المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : جهاز Dell Xps L502 Core I5

ahmed0ahmed
09-09-2011, 10:46
بسم الله الرحمن الرحيم يا جماعة انا لسه جايب الجهاز ده بقاله حوالى 3 ايام و الجهاز شغال معايا تمام الحمد لله بس في كام lشكلة كده عاوز اعرف حلها ايه ؟؟

1- الجهاز على ما اعتقد ان فيه باك لايت يعنى الكيبورد فيه إضائة خلفية بينور في الظلام حاولت كذا مرة انى اشغل الموضوع ده مش عارف فعاوز اعرف الزاى لو الجهاز فيه باك لايت الزاى اقدر اشغله ؟؟؟

2- انا عندى البروسيسور من نوع Sandy Bridge 2nd Generation Core I5 Turbo Bost دلوقتى البروسيسور درجة حرارة بتوصل معايا و انا شغال لحد 75 بس مش في كل الأحيان و انا بنزل البرامج التقيلة مثلا زى اوفس 2010 او برنامج النيرو 9 و في الشغل العادى بتوصل 65 فهل درجة الحرارة ديه كويسة لبروسيسور مثل النوع ده و ؟؟؟؟؟؟

3- دلوقتى الجهاز فيه 2 فيجا واحدة انتل و ديه في البروسيسور و واحدة nvidia و ديه كارت فيجا لواحدة المهم دلوقتى انا لما اجى العب اى لعبه سواء كانت كبيرة اوى صغيرة او حتى تعبانة لازم تكون الصورة متاكلة من الجانبين و لما اجى اخرج من اللعبة يقولى ان اعدادات الشاشة بتاعتك غير دقيقة حاول تجرب 1633X653 يعنى هى حاجة زر كده المهم يعنى انا الدقة ال هو بيقولى عليها الجهاز اصلا شغال عليها فحاجة يعنى تهبل و الصراحة انا الموضوع ده خانقنى اوى مش مخلينى استمتع بالجهاز فعاوز اعرف ايه هو الحل ؟؟؟؟؟؟؟؟

و ارجوكوا بسرعة

gouba
10-09-2011, 13:15
بالنسبة للاضاءة لايوجد انا بحثت علي الموقع ولم اجد ودة الرابط
https://www.dell.com/us/p/xps-l502x/pd.aspx

بالنسبة لمشاكل الالعاب وضح هل هي العاب قديمة ولا جديدة واية الاسامي لو تكرمت

ووضح اية التعريف المستخدم ونوع الوندوز

وبالنسبة للحرارة دة الطبعي بعد مراجعه كلام بعض الاعضاء الي معاهم نفس اللاب

ahmed0ahmed
10-09-2011, 17:49
اولا شكرا لمتابعت حضرتك للموضوع

هو بالنسبة للإضائة الخلفية بتمام و انا ايضا تأكد من ذلك

و بالنسبة للألعاب انا خلاص ظبت الدنيا مع الألعاب

هو المشكلة دلوقتى ان حرارة البروسيسور وصلت معايا امبارح 75 و انا بثبت برنامج Nero 9

فعاوز اعرف الحرارة ديه كويسه بالنسبة لنوع البروسيسورات ديه مش بالنسبة للجهاز

gouba
11-09-2011, 00:21
اه دي كده الطبيعي عند الطغط

ودة من تجارب بعض الاعضاء هنا في المنتدي لنفس الجهاز

CUPID2
25-09-2011, 15:30
اولا شكرا لمتابعت حضرتك للموضوع

هو بالنسبة للإضائة الخلفية بتمام و انا ايضا تأكد من ذلك

و بالنسبة للألعاب انا خلاص ظبت الدنيا مع الألعاب

هو المشكلة دلوقتى ان حرارة البروسيسور وصلت معايا امبارح 75 و انا بثبت برنامج Nero 9

فعاوز اعرف الحرارة ديه كويسه بالنسبة لنوع البروسيسورات ديه مش بالنسبة للجهاز
نفس الجهاز معايا مفهوش اضائة للكيبور
ظبط موضوع الالعاب ازاي

ahmed0ahmed
25-09-2011, 16:06
نفس الجهاز معايا مفهوش اضائة للكيبور
ظبط موضوع الالعاب ازاي

اهااا بالنسية للالعاب فكانت المشكلة معايا ان الالعاب مكنتش بتشتغل على الفيجا النفديا و ديه طبعا كانت حاجة غلسة الصراحة

انا بقا عملت ايه اول حاجة هتدخل على موقع نفديا و تحمل ىخر تعريف للفيحا بتاعه اللاب توب Nvidia Geforce 525GT

و ممكن تدحل تحمله من هنا على طول بدل ما تدخل و تدور اهووا

https://www.nvidia.com/content/DriverDownload-March2009/confirmation.php?url=/Windows/280.26/280.26-notebook-win7-winvista-64bit-international-whql.exe&lang=us&type=GeForce%20M

تانى حاجة بقا و ديه الاهم تدخل على موقع مايكروسوف و تحمل آخر إصدار لنسخة الدايركت Direct X

و بعد كده إن شاء الله هتلاقى الألعاب معاك 10/10

اهااااااااا و حاجة كمان بعد ما تعمل كل ده ادخل على أعدادات كارت الفيجا و ادخل على تبويت Display و Video و تنشط فيجا النفديا هو الطبيعى بتاعها هتلاقيها الفيحا الانتل

و بعد كده إن شاء الله هيبقى كله تمام

و انا تحت امرك في اى حاجة

CUPID2
25-09-2011, 16:48
اهااا بالنسية للالعاب فكانت المشكلة معايا ان الالعاب مكنتش بتشتغل على الفيجا النفديا و ديه طبعا كانت حاجة غلسة الصراحة

انا بقا عملت ايه اول حاجة هتدخل على موقع نفديا و تحمل ىخر تعريف للفيحا بتاعه اللاب توب Nvidia Geforce 525GT

و ممكن تدحل تحمله من هنا على طول بدل ما تدخل و تدور اهووا

https://www.nvidia.com/content/DriverDownload-March2009/confirmation.php?url=/Windows/280.26/280.26-notebook-win7-winvista-64bit-international-whql.exe&lang=us&type=GeForce M (https://www.nvidia.com/content/DriverDownload-March2009/confirmation.php?url=/Windows/280.26/280.26-notebook-win7-winvista-64bit-international-whql.exe&lang=us&type=GeForce%20M)

تانى حاجة بقا و ديه الاهم تدخل على موقع مايكروسوف و تحمل آخر إصدار لنسخة الدايركت Direct X

و بعد كده إن شاء الله هتلاقى الألعاب معاك 10/10

اهااااااااا و حاجة كمان بعد ما تعمل كل ده ادخل على أعدادات كارت الفيجا و ادخل على تبويت Display و Video و تنشط فيجا النفديا هو الطبيعى بتاعها هتلاقيها الفيحا الانتل

و بعد كده إن شاء الله هيبقى كله تمام

و انا تحت امرك في اى حاجة
بس ده تعريف GT520 اللي في جهازنا هو 525 وده مش موجود لية تعريف

ahmed0ahmed
25-09-2011, 22:44
بس ده تعريف GT520 اللي في جهازنا هو 525 وده مش موجود لية تعريف

لا لا هو تعريف Geforce 525GT نزله و اطمن