المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : المراجعه الكاملة لمعالجات Sandy Bridge Extreme و منصات X79

Joenn
12-09-2011, 14:18

https://www.tomshardware.com/reviews/core-i7-3960x-x79-performance,3026.html

المراجعه رائعة بكل معنى الكلمة و هى متكونة من 15 صفحة شاملة جميع الاختبارات

Though Sandy Bridge-E promises notable gains in the server world, it’s destined to be less influential on the desktop, if only because the number of folks willing to pay a steep premium for two additional cores and an otherwise-similar platform is small

فى النهاية هنا اشارة بان Sandy Bridge Extreme ستحقق اداء اعلى بكثير على مستوى الـServers لكن لن تحقق معادلة السعر مقابل الاداء فى فئة الـDesktop و دفع مبالغ طائلة للحصول على 2 Core اضافى

Ivy Bridge is sure to make a bigger splash, so stay tuned for more information from Intel as it flows out of IDF.

وبالاخير انتظار Ivy Bridge سيكون له اثر على فارق اداء افضل و باسعار معقولة

kikokika2010
12-09-2011, 14:29
شكلها تحفة
أنا هسيبها تحمل على النت السريييييع جدا بتاعى عشان أعرف أقرأ براحتى :D
سؤال خارج الموضوع: هوا حضرتك Mechatronics؟ وجامعة أية؟

moohindd
12-09-2011, 15:00
مشكور مراجعه قيمه جداا جداا
يسلمو

H@IDER
12-09-2011, 20:23
الفارق ضئيل جداً في الأداء لصالح معالجات Sandy Bridge Extreme , لا أعرف أذا سوف يختلف عند العمل على أجهزة الخوادم أو السيرفرات, يعني من كان يريد شراء منصة جديدة يا أما ينتظر معالجات Bulldozer/ Komodo أو شراء منصة Sandy Bridge و التطوير في بداية العام القادم لمنصة Ivy Bridge :D

هل المراجعة موثوقة؟

شكراً جزيلاً :)

yassermsire
13-09-2011, 02:17
يا أما ينتظر معالجات Bulldozer/ Komodo

اخي حيدر الم تقرأ خبر الغاء AMD تطوير معالحات البلدوزر Komodo و سوف تقوم بلعمل علي معمارية جديدة تماما Velan Platform

ماوكلي
13-09-2011, 02:27
اخي حيدر الم تقرأ خبر الغاء AMD تطوير معالحات البلدوزر Komodo و سوف تقوم بلعمل علي معمارية جديدة تماما Velan Platform
فى الاول اشكرك اخى ياسر على الاخبر الحلوه ديمان بتفرحنى :mad::mad: علشن انا تابع ل amd بس بعد ازنك ده معانه ان فى تاجيل تانى غير

19 من الشهر الحالى

yassermsire
13-09-2011, 02:33
فى الاول اشكرك اخى ياسر على الاخبر الحلوه ديمان بتفرحنى :mad::mad: علشن انا تابع ل amd بس بعد ازنك ده معانه ان فى تاجيل تانى غير

19 من الشهر الحالى

لا احي طارق معالجات البلدوزر سوف تاتي في موعدها ان شاء الله

لكن معارية Komodo هي تعتبر تطوير للبلدوزر المحسن يعني عند اطلاق Phenom تم تتطوير الي PhenomII
وهذ نفس الشئ تتطوير للمعالحات البلدوزر يعني Bulldozer الي BulldozerII
لكن تم الاعلان ان الغاء تتطوير البلدوز تم الاعلان عن معمارية جديدة مختلقة تماما وهي Velan Platform
هذا هو كل الامر :)

ماوكلي
13-09-2011, 02:37
لا احي طارق معالجات البلدوزر سوف تاتي في موعدها ان شاء الله

لكن معارية Komodo هي تعتبر تطوير للبلدوزر المحسن يعني عند اطلاق Phenom تم تتطوير الي PhenomII
وهذ نفس الشئ تتطوير للمعالحات البلدوزر يعني Bulldozer الي BulldozerII
لكن تم الاعلان ان الغاء تتطوير البلدوز تم الاعلان عن معمارية جديدة مختلقة تماما وهي Velan Platform
هذا هو كل الامر :)

طيب معلشى اخى اصل انا فاهمى على ادى دماغى ياعنى هيكون نفس المعماريه ونفس استهلك الطاقه ونفس كل شئ بس الاسم فقط وله فى شئ هيتعادل تانى

yassermsire
13-09-2011, 02:41
طيب معلشى اخى اصل انا فاهمى على ادى دماغى ياعنى هيكون نفس المعماريه ونفس استهلك الطاقه ونفس كل شئ بس الاسم فقط وله فى شئ هيتعادل تانى

لا المعمارية الجديدة التي تاتي تحت اسم Velan Platform سوف تكون مختلفة تماما علي حد علمي

ماوكلي
13-09-2011, 02:50
لا المعمارية الجديدة التي تاتي تحت اسم Velan Platform سوف تكون مختلفة تماما علي حد علمي

على العموم انا اسف انى ازعجتاك معى بس انا كونت عيز اعرف وانا اسف من المشرفين وكل الاعضاء وانا عارف انك هتفهم انا عيز ايه

لانى انا وضحتلك المره انى راجل شعبى فا انا عيز منك تعرافنى معنه الكلمه دى Velan Platform ايه فى cpu بس اسف خليك راجل

شعبى زى علشن توصلنى المعلومه كويس يعنى فاهمنى بلبلدى وانا اسف سيبك من اللغه العربيه الفصحه وانا اسف لكل اعضاء ومشرفين عرب هارد وير بس انا عيز للمعلومه بشكل مبسط واسف ليك اخى ياسر

DR.M.M.S.A.E
13-09-2011, 02:55
على العموم انا اسف انى ازعجتاك معى بس انا كونت عيز اعرف وانا اسف من المشرفين وكل الاعضاء وانا عارف انك هتفهم انا عيز ايه

لانى انا وضحتلك المره انى راجل شعبى فا انا عيز منك تعرافنى معنه الكلمه دى Velan Platform ايه فى cpu بس اسف خليك راجل

شعبى زى علشن توصلنى المعلومه كويس يعنى فاهمنى بلبلدى وانا اسف سيبك من اللغه العربيه الفصحه وانا اسف لكل اعضاء ومشرفين عرب هارد وير بس انا عيز للمعلومه بشكل مبسط واسف ليك اخى ياسر
بص يا كنج:D
الفكره ان كان فيه زماان معالجات فينوم 1 تمام
دي كان فيها مشاكل صلحوها في فينوم 2
نفس السيناريو كان المفروض يتعاد مع البلدوزر
بس لأسباب لا يعلمها الا الله
الشركه هتعمل بلدوزر 1 وتنفض للمعماريه دي:rolleyes:
وتتجه لمعماريه تانيه علي سوكت AM3+ (قول يارب)
وده معناه ان اي بورده بشريحه 9XX يعني 970 او 990X وكده
هيبقي قدامك قدره للتحديث مش بس للبلدوزر القادم ولكن للي بعده كمان

ماوكلي
13-09-2011, 03:05
بص يا كنج:D
الفكره ان كان فيه زماان معالجات فينوم 1 تمام
دي كان فيها مشاكل صلحوها في فينوم 2
نفس السيناريو كان المفروض يتعاد مع البلدوزر
بس لأسباب لا يعلمها الا الله
الشركه هتعمل بلدوزر 1 وتنفض للمعماريه دي:rolleyes:
وتتجه لمعماريه تانيه علي سوكت AM3+ (قول يارب)
وده معناه ان اي بورده بشريحه 9XX يعني 970 او 990X وكده
هيبقي قدامك قدره للتحديث مش بس للبلدوزر القادم ولكن للي بعده كمان

حبيب قلبى انت فاهمتنى خطا مش بطريق دى خالص انا اصضى المعماريه دى هتكون قويه وله ضعيفه استهلك فى الطاقه هكون ايه اخبارو

هل هيكون فى كارت مدمج وله لا وهكذا معا انك مصرى بس ما فهمت لغة بلدك لانى بقول لاخى ياسر فاهمنى بس بيكون علمى

ويكون بعيد عن اللغه العربيه الفصحه انا قولت معنه الكلمه دى Velan Platform ايه فى cpu
يعنى فى عالم cpu يعنى زى ما وضحت

استهلك الطاقه كويس
قوى

الفرق بينو وبين x6
x4
وهكذا وشكرا يا كنج:D

yassermsire
13-09-2011, 13:05
حبيب قلبى انت فاهمتنى خطا مش بطريق دى خالص انا اصضى المعماريه دى هتكون قويه وله ضعيفه استهلك فى الطاقه هكون ايه اخبارو

هل هيكون فى كارت مدمج وله لا وهكذا معا انك مصرى بس ما فهمت لغة بلدك لانى بقول لاخى ياسر فاهمنى بس بيكون علمى

ويكون بعيد عن اللغه العربيه الفصحه انا قولت معنه الكلمه دى Velan Platform ايه فى cpu
يعنى فى عالم cpu يعنى زى ما وضحت

استهلك الطاقه كويس
قوى

الفرق بينو وبين x6
x4
وهكذا وشكرا يا كنج:D

اخي لا يوجد اي معمومات عن المعمارية الجديدة التي اسمها Velan Platform

Radeon
13-09-2011, 16:06
الفرق ليس كبير بين Core i7-3960X و Core i7-990X أعتقد أن ل AMD مجالا للمنافسة لو كانت معالجات الجرافة
في المستوى اتمنى ذلك من كل قلبي على الأقل ربما لن نرى سعر Core i7-3960X فوق 1000 دولار كالعادة بالأضافة الى تكلفة اللوحة
الأم و التي لن تقل عن 250-300 دولار للنسخ العادية وفوق 500 دولار للنسخ الاحترافية اعتقد ان التكلفة ستكون جنونية مع قفزة صغيرة
في الاداء.

yassermsire
13-09-2011, 16:11
الفرق ليس كبير بين Core i7-3960X و Core i7-990X أعتقد أن ل AMD مجالا للمنافسة لو كانت معالجات الجرافة
في المستوى اتمنى ذلك من كل قلبي على الأقل ربما لن نرى سعر Core i7-3960X فوق 1000 دولار كالعادة بالأضافة الى تكلفة اللوحة
الأم و التي لن تقل عن 250-300 دولار للنسخ العادية وفوق 500 دولار للنسخ الاحترافية اعتقد ان التكلفة ستكون جنونية مع قفزة صغيرة
في الاداء.

لكن اخي حتي الان اعتقد ان تلك هي النسخ الهندسة في انتظار اختبارات النسخة النهائية

لكن علي ما يبدو ان تلك المعالجات لن تكون قوية جداا و لا تستحق سعر 100$ ابدا