المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لازم كارت صوت مع HT-S9305 onkyo ولا لا

الامير الملك
16-09-2011, 01:08
الحمد لله اشتريت HT-S9305 onkyo
بس عندى بعض الاسئله اللى بيها استغل السسيتم بكامل امكانيته من حيث النقاء والصفاء فى الصوت وطبعا الصوت المحيطى
1/ انا غيرت السيلك كله اللى بتوصل بالسمعات بسلك تانى نحاس 1 ملى من باب اللوق المتر ب8 جنيه
2/غيرت الوصله الى من الامبفير الى الصب بوصله من راديو شاك
3/ اشتريت وصله اوبتكيل بعد بحث وتعب فى كل المحلات المحترمه ما لاقيتش غير فى سيتى استارز اشتريتها ب120 جنيه
4/انا الاساس بتاعى انى هوصل الهوم سيتر على الكمبيوتر عندى فى البوردا مدخل اوبتكيل ومن البوردا الى الهوم سيتر
وزبط الصوت والصوت قوى جدا جدا جدا بس النقاء مش عجبنى
فهل انا هحتاج كارت صوت محترم ولا الامبفير اللى مع السيستم بيغنى عن الكلام دا
صديق قالى الصوت بيطلع زى ما هو من الكيسه وبعدين الهوم سيتر بيفك الشفره بتاعت الصوت فمش هتحتاج كارت صوت
لكن انا مش مقتنع هل دا صحيح هل هحتاج كارت صوت ولا مش هحتاج
ولو هحتاج كارت صوت يبقى اجيب كارت قوى جدا يمشى مع امكانيات الهوم سيتر
اسف على الاطاله وشاكر لكل اللى تعبته معايا قبل كدا
HT-S9305 onkyo

https://www3.0zz0.com/2011/06/10/14/916446290.jpg (https://www.0zz0.com/)

zero_cold00
16-09-2011, 03:30
الف مبروك على النظام.
بس هو علشان كبير شويه وامكانيات كتيره جدا هتاخد وقت شويه على اما تعرف نظامه.
شغلت عليه ملفات ايه وحسيت انه غير نقى.
لو الشاشه بتاعتك فيها hdmi يبقى توصلها فى الريسيفر وتوصل الريسيفر فى كارت الشاشه وجرب شوف الصوت نظامه ايه.
وعلشان تستغل الامكانيات اللى لان الريسيفر ممكن يرفع جوده الفيديو من عاديه الى hd

weaamx
16-09-2011, 06:30
ألف مبروك عليك النظام ...

و الكلام ده صحيح بنسبة 75% ,, إنت بوردتك موديلها إيه ؟؟

نوع كابل الأوبتيكال اللى جبته أيه و منين فى ستارز ؟؟

و بالنسبة لموضوع النقاء فده غير و ارد من غير الحجات اللى إنت إشترتها فما بالك باللى إنت عملته ده ... و بالنسبة لتعديلاتك دى فالمفروض حاجتين

1- لو أنا مش خبير فى النظام ده فالمفروض مغيرش اى حاجة إلا بعد هرس النظام بكل خباياه

2- قبل التغير لازم تقارن بين جودة توصيل الكابلات اللى موجودة مع النظام و اللى هتشتريها

..................

للعلم فالتوصيل ديجيتال فى الكمبيوتر و الخروج بالصوت كما ينبغى أصعب بمراحل من على التلفزيون لأن خباياه و إعداداته على كل برنامج و إمتداد يتوه فيها الخبراء

لذلك نصيحتى
1- توصل ديجيتال عادى و ترجع الكابلات زى مكانت .. ما عدا الكابل الأوبتيكال طبعاً
2- تحاول بقدر الإمكان إنك تدرك جميع خبايا النظام و إعداداته المختلفه ..

ثم يلى ذلك

3- تظبيط جميع إعدادات البرامج اللى إنت شغال بيها ... لحد ما الحاجة الTRUE-HD يقراها النظام TRUE-HD و ال DTS يقراها DTS و الدولبى يقراها دولبى .......... إلخ

4- تغير الكابلات بعد المقارنه .. إذا كان التغيير مُجدى
5- لو قابلك مشكلة فى رقم 3 ففى الغالب ستكون من الشيبة و هنا تدرك حاجتك لكارت ... إن لم يكن تحاول تجيب كارت إحترافى من أى أحد من أصدقائك و تشوف الفرق و هذه النقطة سيحسمها فى الغالب نوع بوردتك
...
هناك أشياء دقيقة و بسيطة تفرق فرق السما و الأرض فى الصوت ... لا يدركها إلا من إستمع للأفضل

و بما إنك فى العالم الإحترافى سأخبرك قصة

مرة من المرات كنت انقل أحد الأنظمة لدى من مكان لأخر ... و عقب التشغيل كان معى أحد الأصدقاء بفرجه على النظام ...

و هو مصعوق من جودة و نقاء و قوة الصوت و أنا مصمم أن البيز فى هذه الأغنية لم يكن كذلك و بالنسبة له هذا أفضل ما سمعه و ما سيسمعه (كحال كل منا عند سماع نظام جديد اكان كريتف 2.1 جينيس إيدفير .... إلخ ) يظن ان هذا منتها الأمر :D

و بعد بحث إكتشفت إن كارت الصوت عمل ريسيت للإعدادات ... و اللى كان فارق فى البيز هو ال crossover frequency لإنه عمله ريسيت

و هو الرقم التى تعطيه لكارت الصوت ... ليعلم ان اى تردد دون هذا الرقم يعتبر بيز و يرسله للصب ( و هو رقم خاص بكل صب ) و ترددات البيز كلها تتمحور من 20-200 هرتز

مثلا لديك تردد الصب من 20-100 هرتز ما يعنى انه لن يقرأ ترددات أعلى من هذه و ما علا ذلك يجب أن يرسل إلى السماعات الخمس الأخريين ...

و ما أقصده أن اى حاجه صغيره سواء فى إعدادات البرامج او النظام ممكن تفرق معاك

بالتوفيق

الامير الملك
16-09-2011, 11:50
الف مبروك على النظام.
بس هو علشان كبير شويه وامكانيات كتيره جدا هتاخد وقت شويه على اما تعرف نظامه.
شغلت عليه ملفات ايه وحسيت انه غير نقى.
لو الشاشه بتاعتك فيها hdmi يبقى توصلها فى الريسيفر وتوصل الريسيفر فى كارت الشاشه وجرب شوف الصوت نظامه ايه.
وعلشان تستغل الامكانيات اللى لان الريسيفر ممكن يرفع جوده الفيديو من عاديه الى hd
باشا ازيك والله انا مش عارف اشكرك ازاى على نصيحتك الغاليه انى اشترى المسرح دا بجد متشكر جدا
هو انا موصل الكارت الشاشه على الريسيفى على طول بس الكارت عندى تعبان فمش بيطلع صوت صوره بس
وموصل الصوت اوبتيكل جربت افلام بس
نزلت مقطع 1 جيجا من الموقع اللى كتبتهولى
بس ما فيش برنامج عندى عايز يشغله
المهم فى الافلام لما بعلى الصوت النقاء بيهرب بس الصوت بيبقى عالى جدا وقوى جدا جدا جدا

الامير الملك
16-09-2011, 12:00
ألف مبروك عليك النظام ...

و الكلام ده صحيح بنسبة 75% ,, إنت بوردتك موديلها إيه ؟؟

نوع كابل الأوبتيكال اللى جبته أيه و منين فى ستارز ؟؟

و بالنسبة لموضوع النقاء فده غير و ارد من غير الحجات اللى إنت إشترتها فما بالك باللى إنت عملته ده ... و بالنسبة لتعديلاتك دى فالمفروض حاجتين

1- لو أنا مش خبير فى النظام ده فالمفروض مغيرش اى حاجة إلا بعد هرس النظام بكل خباياه

2- قبل التغير لازم تقارن بين جودة توصيل الكابلات اللى موجودة مع النظام و اللى هتشتريها

..................

للعلم فالتوصيل ديجيتال فى الكمبيوتر و الخروج بالصوت كما ينبغى أصعب بمراحل من على التلفزيون لأن خباياه و إعداداته على كل برنامج و إمتداد يتوه فيها الخبراء

لذلك نصيحتى
1- توصل ديجيتال عادى و ترجع الكابلات زى مكانت .. ما عدا الكابل الأوبتيكال طبعاً
2- تحاول بقدر الإمكان إنك تدرك جميع خبايا النظام و إعداداته المختلفه ..

ثم يلى ذلك

3- تظبيط جميع إعدادات البرامج اللى إنت شغال بيها ... لحد ما الحاجة الTRUE-HD يقراها النظام TRUE-HD و ال DTS يقراها DTS و الدولبى يقراها دولبى .......... إلخ

4- تغير الكابلات بعد المقارنه .. إذا كان التغيير مُجدى
5- لو قابلك مشكلة فى رقم 3 ففى الغالب ستكون من الشيبة و هنا تدرك حاجتك لكارت ... إن لم يكن تحاول تجيب كارت إحترافى من أى أحد من أصدقائك و تشوف الفرق و هذه النقطة سيحسمها فى الغالب نوع بوردتك
...
هناك أشياء دقيقة و بسيطة تفرق فرق السما و الأرض فى الصوت ... لا يدركها إلا من إستمع للأفضل

و بما إنك فى العالم الإحترافى سأخبرك قصة

مرة من المرات كنت انقل أحد الأنظمة لدى من مكان لأخر ... و عقب التشغيل كان معى أحد الأصدقاء بفرجه على النظام ...

و هو مصعوق من جودة و نقاء و قوة الصوت و أنا مصمم أن البيز فى هذه الأغنية لم يكن كذلك و بالنسبة له هذا أفضل ما سمعه و ما سيسمعه (كحال كل منا عند سماع نظام جديد اكان كريتف 2.1 جينيس إيدفير .... إلخ ) يظن ان هذا منتها الأمر :D

و بعد بحث إكتشفت إن كارت الصوت عمل ريسيت للإعدادات ... و اللى كان فارق فى البيز هو ال crossover frequency لإنه عمله ريسيت

و هو الرقم التى تعطيه لكارت الصوت ... ليعلم ان اى تردد دون هذا الرقم يعتبر بيز و يرسله للصب ( و هو رقم خاص بكل صب ) و ترددات البيز كلها تتمحور من 20-200 هرتز

مثلا لديك تردد الصب من 20-100 هرتز ما يعنى انه لن يقرأ ترددات أعلى من هذه و ما علا ذلك يجب أن يرسل إلى السماعات الخمس الأخريين ...

و ما أقصده أن اى حاجه صغيره سواء فى إعدادات البرامج او النظام ممكن تفرق معاك

بالتوفيق

ازيك اخى الكريم واسف لتعبك معايا بس الموضوع شكله كبير كبير
البوردا بتاعتى موديل x48 dq6
نوع الكابل D&S ACCESSORES
ومكتوب على العلبه
HIGH GRADE OPTICAL FIBER CABLE
انا غيرت بس اسلاك التوصيل اللى جاى مع الجهاز صغيره جدا وجبت بدلها صلك محمل بتاع سماعات اصلا من باب اللوق
انا متاكد ان العيب من الاعدادشت او اكون محتاج كارت احترافى
بس انا كنت بحسب ان الريسفر هو اللى هيجل مكان الكارت الاحترافى
انا هخلى الشركه بعتلى مندوب من عندها افضل
بس بردو اللى عنده مسرح منزلى يساعدنى

zero_cold00
16-09-2011, 15:11
جرب برنامج vlc هو اللى هيشغل الملفات.
وجرب تنسخ الملف اللى نزلته على اسطوانه وتشغله من الريسيفر مباشر.لان ده اللى هيحددلك جوده الصوت.
وجرب تلعب فى كل الامكانيات اللى عندك لان لى ظبطه مهما كانت بسيطه بتفرق فى الصوت.انا عندى ال xfi من سنتين وللان كل يوم بكتشف حاجه جديده من مجرد ظبط خاصيه او ظبط الايكليزر بطريقه مختلفه
ورجع الاسلاك اللى جايه مع الطقم وشوف جوده الصوت.
والافلام اللى جربتها ايه اوعى تقولى ريل وافلام 700 ميجا.
نزل الملف ده جربه وقولى (https://www.mediafire.com/?5nmzjlzlfnu)

الامير الملك
17-09-2011, 12:53
جرب برنامج vlc هو اللى هيشغل الملفات.
وجرب تنسخ الملف اللى نزلته على اسطوانه وتشغله من الريسيفر مباشر.لان ده اللى هيحددلك جوده الصوت.
وجرب تلعب فى كل الامكانيات اللى عندك لان لى ظبطه مهما كانت بسيطه بتفرق فى الصوت.انا عندى ال xfi من سنتين وللان كل يوم بكتشف حاجه جديده من مجرد ظبط خاصيه او ظبط الايكليزر بطريقه مختلفه
ورجع الاسلاك اللى جايه مع الطقم وشوف جوده الصوت.
والافلام اللى جربتها ايه اوعى تقولى ريل وافلام 700 ميجا.
نزل الملف ده جربه وقولى (https://www.mediafire.com/?5nmzjlzlfnu)
تمام انا حربت على افلام بلوراى
الصوت جامد جدا بس ناقص النقاء والسمعات اللى فى الخلف مش شغاله مستنى انهارده المهندس
جربت اللقطه اللى حضرتك قولتلى عليها جامده جدا بس نفس الحكايه السمعات اللى فى الخلف مش شغاله
ان شاء الله يجيلى المهندس انهارد وقولك عمل ايه وشاكر جدا جدا اهتمامك

الامير الملك
18-09-2011, 01:55
الحمد لله الصوت اشتغل 100 100 من جميع الاتجهات ودولبى
بس بردو انا طماع لو ركبت كارت صوت هيبقى الصوت انقى واقوى ولا عادى مش هتفرق

zero_cold00
18-09-2011, 09:38
ياريت تقولى على اللى حصل علشان لو المشكله دى حصلت عند حد يقدر يحلها.
انسخ اللقطه اللى نزلتها على اسطوانه وجربه من الريسيفر لو الصوت افضل من الكمبيوتر يبقى تشترى كرت صوت.

الامير الملك
18-09-2011, 12:30
ياريت تقولى على اللى حصل علشان لو المشكله دى حصلت عند حد يقدر يحلها.
انسخ اللقطه اللى نزلتها على اسطوانه وجربه من الريسيفر لو الصوت افضل من الكمبيوتر يبقى تشترى كرت صوت.
انا مش عندى مكان لاسطوانه فى الريسيفر
حل المشكله طلع سهل جدا
فى جهاز صغير جدا جاى مع الجهاز شكله ملوش لازمه لكن هو اللزمه كلها
الجهاز دا زى مستشعر بالسمعات اللى انا مركبها
اول ما توصل بيعمل تست على السماعات كلها بعد ما يخلص تلاقى الدنيا كلها 100 100 والصوت مجيطى بغباء ما بالك لو اشتريت كارت صوت محترم

mody 2004
18-09-2011, 19:11
معلش انا اسف - سؤال خارج الموضوع - هو حضرتك جبته بكام ومنين

الامير الملك
19-09-2011, 00:25
معلش انا اسف - سؤال خارج الموضوع - هو حضرتك جبته بكام ومنين وكيل onkyo فى مصر ... اى استفسار اتفضلوا (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=236836)

zero_cold00
19-09-2011, 14:59
انا مش عندى مكان لاسطوانه فى الريسيفر
حل المشكله طلع سهل جدا
فى جهاز صغير جدا جاى مع الجهاز شكله ملوش لازمه لكن هو اللزمه كلها
الجهاز دا زى مستشعر بالسمعات اللى انا مركبها
اول ما توصل بيعمل تست على السماعات كلها بعد ما يخلص تلاقى الدنيا كلها 100 100 والصوت مجيطى بغباء ما بالك لو اشتريت كارت صوت محترم

بقى يا راجل جايلك مايك تظبيط الصوت ومشغلتهوش .ده احسن اختراع طلع لظبط الصوت.
الجهاز بيقيس بيه درجه الصوت وحجم الغرفع وقوه ال bass ونقاء الصوت وبيظبط الصوت بناء على المعطيات التى وجدها اوتوماتيك بدون اى تدخل منك.
انت تمسك الكتالوج اللى جايلك وتقعد تقراه وتجرب واكيد هتكتشف حاجات جديده كتير

الامير الملك
19-09-2011, 20:43
بقى يا راجل جايلك مايك تظبيط الصوت ومشغلتهوش .ده احسن اختراع طلع لظبط الصوت.
الجهاز بيقيس بيه درجه الصوت وحجم الغرفع وقوه ال bass ونقاء الصوت وبيظبط الصوت بناء على المعطيات التى وجدها اوتوماتيك بدون اى تدخل منك.
انت تمسك الكتالوج اللى جايلك وتقعد تقراه وتجرب واكيد هتكتشف حاجات جديده كتير
باشا
والله انا شارى جهازين انا وصاحبى واكتشفنا الموضوع دا متاخر المه عايزك تفدنى فى الموضوع دا شوف الكلام دا عشان مش فاهم منه حاجه
وبالنسبة للDTS ماعتقد أحد بيستخدم هذا النوع من الأصوات وما عنده مسرح منزلي
كرت الصوت ماله دخل في نقل الصوت .. عادي توصل المسرح بكرت الشاشة ويعمل له bitstream
للصوت "يرسله خام" للرسيفر .. ومن خلاله يفك تشفير الDTS وكل أخوانه الكبار كمان https://www.adslgate.com.sa/dsl/images/smilies/new17.gif
أعتقد أن كروت AMD من فئة 5000 و 6000 فقط اللي تعمل الbitstream
مع اني شفت موضوع لأحد الأعضاء عن ارسال الصوت bitstream عن طريق كرت 460GTX
مع اني ما قد مرت علي هذه المعلومة دايم AMD تتفاخر في انها لها هذه الميزة في مواصفات كروتها
هذا والله أعلم ,,

zero_cold00
19-09-2011, 22:13
ال bitstream معناه ان الكارت بيبعت الاشاره للريسيفر زى ماهى بدون اى تدخل واتلريسيفر هو اللى يفكها ويتعامل معاها ويحولها من ديجتال لانالوج وبالتالى جودتها مبتقلش.
460GTX ممكن يعمل العمليه دى عن طريق كابل ال hdmi اصداره 1.3 او اعلى مع برنامج
arcsoft or powerdvd HD bitstream

الامير الملك
20-09-2011, 00:18
ال bitstream معناه ان الكارت بيبعت الاشاره للريسيفر زى ماهى بدون اى تدخل واتلريسيفر هو اللى يفكها ويتعامل معاها ويحولها من ديجتال لانالوج وبالتالى جودتها مبتقلش.
460GTX ممكن يعمل العمليه دى عن طريق كابل ال hdmi اصداره 1.3 او اعلى مع برنامج
arcsoft or powerdvd HD bitstream
طيب معنى كدا مش هحتاج كارت صوت ولا حاجه

zero_cold00
20-09-2011, 00:22
والله لو قدرت تظبطه وتبعتله الصوت bitstream يبقى مش هتحتاج كارت صوت فى الافلام.فيه ناس بتقول كارت الصوت فى الاغانى بيبقى احسن فدى مقدرش افيدك فيها لانها محتاجه تجربه

الامير الملك
20-09-2011, 14:15
والله لو قدرت تظبطه وتبعتله الصوت bitstream يبقى مش هتحتاج كارت صوت فى الافلام.فيه ناس بتقول كارت الصوت فى الاغانى بيبقى احسن فدى مقدرش افيدك فيها لانها محتاجه تجربهلا مش مهم الاغانى انا افلام والعاب بس وممكن افلام بس كمان

zero_cold00
20-09-2011, 14:31
بما ان عندك ال 460 زى ما مواصفاتك بتقول .يبقى وصله hdmi مع برنامج من اللى قلتلك عليهم وجرب وشوف

الامير الملك
21-09-2011, 08:40
بما ان عندك ال 460 زى ما مواصفاتك بتقول .يبقى وصله hdmi مع برنامج من اللى قلتلك عليهم وجرب وشوف
انا للاسف حاليا مش عندى 460 بس استلفت من صديق ليا 570
الصوت بقا احسن فى الافلام
اما فى الالعاب الصوت تحفه حاجه وهم

zero_cold00
21-09-2011, 12:26
انا للاسف حاليا مش عندى 460 بس استلفت من صديق ليا 570
الصوت بقا احسن فى الافلام
اما فى الالعاب الصوت تحفه حاجه وهم
ده على الوضع العادى.ولا عملت bitstream

الامير الملك
22-09-2011, 04:39
ده على الوضع العادى.ولا عملت bitstream
انا تعبتك معايا جدا ومش عارف اقولك الف شكر على استمرارك معايا
انا سبت كل حاجه زو ما هى حتى ان الكمبيوتر قارى 2 سماعه بس يعنى كانى صتبت كارت الشاشه وسيبته زى ما هو
المهم الصوت بقا افضل لكن فى وشششششششششششششششش حاجه بسيطه بس انا سامعها
مش عارف اعمل ايه يبقى كدا اجيب كارت صوت احترافى لانى محتاج كارت يدعم dts hd والامكانيات بتاعت الهوم سيتر

zero_cold00
22-09-2011, 16:07
ياباشا ولا تعب ولا حاجه.هو موضع ال bitstream متعب شويه بس من على الكمبيوتر
ادخل على الموقع ده وامشى على الخطوات وشوف هتوصل لايه (https://www.mediasmartserver.net/2010/02/02/guide-setting-up-bitstreaming-with-your-windows-7-htpc-part-i/)

Ashraf Ehah Saa
22-09-2011, 21:23
صديقى العزيز ارجو من حضرتك ان تراجع النظام الخاص بى وهو ايضا من نوع ONKYO 7.1

الامير الملك
23-09-2011, 02:27
صديقى العزيز ارجو من حضرتك ان تراجع النظام الخاص بى وهو ايضا من نوع ONKYO 7.1
ابعت يا صاحبى اى حاجه تفهمنى اعمل ايه اللى مضايقنى دلوقتى النقاء مش عجبنى الصوت مش نقى

المهندس حسين
23-09-2011, 11:19
ممكن انك تجرب ملفات صوتيه ذات جوده عاليه زي Flac
جمل هذا المقطع و قولنا رأيك بعد تشغيله

https://www.mediafire.com/?jf392vok98g#1

استفسار خارج الموضوع رأيت في review الخاص بك وجود استبليزر
كنت عايز اعرف قدرته و ما صناعته و هل هو جيد بالفعل لتنظيم الكهرباء

الامير الملك
24-09-2011, 01:01
ممكن انك تجرب ملفات صوتيه ذات جوده عاليه زي Flac
جمل هذا المقطع و قولنا رأيك بعد تشغيله

https://www.mediafire.com/?jf392vok98g#1