المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة Logitech x-530

MiZoSpaDe
05-10-2011, 17:51
السلام عليكم ... ازيكم يا شباب اخباركم ايه ^_^

زي ما انتوا شايفين انا قررت اني امتلك السماعة ديه ... وللاسف طلعت فيها مشكلة مجنناني ومضايقاني جدا جدا جدا ... وهى ان لو في حد طفا نور او شغل نور بتعمل صوت طقطقة في السماعات مقرف

وخصوصا في اللمبات النيون العريضة ... ومثال للمشكلة ديه

www.youtube.com/watch?v=91e8fAmK6tU

أكيد في غيري بيعاني منها ..

فياريت اللي يعرف حل يقوله

واللي ميعرفش نحاول نكتشف حلول ليها

وجزاكم الله كل خير

يلا اللي عندوا الطقم دا ولقا له حل يا ريت يقول

مع العلم اني بستخدمه على كارت الصوت الـ Built-in

MaM3bS
05-10-2011, 18:39
انا حصلت معايا فى الصب كريتيف 4500 وغيرت البور صبلاى بصراحه هوا ده اللى انا عملته وظبط كل حاجه معايا ومبقتش اسمع طقطقه خالص من سعتها مش عارف ايه اللى جاب البور صبلاى لكرت الصوت البلت ان عمتا ده اللى انا عملته

MiZoSpaDe
06-10-2011, 04:02
طب انا اصلا بستخدم باور صبلاى احترافي زي ما انت شايف جهازي لازمله باور نضيف ^_^

معتقدش ان دا الحل :( هى غريبه انها اتحلت معاك بس معتقدش ...

عموما العيب دا اعتقد هيظهر في البيوت اللي مفيهاش ارضي ودا 99% من البيوت في مصر لاننا ماشيين بنظام متخلف حبتين .. يا الا اللي فيها وصلات ارضي بس سيئة .. دي احد آراء الاجانب اللي لقيتها

MiZoSpaDe
10-10-2011, 04:02
ان شاء الله هجرب اشوف كارت الصوت الخارجي هيحلها ولا لا ... وفيه كلام عن surge protector لكن النتايج غير اكيدة

koki4life
10-10-2011, 16:58
هقولك علي الحل وادعيلي

هتروح لاي كهربائي تشتري محول للمبة الفلورسينت بدون بادئ إضائة

المحول دا بيلغي عمل بادئ الاضافة "الاستارتر"

واللمبة بعد كدة بتشتغل زي اللمبة الموفرة اول ما تضغط علي الزر تفتح علي طول بدون اي تقطيع

وكل الموضوع دا هيكلفك 15 جنيه ثمن المحول الجديد

و10 جنيه للكهربائي اللي هيركب المحول

وبإذن الله المشكلة سوف تنتهي

تحياتي

. . . . . . . . .

Kh@LiL
10-10-2011, 21:45
نفس المشكلة لدي وأعتقد أنها تسمى بالتحريض المغناطيسي......
لدي مشكلة آخرى وهي عند تخفيض الصوت إلى أقصى درجة تسمع صوت ضجيج صادر من السماعات وعند رفع الصوت قليلاً أسمع صوت راديو أجنبية مجهولة المصدر :D طبعاً بعد رفع الصوت أكثر يذهب هذا الضجيج وصوت الراديو....

MiZoSpaDe
10-10-2011, 22:14
. . . . . . . . .
والله يا اخي المشكلة بالشكل دا مش هتتحل .. لو الموضوع هو اللمبة يبقا اغير اللمبة لفلورسينت اسهل .. لكن المشكلة ان الموضوع دا بيحصل مع التلاجة كمان .. فيه عندنا تلاجة قديمة كل ما تصفل ترموستات يطلع صوت في السماعات ولا كانها بتنبهني :ah26: انا خايف اشغل الغسالة :rolleyes:

نفس المشكلة لدي وأعتقد أنها تسمى بالتحريض المغناطيسي......
لدي مشكلة آخرى وهي عند تخفيض الصوت إلى أقصى درجة تسمع صوت ضجيج صادر من السماعات وعند رفع الصوت قليلاً أسمع صوت راديو أجنبية مجهولة المصدر :D طبعاً بعد رفع الصوت أكثر يذهب هذا الضجيج وصوت الراديو....

ههههههههه

فعلا انا سمعت عن المشكلة ديه وانا بدور .. موضوع انه بيلقط اشارات راديو دا ... اما موضوع الزنة اللي على الصوت الواطي فاعتقد دا عيب نزل في كذا نسخة من اللوجيتيك ..

I tryed turning off my external hard drives and the buzzing was gone!

all the mucking around i have been doing searching forums etc

الحل عجيب وغريب بس محتاج يتجرب ... لو عندك هارد اكسترنال في الجهاز جرب تشيله :)

يا ترى كل اللي بيعاني من الطقطقة زيي عنده هارد اكسترنال ؟؟ انا فعلا بستخدم هاردين واحد 640 وواحد 2 تيرا جرين :mad:

The King2
12-10-2011, 02:29
جيب للسماعات وصلة كهرباء من العامود مباشرة من خارج المنرل
بس إبقى إفصل الفيشه ساعة المغرب لما العماويد تشتغل ، ، ، شوف السماعة هاطقطق مع كام عمود :D

إنتا بتسمع طقطقه واحده فقط ولا بتسمع كتير ورا بعض
لو كتير فدا تقريباً على حسب تجربتى والله أعلم من الكارت الصوت الداخل أو وصلة المرفقه مع السماعات
وبعد شراء كارت الصوت المشكله خفت شويه وعند رفع الصوت إلى 25 % تعمل السماعات فى هدوء تام تقريباً
المشكله كانت بتحصل مع كرت الصوت أكتر ولكن بسبب عدم تثبيته جيدأ
جرب إنت تعلى السماعات بعض الشئ ولو ما بتحبش الصوت العالى وطى الصوت من المؤشر بالويندوز

إبقى خش على الموقع فى توقيعى وإسمع صوت خالد الجليل هاينضف ليك الصب :ah7: