المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : [المنصورة] مطلوب(بوردة+برسيسور+كارت شاشىة) الميزانية (3000ج) للألعاب

الصفحات : [1] 2

onlymido
10-10-2011, 21:00
بسم الله الرحمن الرحيم

- أقصى ميزانية محددة: 2000 - 3000
- استخدامك للجهاز: لـ الالعاب والافلام الهاى دفنشن والمونتاج الميديا والفيس بوك :ah4:
- حجم الشاشة و الدقة (Resolution) التي تستخدمها: 1080p HD
- القطع التي تنوي شراءها: بو ردة - كارت شاشة - برسيسور - افضل نوع هارد ؟
- القطع التي ستعيد استخدامها من الجهاز القديم: رامات 4 جيجا - كيسة كولر مستر - كارت دش - كارت صوت كريتيف جيمر - دى فى دى فقط .
- ميعاد شراء الجهاز: خلال ايام باذن الله
- مكان الشراء: على حسب لو الحاجات دى موجودة فى المنصورة بـ افضل الماركات هجبها ليست موجوده هجبها شحن من اكثر من مكان .
- محل سكنك: ( المنصورة )

ملحوظة :
اريد البوردة Asus
وكارت الشاشة 2 جيجا او جيجا ونصف على الاقل ويكون بين Ati او XFX
والبرسيسور بين i5 - او i3
ومن خبرتك افضل نوع هارد ؟ " خارج الميزانية اذا كانت لا تكفى ؟ اريد 2 تيرا .
:ah4:

Ahmed.Saleh
10-10-2011, 22:39
يرجى ذكر
1- نوع الرام لديك هل DDR2 او DDR3
2- مزود الطاقه لديك نوعيته وقدرته بالواط
حتى تكون النصيحه فى محلها

onlymido
11-10-2011, 02:01
نوع الكيس كولر مستر

بور : 350 .. اذا كان ضعيف ممكن اجيب بور نضيف غيرو عادى ولاكن اكتبلى اسمو كامل والقوة وانا اجيبو

نوع الرام : تقريبا 2 مش مشكلة انا ممكن اشلها من الكيسة خالص واجيب 4 جيجا 3

قولى الافضل ايه بين الاتنين وانا اجيبو .

المهم اريد اشياء بدون مشاكل وتكون مدتها بعدية على التحديث الا بـ حاجات قليلة مش زى كل مرة اغير كولو ( :

وشكرا لك مقدما على المساعدة يا جميل .

onlymido
11-10-2011, 17:44
فـ انتظار ردك اخى الكريم .. اسف للاستعجال .. حتى لا تصرف الفلوس من يدى :ah42:

Ahmed.Saleh
11-10-2011, 21:10
اذا الرام لديك DDR2 فهى غير ذات فائده فى التجميعه الجديده لذا فسيتم بيعها

لكن قبل البدء احب ان اصحح لك معلومه ان حجم الذاكره فى كروت الشاشه ليست هى العامل الوحيد والذى على اساسه يتم اختيار البطاقه الرسوميه
ذلك لأن طلبت بطاقه 1.5 او 2 جيجا حيث توجد بطاقات بذاكره 512 ميجا اقوى واغلى من بطاقات اخرى تحمل حجم ذواكر 1جيجا
الأختيار سيكون حسب المبلغ المخصص لها من المال

اليك التجميعه على اساس احتياجنا الى :

معالج : Intel® Core™ i5-2400 3.1GHz Processor بسعر 1140 جنيه
لوحه ام : ASRock H61M-HVS Motherboard بسعر 400 جنيه
بطاقه رسوميه : SAPPHIRE AMD Radeon HD 6850 1GB GDDR5 بسعر 1050 جنيه
ذواكر : G.skill 2GB (1 x 2GB) DDR3 1333 CL9 1.5v Desktop Memory بسعر 80 جنيه
قرص تخزين : Western Digital Caviar BLUE WD5000AAKS 500GB 16MB Cache بسعر 230 جنيه

مزود طاقه : HEC (Gamma) 450wt PSU بسعر 300جنيه

اجمالى التجميعه 3200ج وانا انصحك بزياده 200ج

اذا لا يمكن زياده ال200ج وقتها ستكون التجميعه

معالج : Intel Core I3 2100 بسعر 725 جنيه
لوحه ام : ASRock H61iCafe Socket 1155 Motherboard بسعر 600 جنيه
ذواكر : G.skill 4GB (2 x 2GB) DDR3 1333 CL9 1.5v Desktop Memory بسعر 140 جنيه
قرص تخزين : Western Digital Caviar BLUE WD5000AAKS 500GB 16MB Cache بسعر 230 جنيه

اجمالى 3045جنيه مصرى

بالنسبه للهارد ال2 تيرا يوجد الجرين منه
Western Digital (WD) Caviar Green WD20EARS 2TB 64MB Cache بسعر 550ج
وهو مخصص للتخزين فقط وليس مخصص ليستخدم كهارد اساسى وان كان عمليا لن يرفض العمل كهرد اساسى لكن لا ينصح بذلك لأنه ابطئ قليلا من اخويه الأزرق والأسود

لذا يفضل ان تبحث عن هارد Seagate Barracuda 2tb فى الأسواق فهو افضل ليكون هارد اساسى

وان كان الهارد ال2 تيرا لن يعمل كهارد اساسى فلا مانع من شراء الهارد الجرين

onlymido
12-10-2011, 01:45
التجمعات الـ انتا قلتهالى جميلا جدا جدا .. وشكرا على المعلومات

1- انا كارت الشاشة الى فى الجهاز حاليا : ati radeon HD 4670 1GB
Total Memory : 2426MB

هل يحتاج الا تغير ؟

---

انا اريد البوردة نوعها Asus لنها عاشت معايا كتير ومعاها من زمان بحب الشركة دى جدا جدا .

اليك بعض الاقتراحات قولى رائيك .

معالج : Intel Core I5 2500K بسعر 1340 جنيه
لوحه ام : ASUS P8Z68-V PRO بسعر 1350 جنيه
قرص تخزين : ما رائيك بـ سامسونج ؟؟ .. سيجيت للاسف صعب فى المنصورة ومش لاقية فى مواقع الشحن !!!
ذواكر :G.skill 4GB (2 x 2GB) DDR3 1333 CL9 1.5v Desktop Memory بسعر 140 جنيه .. هل اضع 8 افضل ؟ .. وهل هذه الماركة افضل من كنج استون ؟
: ب
الاجمالى حتى الان : 3140 بدون كارت شاشة و قرص التخزين .. تقريبا يكون الاجمالى 4000 ؟ ! مش مشكلة اقدر ازود المبلغ باذن الله

انا هبيع لسه برودة Asus P5Q
برسيسور : Intel Core 2 Duo Processor E8400
رامات : 4 جيجا كنج استون
هارد : 1 تيرا وسترن جرين
ما تقيمك للحاجات دى هتجيب مبلغ كام ؟

khaled_sha6er
12-10-2011, 02:26
التجمعات الـ انتا قلتهالى جميلا جدا جدا .. وشكرا على المعلومات

1- انا كارت الشاشة الى فى الجهاز حاليا : ati radeon HD 4670 1GB
Total Memory : 2426MB

هل يحتاج الا تغير ؟

---

انا اريد البوردة نوعها Asus لنها عاشت معايا كتير ومعاها من زمان بحب الشركة دى جدا جدا .

اليك بعض الاقتراحات قولى رائيك .

قرص تخزين : ما رائيك بـ سامسونج ؟؟ .. سيجيت للاسف صعب فى المنصورة ومش لاقية فى مواقع الشحن !!!
ذواكر :G.skill 4GB (2 x 2GB) DDR3 1333 CL9 1.5v Desktop Memory بسعر 140 جنيه .. هل اضع 8 افضل ؟ .. وهل هذه الماركة افضل من كنج استون ؟
: ب
الاجمالى حتى الان : 3140 بدون كارت شاشة و قرص التخزين .. تقريبا يكون الاجمالى 4000 ؟ ! مش مشكلة اقدر ازود المبلغ باذن الله

انا هبيع لسه برودة Asus P5Q
برسيسور : Intel Core 2 Duo Processor E8400
رامات : 4 جيجا كنج استون
هارد : 1 تيرا وسترن جرين
ما تقيمك للحاجات دى هتجيب مبلغ كام ؟
ادام الميزانية زادت يبقى كدة
Intel® Core™ i5-2500K 3.3GHz 1350 le
ASRock Z68 Extreme3 Gen3 Motherboard 1050 le
Kingston 4GB DDR3 1333MHz CL9 1.5v 150 le
او
G.skill 4GB (2 x 2GB) DDR3 1333 CL9 1.5v Desktop Memory 140 le
SAPPHIRE AMD Radeon HD 6850 1GB GDDR5 1050 le
Western Digital Caviar BLUE WD5000AAKS 500GB 16MB Cache 240 le
antec vp450p 450w psu 250 le
total 4090
بالنسبة للهارد السامسونج على حسب الموديل بس عموما احسن موديل نزل مصر hd754jj دة 750 جيجا بس اختفى من فترة كبيرة لو لقيتة اشترية بدون تفكير لانة اسرع هارد ميكانيكى بس اتاكد ان الموديل اخرة jj غير كدة متشتريش عموما الويسترن البلو كويس جدا
بالنسبة ل gskill ماركة محترمة جدا فبراحتك اللى تلاقية بس راى تجيب قطعة واحدة 4 جيجا وادام جيب واحدة كمان وشغلهم dual channel
بالنسبة لكرت الشاشة اكيد لازم تغيرة :ah46:

onlymido
12-10-2011, 18:10
شكرا يا خالد لاكن انا عايز برودة Asus

وكمان اانا عايز هارد 2 تيرا مش 750 جيجا يا حوبى .

الكارت الشاشة كدا اوت للاسف يبقا لاذم اجيب واحد جديد : )

طب بالنسبة للرام كنج استون افضل ام الشركة التانية ؟

وما تقيمكم لسعر الحاجات المستعملية ؟

شكرا .. واسف للئطالة انا تقريبا وصلة 90% من التشكيلة النهائية باذن الله .

khaled_sha6er
12-10-2011, 21:21
شكرا يا خالد لاكن انا عايز برودة Asus

وكمان اانا عايز هارد 2 تيرا مش 750 جيجا يا حوبى .

الكارت الشاشة كدا اوت للاسف يبقا لاذم اجيب واحد جديد : )

طب بالنسبة للرام كنج استون افضل ام الشركة التانية ؟

وما تقيمكم لسعر الحاجات المستعملية ؟

شكرا .. واسف للئطالة انا تقريبا وصلة 90% من التشكيلة النهائية باذن الله .
بالنسبة للبوردة انا شايف ان دى بوردة رائعة لامكانياتها وانصححك لا تتحيز لشركة محددة دور على اى ماركة سعر مقابل اداء اصل لو حطيت بوردة اسوس الميزانية هتزيد عموما لو هتزود 200 جنية تبقى تجيب ASUS P8Z68-V ب 1250

بالنسبة للهارد مفيش هارد 2 تيرا ينفع للويندوز غير الويسترن بلاك ودة سعرة مبالغ فية جدا فانصحك نجيب 500 او تيرا بلو دلوقتى وابقى ادام هات واحد للتخزين او متبعش التيرا الجرين بتاعك

الرام متفرقش الماركة قد مايفرق الباص والتواقيت فادام سرعتهم واحدة مش هتفرق اى ماركة الاتنين كويسين جدا

بالنسبة لاسعار الحاجات القديمة مش عارف الصراحة شوف اسعار البيع لحاجات زى بتاعتك فى قسم عروض بيع الأجهزة ومتعلقاتها المُقدمّه من الأعضاء (https://arabhardware.net/forum/forumdisplay.php?f=46)

onlymido
17-10-2011, 09:08
ذواكر : G.skill Sniper Low Voltage Series 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600 CL9 v1.25 Dual Channel Memory KiT
600 جنية

الاجمالى : 4340

ملحوطة : انا لا اعرف شى فى كسر السرعه ولاكن اريد ان اعرف هل هذه الاشياء تكسر السرعه وما هوا كسر السرعه ؟ وما الفائده منه ؟

الاستفسار الثانى بعض الاشخاص قلولى لا تشترى الان بطاقة رسومية وانتظر حتى بداية 2012 افضل لان سينزل جيل جديد من الكروت افضل من الحالى

فما رائيكم ؟

وكدا قد اكون انتهيت من تجميعة الجهاز الجديد الحمد لله وشكرا لكم واسف على تعبكم معى .

Ahmed.Saleh
17-10-2011, 10:45
ذواكر : G.skill Sniper Low Voltage Series 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600 CL9 v1.25 Dual Channel Memory KiT
600 جنية

ملحوطة : انا لا اعرف شى فى كسر السرعه ولاكن اريد ان اعرف هل هذه الاشياء تكسر السرعه وما هوا كسر السرعه ؟ وما الفائده منه ؟

الاستفسار الثانى بعض الاشخاص قلولى لا تشترى الان بطاقة رسومية وانتظر حتى بداية 2012 افضل لان سينزل جيل جديد من الكروت افضل من الحالى

فما رائيكم ؟

وكدا قد اكون انتهيت من تجميعة الجهاز الجديد الحمد لله وشكرا لكم واسف على تعبكم معى .

التجميعه ممتازه ومتوافقه
لكن بطاقه 6850 تحتاج الى مزود طاقه 500وات للأمان
وانصحك بواحد من هذه المزودات الترتيب حسب الأولويه فى الشراء
SeaSonic S12II Bronze 520W 80 PLUS Certified PSU بسعر 440ج(الأفضل على الأطلاق)
OCZ StealthXStream 2 500W 80 PLUS Certified PSU بسعر 430ج
SilverStone ST50F-ES 500W 80 PLUS Certified PSU بسعر 375ج
Cooler Master Extreme Power Plus 500wt PSU بسعر 325ج

بالنسبه لأستفساراتك :
كسر السرعه عباره عن رفع تردد المعالج او البطاقه الرسوميه وهو امر امن جدا ويدفع الاداء دفعه جيده لمواجهه الزياده فى متطلبات الألعاب والبرامج وللحصول على افضل اداء ممكن من كلا البطاقه والمعالج
واذا كنت لا تريد كسر السرعه فيمكن استبدال المعالج بـI5 2400 نفس اداء I5 2500K لكن لا يدعم كسر السرعه والفارق 200جنيه
وفى هذه الحاله لن تحتاج الى لوحه ام بشريحه Z68 فهى داعمه لكسر السرعه والمعالج لا يدعم الكسر فنقلل اللوحه الى افضل لوحه مقابل السعر وهى
ASRock H67DE3 Socket 1155 Motherboard بسعر 700ج فقط او بتوفير قدره 650ج
وايضا لن تحتاج الى ذواكر او رام احترافيه وستكفيك زوج من رامات كنجستون او جى اسكيل بأجمالى 4جيجا بسعر 170 او 140 على التوالى
فيكون لديك مبلغ كبير زائد يمكن به شراء بطاقه رسوميه افضل واقوى

وبهذا التجميعه تكون :-
معالج : Intel® Core™ i5-2400 3.1GHz Processor بسعر 1150ج
لوحه ام : ASRock H67DE3 Socket 1155 Motherboard بسعر 700ج (اللوحه ممتازه ولن تجد لوحه بها كل المميزات التى تتمتع بها بنفس السعر او حتى بسعر مقارب)
ذواكر :G.skill 4GB (2 x 2GB) DDR3 1333 CL9 1.5v Desktop Memory ج140
بطاقه رسوميه : MSI N560GTX-Ti Hawk بسعر 1650ج
مزود طاقه : SeaSonic S12II Bronze 520W 80 PLUS Certified PSU بسعر 440ج

بأجمالى 4080جنيها فقط وسيكون الأداء افضل فى الألعاب من التجميعه التى ذكرتها على السرعه الأفتراضيه

onlymido
17-10-2011, 11:26
التجميعه ممتازه ومتوافقه
لكن بطاقه 6850 تحتاج الى مزود طاقه 500وات للأمان
وانصحك بواحد من هذه المزودات الترتيب حسب الأولويه فى الشراء
SeaSonic S12II Bronze 520W 80 PLUS Certified PSU بسعر 440ج(الأفضل على الأطلاق)
OCZ StealthXStream 2 500W 80 PLUS Certified PSU بسعر 430ج
SilverStone ST50F-ES 500W 80 PLUS Certified PSU بسعر 375ج
Cooler Master Extreme Power Plus 500wt PSU بسعر 325ج

بالنسبه لأستفساراتك :
كسر السرعه عباره عن رفع تردد المعالج او البطاقه الرسوميه وهو امر امن جدا ويدفع الاداء دفعه جيده لمواجهه الزياده فى متطلبات الألعاب والبرامج وللحصول على افضل اداء ممكن من كلا البطاقه والمعالج
واذا كنت لا تريد كسر السرعه فيمكن استبدال المعالج بـI5 2400 نفس اداء I5 2500K لكن لا يدعم كسر السرعه والفارق 200جنيه
وفى هذه الحاله لن تحتاج الى لوحه ام بشريحه Z68 فهى داعمه لكسر السرعه والمعالج لا يدعم الكسر فنقلل اللوحه الى افضل لوحه مقابل السعر وهى
ASRock H67DE3 Socket 1155 Motherboard بسعر 700ج فقط او بتوفير قدره 650ج
وايضا لن تحتاج الى ذواكر او رام احترافيه وستكفيك زوج من رامات كنجستون او جى اسكيل بأجمالى 4جيجا بسعر 170 او 140 على التوالى
فيكون لديك مبلغ كبير زائد يمكن به شراء بطاقه رسوميه افضل واقوى

بأجمالى 4080جنيها فقط وسيكون الأداء افضل فى الألعاب من التجميعه التى ذكرتها على السرعه الأفتراضيه

بجد شكرا لـ ردك الجميل .. انتا وضحتلى الدنيا اكتر .. تمام انا ناوى باذن الله اكسر السرعه .. وايضا التجميعة الـ انتا قلتهالى لو مش هكسر السرعة برضو هستفاد بيها جدا لان لدى صديق لا يريد كسر السرعه وعجبتو التجميعة دى جدا .. شكرا لك .. تمام انا باذن الله هختار برو من الانواع الـ انتا قلتلى عليها دى ولاكن هناك استفسار انتا مختش بالك منو

بعض الاشخاص قلولى لا تشترى الان بطاقة رسومية وانتظر حتى بداية 2012 افضل لان سينزل جيل جديد من الكروت افضل من الحالى

فما رائيك ؟ .. مع العلم لدى المبلغ الان الخاص بالبطاقة ؟ هل انتظر ام اتوكل على الله .. البطاقة الحالية هيا "ati radeon HD 4670 1GB
" Total Memory : 2426MB DDR3

اما بخصوص تفاصيل كسر السرعه سأتحول الا القسم المختص قسم كسر السرعه لـ اعمل موضوع كيفية كسر السرعه هناك باذن الله وما المطلوب

هل مطلوب شى اجيبو مشتت او حاجه وانا بشترى الجهاز : الكيسة نوعها كولر مستر بها مروحة امامية كبيرة وواحده فـ الظهر ودا شكل الكيسة

https://www.computertarget.com.au/oscom/catalog/images/Coolermaster_Case-Elite-334.jpg

Ahmed.Saleh
17-10-2011, 12:32
بجد شكرا لـ ردك الجميل .. انتا وضحتلى الدنيا اكتر .. تمام انا ناوى باذن الله اكسر السرعه .. وايضا التجميعة الـ انتا قلتهالى لو مش هكسر السرعة برضو هستفاد بيها جدا لان لدى صديق لا يريد كسر السرعه وعجبتو التجميعة دى جدا .. شكرا لك .. تمام انا باذن الله هختار برو من الانواع الـ انتا قلتلى عليها دى ولاكن هناك استفسار انتا مختش بالك منو

اذا وضعت كسر السرعه فمعالج I5 2500k ممتاز بكل ما تحمله الكلمه من معنى واذا ستبقى على تجمبعتك هذه

600 جنية

لكن ينقصك المزود والقرص او الهارد

لكن لا تنسى مزود الطاقه والذى سيرفع من التجميعه الى 4800ج على اقل تقدير
ونصيحتى ان تجميعه الأ خالد ممتازه جدا
مع تعديل الذاكره لنوع احترافى ويكفيك 4 جيجا رام ولوحه ASRock قويه جدا وسعرها ممتاز

Intel® Core™ i5-2500K 3.3GHz 1350 le
ASRock Z68 Extreme3 Gen3 Motherboard 1050 le
CORSAIR XMS3 4GB (2 x 2GB) DDR3 1600 CL9 Dual Memory Kit 240 le
SAPPHIRE AMD Radeon HD 6850 1GB GDDR5 1050 le
Western Digital Caviar BLUE WD5000AAKS 500GB 16MB Cache 240 le
antec vp450p 450w psu 250 le
total 4190

بعض الاشخاص قلولى لا تشترى الان بطاقة رسومية وانتظر حتى بداية 2012 افضل لان سينزل جيل جديد من الكروت افضل من الحالى

فما رائيك ؟ .. مع العلم لدى المبلغ الان الخاص بالبطاقة ؟ هل انتظر ام اتوكل على الله .. البطاقة الحالية هيا "ati radeon HD 4670 1GB
" Total Memory : 2426MB DDR3

البطاقه التى لديك ومع كامل احترامى لها -فانا احد مالكيها:D- لا تليق بالتجميعه نهائيا
ومادام المال لديك كافى للشراء فلا تنتظر فالله اعلم متى تحديدا فى 2012 ستصدى الاجيال الجديده وكم سيكون سعرها وكيف سيكون اداؤها
نصيحتى هى ":Dلا تؤجل لعب اليوم الى الغد:D" فالأنتظار سيحلب مزيد من الانتظار ولا يمكن استنتاج الفائده التى ستعود على مالكى هذه البطاقات
وما يميز لوحه ASRock دعمها لواجهه توصيل PCIE3.0 والتى ينتظر ان تكون الواجهه الرسميه للبطاقات الرسوميه الجديده والتى ستعمل مع معالجات الIvy Bridge الجديده المنتظره من انتل

اما بخصوص تفاصيل كسر السرعه سأتحول الا القسم المختص قسم كسر السرعه لـ اعمل موضوع كيفية كسر السرعه هناك باذن الله وما المطلوب

هل مطلوب شى اجيبو مشتت او حاجه وانا بشترى الجهاز : الكيسة نوعها كولر مستر بها مروحة امامية كبيرة وواحده فـ الظهر ودا شكل الكيسة
المطلوب كما ذكرت مشتت احترافى والكيسه جيده وتبريدها معقول جدا لكن يجب التأكد من ان المشتت سيكون مناسب فى الحجم مع الصندوق
https://www.computertarget.com.au/oscom/catalog/images/Coolermaster_Case-Elite-334.jpg

تم الرد داخل الأقتباس

onlymido
17-10-2011, 17:34
بخصوص البطاقة : انت معك حق :ah7: .. البطاقة دى لن تشغل battlefield 3 !!! وايضا كل الجديد !!! .. تمام باذن الله هيكون مع الشحنة الكارت :D

بخصوص اللوحة الام : انت حيرتنى بين الاسوس والاسروك الاصدارين جامدين

ولاكن الـ محببنى فى الاسوس ان فيها بلوتوث وايضا لوحة التحكم بتاعتها جميلة جدا وايضا الشكل تحفة لاكن موضوع الكارت الـ انتا بتقولى عليه دا لا اعرف هل هيشتغل عليها PC3 ؟

لا اعرف مش لاقى خالص فى التعريف بتعها على الموقع اى حاجه توحى بانها تحتوى على الخاصية دى !!!

اما الاسروك : فهيا جميلة ولاكن لى تجربة معها اول ما نزلة وابن خالى ايضا مكرهانى فيها : اتحرق فيها كارت الصوت وبعد كدا مخرجين الكيبورد والماوس وبعد كدا كارت الللان !!!

فا من وجهة نظرك ولا يقلقلنى فارق الفلوس المهم الاداء مع العمر .. منتظر رائيك فـ هذه الخطوة الاخيرة ولو تقولى الفريق بينهم فـ اهم المميزات فقط .

-----------------------------------

تم تنزيل الرامات الا 4 جيجا رام :D

وجارى البحث عن مشتت وباذن الله قبل ما اشترية اكون متاكد انو هيتوافق مع الكيسة .

+ مزود الطاقة لن انساه باذن الله .

Ahmed.Saleh
17-10-2011, 18:07
بخصوص البطاقة : انت معك حق :ah7: .. البطاقة دى لن تشغل battlefield 3 !!! وايضا كل الجديد !!! .. تمام باذن الله هيكون مع الشحنة الكارت :D

كلام جميل :ah7: للأسف البطاقه لن تساعد حتى على عمل كوب شاى :mad:

بخصوص اللوحة الام : انت حيرتنى بين الاسوس والاسروك الاصدارين جامدين

لقد نصحتك بالأفضل خاصه وانت تبحث عن البطاقات ال7xxx او 6xx:eek:

ولاكن الـ محببنى فى الاسوس ان فيها بلوتوث وايضا لوحة التحكم بتاعتها جميلة جدا وايضا الشكل تحفة لاكن موضوع الكارت الـ انتا بتقولى عليه دا لا اعرف هل هيشتغل عليها PC3 ؟
لا اعرف مش لاقى خالص فى التعريف بتعها على الموقع اى حاجه توحى بانها تحتوى على الخاصية دى !!!

الاسوس لا تحتوى على شقوق PCIE 3.0
ولكن اذا هى تعجبك فهذا اختيارك نصيحتى تقنيه ولك الحريه فى اختيار ما يرتاح له نظرك وقلبك

اما الاسروك : فهيا جميلة ولاكن لى تجربة معها اول ما نزلة وابن خالى ايضا مكرهانى فيها : اتحرق فيها كارت الصوت وبعد كدا مخرجين الكيبورد والماوس وبعد كدا كارت الللان !!!
تجربه مؤسفه حقا لكنى اشتريت لوحه H67 DE3 مع معالج I5 2500k وهى تعمل بكفائه عاليه
هى محض صدف وايضا مع غيرها بتحدث هذه المشاكل المهم هو الضمان طالما العيب تصنيعى فالضمان كفيل بها

فا من وجهة نظرك ولا يقلقلنى فارق الفلوس المهم الاداء مع العمر .. منتظر رائيك فـ هذه الخطوة الاخيرة ولو تقولى الفريق بينهم فـ اهم المميزات فقط .
الفارق هو دعم الASRock لالجيل القادم من البطاقات الرسوميه والتى ستركب على شق PCIE3 والتى ستعمل وفقط مع معالجات الIvy Bridge القادمه من انتل ما يلمح وبصراحه عن دعمها لمعالجات الIvy bridge وغالبا كافه لوحات Z68 ستدعم الجل الجديد من المعالجات
اذا حضرتك ترى انه لا داعى من هذه الميزه توجه الى الأسوس

تم تنزيل الرامات الا 4 جيجا رام :D
كافيه ويمكن زيادتها ف المستقبل :ah7:

وجارى البحث عن مشتت وباذن الله قبل ما اشترية اكون متاكد انو هيتوافق مع الكيسة .
كلام علمى سليم:ah7:

+ مزود الطاقة لن انساه باذن الله .

النظريه كانت فى ان التجميعه بدون المزود والهارد قد تخطت حاجز ال4000ج :eek:هذا يعنى انك تخطط الى ما هو ابعد من ال4000ج :cool:

onlymido
17-10-2011, 18:36
انا وصلة لـ مرحلة من الحيرة انى هنتحر :D

يعنىالASRock ستدعم المعالجات الـتى بعد I7

اما الاسوس لا !!!

يعنى الASRock ستدعم الكروت الجديدة pc 3

اما الاسوس لا !!!

فأ اذا تقريبا الافضل اسروك .. هل هاذا افضل موديل يعنى من الـ ASRock موجود حاليا ؟

onlymido
18-10-2011, 01:19
الكلام دا لية :D

انا معملتش حاجه مخالفة انا بسأل بس هوا فيه ايه :rolleyes:

شكرا عموما على الـ مساعدة

Ahmed.Saleh
18-10-2011, 14:16
الكلام دا لية :D

انا معملتش حاجه مخالفة انا بسأل بس هوا فيه ايه :rolleyes:

شكرا عموما على الـ مساعدة

:Dانا اعتذر لك اخى الكريم فقط افترضت ان الرد الذى كان فى اول الصفحه الثانيه هو موضوع جديد ولم الحظ انها الصفحه الثانيه :D
والسبب الضغط الكبير على القسم ومحاولاتنا فى المحافظه على النظام
تقبل اسفى وتم حذف المشاركه

وبالنسبه للرد على استفسارك الأمر بيدك تقنيا الأفضل هى ASRock افضل + ارخص +بها تقنيه غير متاحه بلوحه اسوس
ASUS بها ميزات انت تراها اهم مثل البلوتوث
اختر ما شئت حسب استخدامك الحالى وهل تنوى التحديث الى الفئات القادمه من البطاقات الرسوميه ام لا ولابد ان تعلم انه لكى تعمل لكامل طاقتها على شق PCIE3 لابد من تغيير المعالج الى احد ابناء عائله Ivy Bridge

اذا بعد هذا الكلام لا تزال تخطط للتغيير اذهب الى ASRock اذا لا وستكتفى بالتجميعه والتى اراها قويه وستصمد لفتره طويله 3 سنوات على الأكثر فلتتجه الى الASUS

onlymido
18-10-2011, 15:12
ولا يهمك يا جميل .. يفكينى مساعدتك بجد .. انتا شخص محترم جدااا .

المشكلة انى مش هجدد كل سنه !! .. انتا عارف دا كفاية المصاريف الجامعه والاشتغلات دى ( :

فا انا بجدد كل 3 سنين يعنى انا من 2008 مجددتش غير كارت الشاشة فقط .

ودا الـ انا عايزو اجدد والجهاز يعد معايا 3 سنين مستريح .

لذالك انا فى قمة الحيرة ولاكن كلها يوم وباذن الله اكون كتبت هنا رد نهائى .. المواصفات الـ هجبها وهيا احتمال واحده من الاتين يا الاسوس يا الاسروك

يااااااااااااااارب

Ahmed.Saleh
18-10-2011, 15:34
من وجهه نظرى الأسروك ارخص وافضل وانا شخصيا لا ارى فى موضوع البلوتوث ميزه اذ انه بكل بساطه يمكن شبك اجهزه المحمول عن طريق وصلاتها وكبلاتها او عن طريق الMemReader وهى طرق افضل واسرع كما ان اللوحه وبعد ال3 سنوات سيكون هنالك امكانيه لتحديث المعالج فيها والبطاقه الرسوميه ولن تحتاج لشراء جهاز جديد كليا

الا اذا كان امر البلوتوث يمثل فائده كبيره لك

onlymido
18-10-2011, 16:20
ههههههه .. لا مشكلة ولا حاجه ( : .. ما اجيب بوتلوث يو اس بى واوصلو وخلاص ( :

تمام .. بس انا خايف تيجى بعد سنه وتقوم عملا نفس الحركة بتاعت التجربة الاولى ليا .. ويبقا فلوسك راحت يا عواد واعدلك فتره على متجيب بوردة تانى :D

حتى خامشة الشكل مش حاسس انها معمرة .. هل ليك احد جبها وجربها وما تجربتة بي الموديل دا ؟

khaled_sha6er
18-10-2011, 16:26
ههههههه .. لا مشكلة ولا حاجه ( : .. ما اجيب بوتلوث يو اس بى واوصلو وخلاص ( :

تمام .. بس انا خايف تيجى بعد سنه وتقوم عملا نفس الحركة بتاعت التجربة الاولى ليا .. ويبقا فلوسك راحت يا عواد واعدلك فتره على متجيب بوردة تانى :D

حتى خامشة الشكل مش حاسس انها معمرة .. هل ليك احد جبها وجربها وما تجربتة بي الموديل دا ؟
شركة اسروك شركة ممتازة جدا ومنتجاتها سعر مقابل اداء وليها ماذرات فوق 2000 جنية وانا عندى اختها الصغرى asrock z68 pro3
وتوكيلها xtrack محترم جدا

Ahmed.Saleh
18-10-2011, 17:21
شركة اسروك شركة ممتازة جدا ومنتجاتها سعر مقابل اداء وليها ماذرات فوق 2000 جنية وانا عندى اختها الصغرى asrock z68 pro3
وتوكيلها xtrack محترم جدا

انا ايضا اشتريتها لصديق ولكن اشتريت هذه اللوحه H67DE3 وهى تعمل بكفائه والحمد لله وبما ان توكيلها محترم فلا تحمل هما

onlymido
18-10-2011, 18:08
طب تمام يا جماعه ( : .. انا كدا بعد ما اطمنت مش هجيبها خالص :D

تمام الحمد لله اخت القرار وربنا يقدم الـ فيه الخير .. ودى الحاجات الـ هجبها باذن الله

ASRock Z68 Extreme3 Gen3 Motherboard = 1050
Intel® Core™ i5-2500K 3.3GHz = 1350
SeaSonic S12II Bronze 520W 80 PLUS Certified PSU = 440
SAPPHIRE AMD Radeon HD 6850 1GB GDDR5 = 1050
G.skill Ripjaws 4GB (1 x 4GB) DDR3 1600 CL9 v1.5 Desktop Memory = 250

الاجمالى = 4140 جنية

شكرا لـكم : ka7rata (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11176670) , khaled_sha6er (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11160912) بجد انتو متخلتوش عن مساعدتى وربنا يوفقكم :ah7: .. وانا عارف انى تعبتكم معايا :ah16: .. وعقبالكم لما تجددو جهازكم باذن الله :D
ومنتظر رأئيكم فـ التشكيل النهائى وهل يوجد تعديل اخير ولا الاعتماد :ah4: ؟

Ahmed.Saleh
18-10-2011, 19:22
طب تمام يا جماعه ( : .. انا كدا بعد ما اطمنت مش هجيبها خالص :D

تمام الحمد لله اخت القرار وربنا يقدم الـ فيه الخير .. ودى الحاجات الـ هجبها باذن الله

ASRock Z68 Extreme3 Gen3 Motherboard = 1050
Intel® Core™ i5-2500K 3.3GHz = 1350
SeaSonic S12II Bronze 520W 80 PLUS Certified PSU = 440
SAPPHIRE AMD Radeon HD 6850 1GB GDDR5 = 1050
G.skill Ripjaws 4GB (1 x 4GB) DDR3 1600 CL9 v1.5 Desktop Memory = 250

الاجمالى = 4140 جنية

شكرا لـكم : ka7rata (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11176670) , khaled_sha6er (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11160912) بجد انتو متخلتوش عن مساعدتى وربنا يوفقكم :ah7: .. وانا عارف انى تعبتكم معايا :ah16: .. وعقبالكم لما تجددو جهازكم باذن الله :D
ومنتظر رأئيكم فـ التشكيل النهائى وهل يوجد تعديل اخير ولا الاعتماد :ah4: ؟

سر على بركه الله ومبروك مقدما وربنا يجعل فيها البركه ان شاء الله
:ah7:تعتمد:ah7:

EABRAHIM CRYSIS
18-10-2011, 20:52
يا اخى عندى كيسه بجد اعلى من كل ده سعرها حوالى 2800 المواصفات 4850 gigabyte amd 550 كيسة جاما 350 بورة جيجا بيت 740 رام 4 جيجيا هارد 500

EABRAHIM CRYSIS
18-10-2011, 21:07
يا اخى عندى كيسه بجد اعلى من كل ده سعرها حوالى 2800 المواصفات 4850 gigabyte amd 550 كيسة جاما 350 بورة جيجا بيت 740 رام 4 جيجيا هارد 500

EABRAHIM CRYSIS
18-10-2011, 21:08
تليفون 01062975949

Ahmed.Saleh
18-10-2011, 22:07

تليفون 01062975949

اخى هذا ليس مكان لعرض الأجهزه للبيع
قم بعرضه فى قسم بيع الأجزله الخاص بالأعضاء ولا تقم بمثل هذه الأعمال حتى لا تتعرض للمخالفه

كما ان امكانيات جهازك لا تقارن اساسا مع تجميعه الأخ ولا يمكن التفكير بها ولو للحظه

onlymido
24-10-2011, 01:22
مجرد تحديث لعدم فتح موضوع جديد تم شحن جميع القطع وهيا قادمة فـ الطريق :D

لاكن واجهنى مشكلة ان المهندس صديقى الـ هيججمع الكيسة شكر فى التجميعة

ولاكن قال لى يجب عليك شراء كيسة افضل من الموجودة حاليا لتكون مزودة بـ مرواح للتبريد كويس لكسر السرعة جيدااا ..

فـ بعد بحث عجبتنى الكيسة دى جدا ولاكن كان هناك مشكلة ! ان انا شفت للكيسة متركب لها شاشة تاتش تتحكم فى قوة المراوح ؟

هل هذه القطعة تكون مع الكيسة ؟ ام ماذا ؟ .. وكم ثمنها اذا كنت انوى شرائها

واذا كان هناك كيسة افضل ممكن ترشحهوها .. ولاكن الـ عجبنى فـ دى انها قريبة من الشكل القديم ( :

ولماذا لا يوجد مكان للفلةبى دسك ههههههههههههه انا بحب شكلو :D

Cooler Master CM 690 II Plus case (https://www.coolermaster.com/product.php?product_id=6646)

دا اسم الكيسة

دى صور ليها

https://www.coolermaster.com/upload/product/6646/featured/top1.jpg?1782946747

https://www.coolermaster.com/upload/product_feature/CM690II_plus_line-S_r1.jpgSpecifications

Available Color
Black

Material
Steel body / Plastic + Mesh bezel

Dimension (W / H / D)
214.5 x 496 x 528.8 mm / 8.4 x 19.5 x 20.8 inch

Weight
Net Weight: 9.56 kg / 21.08 lbs
Gross Weight: 11.56 kg / 25.49 lbs

M/B Type
Micro - ATX / ATX / Mini-ITX(supports)

5.25" Drive Bay
4 (without the use of exposed 3.5”drive bay)

3.5" Drive Bay
6 Hidden
1 Exposed (converted from one 5.25” drive bay)

I/O Panel
USB 2.0 x 2 , eSATA x 1 , MIC x 1 , Audio x 1 (supports HD / AC97 audio)

Expansion Slots
7 + 1

Cooling System
Front: 140 x 25 mm Blue LED fan x 1 / 1200 RPM / 19 dBA

Rear: 120 mm fan x 1 / 1200 RPM / 17 dBA

Top: 120 x 25 mm fan x 1 / 1200 RPM / 19 dBA (supports 120 / 140 mm fan x 2)

Bottom: 120 mm fan x 2 (optional)

Left side: 120 / 140 mm fan x 2 (optional)

Right side: 80 x 15 mm x 1 (optional)

HDD cage: 120 mm fan x 1 (optional)

Power Supply
Standard ATX PS2 / EPS 12V (optional)

Maximum Compatibility
VGA Card length :304.0mm
CPU cooler height:177.0mm