المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة كبيرة في الجهاز

Haythamovic
10-09-2011, 10:50
السلام عليكم الجهاز عندي عامل حاجة غريبة انا فكيت الرامتين علشان انظف الجهاز بعد ماركبت كل حاجة الجهاز مارديش يشتغل روحت شايل الرامة التانية فالجهاز اشتغل ففشكيت ان الرامة بيظة ركبتها لوحدها كل ماوصل كارت الشاشة الخارجي بالشاشة مايشتغلش ولما اوصل الشاشة بالكرت بتاع الماذر يشتغل عادي مع العلم ان المشكلة ديه حصلتلي قبل كده وعرفت اشغل كارت الشاشة بس دلوقتي لا ايه الحل؟؟

gouba
10-09-2011, 13:06
ادخل ع البيوس وفي خيارات كارت الشاشة خليها gpu first

10887

Haythamovic
10-09-2011, 14:13
شكرا علي الرد بس انا معنديش الاختيار ده في البيوس وانا حليت المشكلة عن طريق فك الكارت بس انا مش عايز كل مافك الرامات تحصل المشكلة ديه

gouba
10-09-2011, 14:56
لازم يكون في البويس خيار تشغيل الكارت المدمج اولا ولا الكارت الخارجي

وبالنسبة للكارت لو زي ما انت بتقول انك فكيتة واشتغل يبقي المشكلة كانت في الكرت وليس الرام انصحك بتنضيف الجهاز كاملا من الاتربة

Haythamovic
10-09-2011, 16:53
انا فعلا نضفت الجهاز من كام يوم كده وانا مش عارف ازاي الغي البيلت ان

Nabstar
10-09-2011, 18:42
لازم يكون في البويس خيار تشغيل الكارت المدمج اولا ولا الكارت الخارجي

وبالنسبة للكارت لو زي ما انت بتقول انك فكيتة واشتغل يبقي المشكلة كانت في الكرت وليس الرام انصحك بتنضيف الجهاز كاملا من الاتربة

أتفق مع كلام الأخ gouba ف نقطة تنظيف الغبار ..!

و أيضا أنصحك أن تفرغ الجهاز من الشحنات الكهربائية .. و ذلك عن طريق إزالة كل من الرامات و الجرافيك كارد .. و تمرير أصابعك ع السنات الذهبية .. بالإضافة إلى تنظيف السوكيت عن طريق نفخ الهواء فيه بالمكينة المخصصة بذلك ..!

Haythamovic
11-09-2011, 09:59
المشكلة حصلت تاني النهاردة واتضطريت اشيل الرام التانية علشان الجهاز يشتغل مش عارف دلوقتي اعمل ايه :(

Nabstar
11-09-2011, 12:05
إذا يوجد إحتمال أن الرامة إحترقت عندك ..!

مع العلم أن الرامة تعتبر أكثر قطعة حساسة للجهاز .. و يمكن أن تتلف عن طريق لمسها بأي جسم مشحون ..!

لذا عليك ف المرة القادمة أن تلبس سوار لتفريغ الشحنات مثل اللي ف هالصورة ..!

:)