المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعده في البحت عن تعريف هاردسك ساتا نوع maxtor

ahmed gool
15-10-2011, 00:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
اريد المساعده لو سمحتوا في البنحت عن تعريف هاردسك ساتا نوع maxtor
علما ان اللوحه الام نوع intel 945pl express chipset
و نوع الهاردسك ساتا maxtor
300GB

وشكرا لكم :(

master2014
16-10-2011, 12:15
ياريت نوع اللوحة الام بالكامل علشان اقدر اساعدك ان شاء الله

tarekforall
16-10-2011, 16:29
أرجو أن توضح قليلاً أخي الكريم نوع المشكلة، فالأقراص الصلبة في حد ذاتها لا تحتاج الى تعريف لكي تعمل.

ahmed gool
19-10-2011, 11:25
السلام عليكم
نوع اللوحة الام جيجابايت و المشكله هيا F3 التى تقول ان الجهاز لا يوجد به هاردسك و تأكدت من كل شىء لكن ما في حل :( و ال البيوس لا توجد به خاصية ال ساتا

master2014
19-10-2011, 11:35
السلام عليكم
نوع اللوحة الام جيجابايت و المشكله هيا F3 التى تقول ان الجهاز لا يوجد به هاردسك و تأكدت من كل شىء لكن ما في حل :( و ال البيوس لا توجد به خاصية ال ساتا

اولا جربت الهارد علي جهاز تاني
ثانيا حسب ما فهمت من كلامك انه الهارد ساتا طبعا اللوحه الام فيها منافذ ساتا ولا ايه
ثالثا هل الهارد بيتقرا اول ما تشغل الجهاز بتتعرف علية اللوحه الام ولا لا
رابعا ياريت نوع اللوحه الام بالتفصيل بيكون مكتوب عليها انقله زي ما هوا واكتبه هنا

منتظر ردك علشان ان شاء الله نوصل لحل للمشكلة

ahmed gool
19-10-2011, 21:27
السﻻم عيلكم ورحمة الله وبركاته ..

الحقيقه لم اجرب الهاردسك على كومبيوتر اخر .. نعم اول ما اشغل الجهاز يظهر لي في الشاشه السوداء اسم الهاردسك MAXTOR sabre2 و عندما ادخل على البيوس يظهر لي ... كان الهاردسك يعمل طبيعي على الكومبيوتر و لكن فجاة عندما فتحته قالي لى ان الجهاز به مشكله و ﻻ بد اعادة تركيب الويندوز و عند محاولتي تركيب الويندوز تظهر لي شاشه F3 و تقول لي ليس لديك هاردسك في الجهاز .. حاولت تركيب و يندوز 7 نفس الشىء :( يظهر ايقونه الهاردسك و مكتوب امامها 0MB ﻻ اعرف المشكله جربت تعديل البيوس ما نجحت العمليه و لم اجد اعدادات الساتا

ahmed gool
19-10-2011, 21:30
السﻻم عيلكم ورحمة الله وبركاته ..<br><br>الحقيقه لم اجرب الهاردسك على كومبيوتر اخر ..&nbsp; نعم اول ما اشغل الجهاز يظهر لي في الشاشه السوداء اسم الهاردسك MAXTOR sabre2&nbsp; و عندما ادخل على البيوس يظهر لي ... كان الهاردسك يعمل طبيعي على الكومبيوتر و لكن فجاة عندما فتحته قالي لى ان الجهاز به مشكله و ﻻ بد اعادة تركيب الويندوز و عند محاولتي تركيب الويندوز تظهر لي شاشه F3&nbsp; و تقول لي ليس لديك هاردسك في الجهاز .. حاولت تركيب و يندوز 7&nbsp; نفس الشىء :( يظهر ايقونه الهاردسك و مكتوب امامها 0MB&nbsp; ﻻ اعرف المشكله جربت تعديل البيوس ما نجحت العمليه و لم اجد اعدادات الساتا

tarekforall
20-10-2011, 01:19
ما موديل هذا القرص تحديداً؟
يبدو أنك تعاني من مشكلة بالFirmware للقرص (مشكلة مشهورة بأقراص سيجيت 7200.11 وما يقابلها من أقراص ماكستور). وحل هذه المشكلة الذهاب بالقرص الى أحد الشركات المتخصصة باصلاح الأقراص الصلبة وربما يستطيع اصلاح القرص.

قبل ذلك عليك بتجربة كبل بيانات جديد للجهاز.
أيضاً قم بتوصيل القرص على جهاز آخر وشغل هذا البرنامج (https://hddguru.com/software/2007.07.20-HDD-Capacity-Restore-Tool/) لعله يستطيع اعادة مساحة القرص.

ahmed gool
20-10-2011, 11:53
ما موديل هذا القرص تحديداً؟
يبدو أنك تعاني من مشكلة بالFirmware للقرص (مشكلة مشهورة بأقراص سيجيت 7200.11 وما يقابلها من أقراص ماكستور). وحل هذه المشكلة الذهاب بالقرص الى أحد الشركات المتخصصة باصلاح الأقراص الصلبة وربما يستطيع اصلاح القرص.

قبل ذلك عليك بتجربة كبل بيانات جديد للجهاز.
أيضاً قم بتوصيل القرص على جهاز آخر وشغل هذا البرنامج (https://hddguru.com/software/2007.07.20-HDD-Capacity-Restore-Tool/) لعله يستطيع اعادة مساحة القرص.

جزاك الله خيرا أخي الكريم .. نوع الهاردسك MAXTOR ... وشكرا لك على هذه المعلومه انا جربت كابل جديد لكن ما في فائده :(

AYMAN DVD
21-10-2011, 11:42
طب جرب تشغل الهارد على جهاز أخر حتى لو سليف مش ماستر ولو أشتغل كويس ممكن يكون حصل شئ فى بارتيشن السى ومبقاش أكتيف وعلية مش قابل ويندوز علية علشان السى لازم تكون أكتيف يعنى فيها ملفات البوت سيكتور اللى يقدر يقرآ عليها الدوس أين مكان الويندوز وخلافة من ملفات البوت أندر دوس
وعلشان تتأكد كم بتنصيب برنامج للهارديسك مثل برنامج Acronis® Disk Director® 11 Advanced Workstation ممتاز فى هذا المجال نزلة من موقعة وبعد تنصيبة شوف الهارد الخاص بك على بارتيشن السى هل علية علامة سهم وهذا يعنى أنة أكتيف ولو مش علية هذة العلامة يبقى أعملة أكتيف من الأختيارت من كليلك يمين على البارنيشن ذاتة
والله الموفق والمستعان
أخوك
أيمن محمود المصرى