المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : يعني ما ندرس فويس ولا ايه .. ؟؟؟

totti10_cool
15-09-2011, 21:02
سلام يا حبايبي .. انا شخص اعتمدت بشكل كبير على الفيدويهات و الشروحات من هذا المنتدى و الحمدلله اتجاوزت الـ ccna
بسببها بعد الله .. الحين ناوي ادرس فويس بس من محصل اي شروحات لها ..

المطلوب تنزلو فيديوهات لـ ccnp voice او ccvp

وشكرا

ahab
16-09-2011, 15:46
أخي الكريم :
انت داخل على مرحلة احترافية يعني راح يصير اسمك مهندس شبكات محترف
وما ينفع تكون محترف وتعتمد على غيرك بنسبة كبيرة
لازم تعتمد على نفسك ولا تنتظر غيرك
صحيح كل منا يحتاج إلى الدعم في بعض المواضيع وهذا لا عيب فيه ولكن سيصبح عيبًا أن أترك تعلم شيء حتى يقوم أحد الناس بشرحه لي

إن شاء الله لما ربنا يكرمك وتشتغل في هذا المجال ستواجهك مشاكل كثيرة وفي هذه الحالة سوف تبحث وتعتمد على نفسك

لذلك ابدأ من الآن في الاعتماد على نفسك وما يصعب عليك فهمه قم بطرحه في المنتدى على هيئة استفسارات وستجد الدعم من الأعضاء بإذن الله
ربنا يوفقك

ashrafoon
16-09-2011, 22:49
يا سلام عليك يا AHAB طيب معليش حنتعبك شويه يا ريت تورينا كيف تعتمد على نفسك وتنزل ال documentations من سيسكو او من اي مكان تاني بصراحه في لينكس المشكله دي محلوله
لكن سيسكو بتلاقي اكتر من دوكيومنت على نفس الموضوع ومايكروسفت قمه في التناقض طبعا فياريت تورينا مواقع ممكن نلجا لها بالعربي (عايزين سر الخلطه)

ahab
17-09-2011, 20:03
يا سلام عليك يا AHAB طيب معليش حنتعبك شويه يا ريت تورينا كيف تعتمد على نفسك وتنزل ال documentations من سيسكو او من اي مكان تاني بصراحه في لينكس المشكله دي محلوله
لكن سيسكو بتلاقي اكتر من دوكيومنت على نفس الموضوع ومايكروسفت قمه في التناقض طبعا فياريت تورينا مواقع ممكن نلجا لها بالعربي (عايزين سر الخلطه)

حياك الله أخي أشرف
الموضوع ما فيه خلطة ولا شيء وأنا واحد من أعضاء المنتدى كثيرًا ما احتجت إلى مساعدة زملائي إلى يومنا هذا
ولكن ما يحزنني هو أن يترك شخص تعلم شيء معين لعدم وجود شروحات فيديو بالعربي
أنا مشترك في المنتدى من ثلاث سنوات وما كنت أعرف شيء في هذا المجال ولو أيامها كنت انتظرت إن كورس ال ccna يخلص كنت زماني ما خلصت شيء
لكن أنا استفدت من الموجود وكملت مع نفسي

فأنا كلامي معناه لازم الإنسان يجتهد ويحاول ولو معرفش شيء معين يطرحه في المنتدى

بالنسبة لل documintation فهي حالة من اثنين :-
يا إما انت محتاجها علشان بتنفذ مشروع معين وفي حاجة مش عارفها زي ما كان بيحصل معاي
يعني أنا مخلص ال ccvp لما كان v4 ولم أدرس CME وكان عندي مشروع فيه cme وكذلك لم أدرس wirless controller وموجود عندي في المشروع ، فهل أترك المشروع؟
طبعًا لا : أنا بشوف نسخة ال cme اللي عندي ، واكتبها في جوجل وجنبها data sheet وصدقني هتلاقي المصدر المظبوط
كذلك في الوايرلس كونترولر اكتب نوعه بالتحديد وبجواره كلمة data sheet
ونفذت المشروع ولم أستغن عن مساعدة زملائي في المنتدى مشرفين وأعضاء

الحالة الثانية
انك تكون محتاج الكتب علشان الشهادة ودي لازم تبحث على الإنترنت بشكل عام وليس على موقع سيسكو
وانت ونصيبك ، يعني هل فيه أحد رفع الكتب أم لا

وربنا يوفقكم

zf88
15-10-2011, 08:02
مبدع أخيي اهاب