المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عايز اعمل trunk مبين layer3 switch ومبين wireless controller اعمله ازاى

nwar87
04-10-2011, 14:58
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اولا احب اشكر القائمين على الموقع الهايل ده الى كل ما حاجه تقف معايا او احب اعرف حاجه بيبقى مفيد ليه جدا .. واحب احىى واشكر كل الاعضاء المحترمين اووى الى هنا

ثانيا بالنسبه لمشكلتى
انا عندى layer 3 switch Catalyst 4503-E Series السويتش ده بنحوله دلوقتى انه يبقى ال main سويتش يعنى هنوصل عليه كل devices الاساسيه زى الراوترات او السويتشات المهمه بالفيبر علشان نزود ال performance بتاع الشبكه وتنظيما بردو للشبكه ,, المهم انا عايز اوصل wirelss controller وده عليه access points وبيعمل broadcast ل 3 ssid وكل ssid ليها ip supnet غير التانيه يعنى من الاخر

wirless controller = 3 ip supnets وكلهم بيطلعو من خلال بورت واحد يعنى trunk
the supnets = 192.168.99.0 ,,192.168.199.0,,192.168.9.0

layer3 switch = عايز اوصل بيه ال wireless controller من خلال trunk علما ان ال layer3 switch بيعمل راوتنج على supnet = 192.9.200.4

السؤال هنا هعمل البوليسى بتاعه ال trunk ازاى وهل هعمل supinterfaces او هعمل vlans فى السويتش واعمل trunk وهو هيشتغل ,, انا للاسف مفيش امكانيه انى اجرب لان ال layer3 switch وكمان ال wireless controller شغالين وفى مشتخدمين كتير وخدمات كتير متوصله بيهم فانا عايز مش يبقى فيه داون تايم خالص الا بس لما اوصل يعنى 5 دقايق ولا حاجه بتاعه توصيل السلوك مش اكتر

علما انى ccna ومعرفتى محدوده فى ال trunks وشغل ال layer3 switch

وياريت الاوامر الى هكتبها فى ال layer3 switch لو تكرمتو

فى انتظار النصايح من اساتذتى وزمايلى الاعزاء

جزاكم الله كل خير
اخوكم محمد

ahab
06-10-2011, 21:28
أخي الكريم

نفس طريقة عمل ال trunk ما بين ال 4503 وال edge switch اللي عندك

بالنسبة لموضوع ال vlans ، انت عندك 3 شبكات لمستخدمي الوايرلس ، يبقى تعمل 3 من ال vlan على ال 4503
وتعمل انترفيس vlan لكل subnet هكذا مثلاً

vlan 10
name Wirelless-user1

Int vlan 10
ip add 192.168.9.254 255.255.255.0
no sh

وهيكون هذا ال ip هو ال gateway الخاص بالأجهزة المتصلة من خلال هذه الشبكة

مع ال wireliss ontroller ، توقع إنه ممكن يحصل مشاكل لذلك نصيحة أخوية ، حاول تجرب هذا الشيء يا إما بعد إنتهاء الدوام أو في يوم أجازة

ربنا يوفقك