا من يريد بيانات مهمة جدا مخزنة على القرص الصلب .

في النهاية اعتقد انه من الاحرى ان تهتم في بحثك عن مكونات الحاسب ( سواء كان AMD أو Intel ) بالمكونات التي تصنعه منها الشركة المنتجة القطعة التي تريد شرائها وضمان الوكيل لها وسمعة الوكيل و الشركة المنتجة و سمعة المحل الذي ستقوم بالشراء منه .

tareky
10-09-2011, 22:09
ساسا الفرق بين الAmd و الintel في مقبس المعالج فقط اما الباقي فهو واحد الرام الpci e فالصيانه مش هتختلف

كلامك يمكن يكون صح من 10 سنين يمكن

darkking1990
11-09-2011, 15:38
شكرا لك اخي سمسم على هذا الرد الجميل وشكرا على التوضيح انا فيه بياعين كتير خوفوني من AMD وقالولي كلمه غريبة ان البورد دي بتجيب شبايه هو قصدهم ايه ياخي وشكرا