المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : Dell Inspiron 5110 VGA

black light
23-09-2011, 16:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اعضاء المنتدى الكرام
لدى استفسار معين بس قبل هذا الاستفسار عندى تعليق متواضع جدا على ردود الاعضاء التى تصيب احيانا العضو صاحب السؤال بالاحباط بصورة مباشرة
وخصوصا عندما يتعلق سؤال العضو بأى (فيجا بيلت ان) او اى (فيجا انتل) بوجه عام مع العلم ان الانواع الحديثة من هذه الفيجا قادرة على تشغيل اى نوع من الالعاب
ولكن رد الاعضاء يكون دون اى تفكير وحتى لو كان الكلام صحيح فلماذا هذا الرد المحبط تخيل انك لسة جايب جهاز دافع فيه دم قلبك وبعد طول انتظار ويجى واحد يقولك
دا ماينفعش للألعاب وانسى حيكون شعورك ايه ساعتها وبعدين لية الكره الشديد للفيجا من نوع انتل بالذات مع ان الانواع الحديثة منها ممتازة وكمان لا غنى عنها
برجاء متزعلوش منى بس دى وجهة نظرى المتواضعة
اما الاستفسار هو
انا اشتريت لاب ديل انسبيرون 5110 ومواصفاتة
core i3
(VGA intel 3000 HD)
Ram 3G
HDD 500G
color Blue
Price 3600 EG
وعاوز اعرف رأيكم لانه يوضع محل تقدير شديد بالنسبة لى
وكمان عاوز اعرف ايه نوعية الالعاب اللى ممكن يشغلها وشكرا جزيلا

ebnkhaldon
23-09-2011, 21:02
الكارت مش ضعيف بالمعنى ده اب تو 1.7 جيجا
بس هى القصة ان انت لو روحت بنك وعايز قرض مبيقولكش خد 500 الف جنية اجبارى
لأ بيقولك انت عايز كام ممكن تكون عايز 100 جنية وممكن تكون عايز 100 الف
ده كارت الشاشة الانتل الاتش دى
هو كمثال بيقرأ فى السيتنج بتاعت البيس 2011 انه 64 لان السيتنج مش محتاج اكتر من كده
انما اللعبة ذات نفسها محتاجه اكتر من 256 على الاقل عشان تشتغل وكارت الشاشة 64 ميشغلهاش ابدا ولا حتى يشغل بيس 2006
فهو بيدى اللعبة اكتر من 256
ولو فى لعبة محتاجة 1 جيجا بيسحب من الرامات ويديها
فهى المشكلة دى بتظهر مع الالعاب اللى السيتنج بتاعها بره اللعبة مش اكتر
انما غير كده مش هيظهر معاك اى مشكلة ان شاء الله

black light
27-09-2011, 14:24
الكارت مش ضعيف بالمعنى ده اب تو 1.7 جيجا
بس هى القصة ان انت لو روحت بنك وعايز قرض مبيقولكش خد 500 الف جنية اجبارى
لأ بيقولك انت عايز كام ممكن تكون عايز 100 جنية وممكن تكون عايز 100 الف
ده كارت الشاشة الانتل الاتش دى
هو كمثال بيقرأ فى السيتنج بتاعت البيس 2011 انه 64 لان السيتنج مش محتاج اكتر من كده
انما اللعبة ذات نفسها محتاجه اكتر من 256 على الاقل عشان تشتغل وكارت الشاشة 64 ميشغلهاش ابدا ولا حتى يشغل بيس 2006
فهو بيدى اللعبة اكتر من 256
ولو فى لعبة محتاجة 1 جيجا بيسحب من الرامات ويديها
فهى المشكلة دى بتظهر مع الالعاب اللى السيتنج بتاعها بره اللعبة مش اكتر
انما غير كده مش هيظهر معاك اى مشكلة ان شاء الله

فى البداية أحب اشكرك شكرا جزيلا لأنك بجد محترم على هذا الرد المبسط الجميل وبجد مش عارف اقولك ايه بس كان ليا سؤال بسيط كنت عاوز اعرف ايه الحل مع الالعاب اللى مبتشتغلش مع الانتل اتش دى بقى هل هناك اي تعديل يمكن اجراؤة كى تعمل هذه الالعاب ام لا ولك خالص التقدير

ebnkhaldon
28-09-2011, 09:50
فى البداية أحب اشكرك شكرا جزيلا لأنك بجد محترم على هذا الرد المبسط الجميل وبجد مش عارف اقولك ايه بس كان ليا سؤال بسيط كنت عاوز اعرف ايه الحل مع الالعاب اللى مبتشتغلش مع الانتل اتش دى بقى هل هناك اي تعديل يمكن اجراؤة كى تعمل هذه الالعاب ام لا ولك خالص التقدير

والله انا شايف ان الحل كتجربة انى ممكن تاخد السيتنج من واحد هو مظبته على الهاى مثلا وشوف هتشتغل معاك ازاى ؟

black light
28-09-2011, 23:24
طيب بعد اذن حضرتك بدل ما ااخد الستينج من واحد مينفعش حضرتك تقولى اظبطة بنفسى انا ازاى معلش انا عارف انى بتقل عليك ولك خالص الاحترام او حتى تقولى اجيبة ازاى متظبط جاهز علشان انا ماعرفش حد

ebnkhaldon
29-09-2011, 10:08
طيب بعد اذن حضرتك بدل ما ااخد الستينج من واحد مينفعش حضرتك تقولى اظبطة بنفسى انا ازاى معلش انا عارف انى بتقل عليك ولك خالص الاحترام او حتى تقولى اجيبة ازاى متظبط جاهز علشان انا ماعرفش حد

بتيقلى انت فهمتنى غلط
انا قصدى انت عايز تلعب بيس 2011 مثلا على الهاى
بس السيتنج مش بيسمحلك انك تعملها الا على اللو لانه شايف ان كارتك صعيف
فانا قصدى تاخد سيتنج من كمبيوتر تانى معمول على الهاى وتحطه فى الماى دوكيومنتس وتشغل اللعبة من غير ما تشغل السيتنج قبليها
وهتحس بالفرق أكيد فى الوان اللعبة

style_x_men
29-09-2011, 19:03
ينفع لما تيجى تشترى جهاز تسئل على الرامات بس

الكرت زى الجهاز فيه بروسسر اسمه ال GPU وده مختص بمعالجة لوغاريتمات الجرافيك اللى هيه عمليات حسابية خاصة بالجرافيك

وبروسيسر الكارت GPU هوه نقطة ضعف الفيجا البلت ان

اقرى عن تركيبة كرت الشاشة علشان تفهم اصل لسه فى شغلانة .......................

spartanz999
13-10-2011, 19:39
الجهاز تمام بس السعر غالى شوية يعنى انا اللاب ده معروض عليه برامة 4 جيجا وهارد 500 جيجا با 3100 جنيه فقط