المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تجميعتى التى قمت بها. أرجو النصيحة

masking
15-10-2011, 03:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

قمت بعمل التجميعة الآتية
ولم ألحظ تحسناً كبيراً فى الآداء عن الجهاز القديم اللى كان عندى
علماً بأن استخدامى للجهاز هو للبرامج وقواعد البيانات وأدوات الإنترنت
ولا أقوم باستخدامه فى الألعاب مطلقاً

المازبرورد : Gigabyte H61
البروسيسور : zIntel(R) Core(TM) i3-2100 3.1GHz
الرامات : 8GB RAM = 2*4MB
الهارد ديسك : 2TB WD + 500GB WD
نظام التشغيل: Windows 7 ultimate 32-bit

علماً بأننى أستخدم كروت الصوت والشاشة واللان الموجودة على البورد

فهل لديكم أى نصيحة بتغيير يكون ذو تأثير على آداء الجهاز بشكل واضح ؟؟

ولكم جزيل الشكر مقدماً

yossefzied
15-10-2011, 05:50
أظن القرص الصلب ... المفروض دا هيفرق معاك جامد ..:rolleyes:.. بصراحة أنا مش عندي واحد لكن الكل بيقول كدا :D

masking
15-10-2011, 06:12
أشكرك شكراً جزيلاً أخى الكريم
لكننى لم أفهم قصدك من التعليق على القرص الصلب

master2014
15-10-2011, 06:24
فعلا اخي انت لو عاوز تشعر بفرق في الاداء كل اللي كنت محتاجه هارد SSD وخصوصا قواعد البيانات والانترنت ( كنت تستطيع عدم تغير الجهاز السابق وتصيف له هارد SSD وكنت ستشعر انه جهاز اخر ) يعيب هذا النوع من الاقراص ارتفاع ثمنه يكفيك حاليا قرص بمساحة 64 gb بواجهة توصيل SATA III ويفضل انه يكون بمتحكم SANDFORCE لانه افضل في التعامل مع البيانات القابله للانضغاط

بالنسبة للموديلات والاسعار راجع مجلة عرب هاردوير

amrdio
15-10-2011, 06:27
المشكلة انك بتستخدم نظام تشغيل ويندوز 7 32 بيت و دة مش حيخليك تستفيد بقدرة الرامات اللى عندك كلها فأفضل حل هو الانتقال الى نظام 64 بيت

masking
15-10-2011, 06:34
فعلا اخي انت لو عاوز تشعر بفرق في الاداء كل اللي كنت محتاجه هارد SSD وخصوصا قواعد البيانات والانترنت ( كنت تستطيع عدم تغير الجهاز السابق وتصيف له هارد SSD وكنت ستشعر انه جهاز اخر ) يعيب هذا النوع من الاقراص ارتفاع ثمنه يكفيك حاليا قرص بمساحة 64 gb بواجهة توصيل SATA III ويفضل انه يكون بمتحكم SANDFORCE لانه افضل في التعامل مع البيانات القابله للانضغاط

بالنسبة للموديلات والاسعار راجع مجلة عرب هاردوير

أشكرك شكراً جزيلاً
وماذا عن باقى المكونات بخلاف الهارد ديسك ؟
هل توجد بها ملاحظات هامة ؟

masking
15-10-2011, 06:34
المشكلة انك بتستخدم نظام تشغيل ويندوز 7 32 بيت و دة مش حيخليك تستفيد بقدرة الرامات اللى عندك كلها فأفضل حل هو الانتقال الى نظام 64 بيت

متشكر جداً
هل أطمع فى لينك لتنزيل هذه النسخة من الويندوز ؟

xyza
15-10-2011, 06:50
مبروك عليك اخي الكريم الجهاز الجديد وحول استفسارك انصحك لوعندك هارد wd ازرق 500 سطب عليه النسخه افضل كتير من الجرين ولو عايز نسخه محترمه x64 راجع الموضوع ده كويس https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=247530

masking
15-10-2011, 07:01
مبروك عليك اخي الكريم الجهاز الجديد وحول استفسارك انصحك لوعندك هارد wd ازرق 500 سطب عليه النسخه افضل كتير من الجرين ولو عايز نسخه محترمه x64 راجع الموضوع ده كويس https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=247530

الله يبارك فيك ويعزك

القلوب عند بعضها يا أخى
أنا بالفعل بانزل الآن من نفس الموضوع النسخة الالتيمنيت X64
فهل توافقنى الاختيار ؟ أم ان البروفيشنال أو الهخوم بها مزايا مختلفة

ثم بعد التنزيل
هل أقوم بتنزيلها على الويندوز القديم ال 32 بت وهى تقوم بالتحديث ؟؟
أم أنه يلزم أن أقوم بتنزيلها على مجلد فارغ من أساسه ؟؟

وبالنسبة للهارد ديسك الأزرق.
هل تقصد اللون ؟؟ أم انه كلمة الأزرق لها مفهوم تانى
وإذا كان كده هافتح الجهاز وابص لأنى مش فاكر طبعاً فى الحقيقة

أشكرك شكراً جزيلاً على المساعدة
وجزاك الله خيراً

masking
15-10-2011, 07:03
<font size="4"><font color="#b22222">مبروك عليك اخي الكريم الجهاز الجديد وحول استفسارك انصحك لوعندك هارد wd ازرق 500 سطب عليه النسخه افضل كتير من الجرين ولو عايز نسخه محترمه x64 راجع الموضوع ده كويس </font></font><a href="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=247530" target="_blank">https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=247530</a><br><br>الله يابرك فيك ويعزك&nbsp;<br><br>القلوب عند بعضها يا أخى<br>أنا بالفعل بانزل الآن من نفس الموضوع النسخة الالتيمنيت &nbsp;X64<br>فهل توافقنى الاختيار ؟ أم ان البروفيشنال أو الهخوم بها مزايا مختلفة&nbsp;<br><br>ثم بعد التنزيل&nbsp;<br>هل أقوم بتنزيلها على الويندوز القديم ال 32 بت وهى تقوم بالتحديث ؟؟<br>أم أنه يلزم أن أقوم بتنزيلها على مجلد فارغ من أساسه ؟؟<br><br>وبالنسبة للهارد ديسك الأزرق.<br>هل تقصد اللون ؟؟ أم انه كلمة الأزرق لها مفهوم تانى&nbsp;<br>وإذا كان كده هافتح الجهاز وابص لأنى مش فاكر طبعاً فى الحقيقة&nbsp;<br><br>أششكرك شكراً جزيلاً على المساعدة&nbsp;<br>وجزاك الله خيراً&nbsp;

xyza
15-10-2011, 07:24
زي ما قولت القلوب عند بعضيها هي ده في نظري افضل نسخه ومبروك عليك اما بالنسبه لنوع الهارد هو فعلا هتلاقي عليه استيكر لونه ازرق وده يعتبر الافضل بالنسبه للسعر والجوده اما تنزيل النسخه فانا مش فاهم تقصد ايه بالظبط لو تقصد مكان تحميلها علي الهار فهو اي مكان غير ال c وبعد تحملها هتلقيها بصيغه iso ممكن حرقها علي اي اسطوانه dvd ويستحسن علي اقل سرعه ممكنه او حرقها علي فلاشه عن طريق برنامج Windows 7 USB DVD Download Tool وبعد كده تسطيبها علي الجهاز وطبعا لازم تفرمت الدريف اللي هاتسطب عليه يعني هاتمسح النسخه اللي شغال عليها

bits&bytes
15-10-2011, 08:12
هل أقوم بتنزيلها على الويندوز القديم ال 32 بت وهى تقوم بالتحديث ؟؟
أم أنه يلزم أن أقوم بتنزيلها على مجلد فارغ من أساسه ؟؟

يجب عليك حرق(نسخ) النظام على DVD وإعادة تثبيت الوندوز. تأكد من فك الضغط عن الملف أولا إذا كان مضغوطا. بالنسبة للهارد فطالما لم يكن من نوع جرين فهو مناسب لنظام التشغيل وإن كان بلاك فهذا أفضل لأن ترتيب هاردات شركة westerndigital من الأسرع للأبطأ هو بلاك-بلو-جرين
وجرين دائما لا ينصح به لتثبيت النظام عليه.

master2014
15-10-2011, 11:20
أشكرك شكراً جزيلاً
وماذا عن باقى المكونات بخلاف الهارد ديسك ؟
هل توجد بها ملاحظات هامة ؟

لا يوجد ملاحظات غير موضوع الرامات وقام احد الاخوه مشكورا بتوضيحها

masking
15-10-2011, 11:29
زي ما قولت القلوب عند بعضيها هي ده في نظري افضل نسخه ومبروك عليك اما بالنسبه لنوع الهارد هو فعلا هتلاقي عليه استيكر لونه ازرق وده يعتبر الافضل بالنسبه للسعر والجوده اما تنزيل النسخه فانا مش فاهم تقصد ايه بالظبط لو تقصد مكان تحميلها علي الهار فهو اي مكان غير ال c وبعد تحملها هتلقيها بصيغه iso ممكن حرقها علي اي اسطوانه dvd ويستحسن علي اقل سرعه ممكنه او حرقها علي فلاشه عن طريق برنامج Windows 7 USB DVD Download Tool وبعد كده تسطيبها علي الجهاز وطبعا لازم تفرمت الدريف اللي هاتسطب عليه يعني هاتمسح النسخه اللي شغال عليها

تمام يا باشا
مشكور على اهتمامك
أنا كان قصدى انى أستب الويندوز فوق الويندوز القديم
لكن إجابتك جاءت وسط الرد بانى أفرمت واستب فريش كوبى من الويندوز

masking
15-10-2011, 11:31
يجب عليك حرق(نسخ) النظام على DVD وإعادة تثبيت الوندوز. تأكد من فك الضغط عن الملف أولا إذا كان مضغوطا. بالنسبة للهارد فطالما لم يكن من نوع جرين فهو مناسب لنظام التشغيل وإن كان بلاك فهذا أفضل لأن ترتيب هاردات شركة westerndigital من الأسرع للأبطأ هو بلاك-بلو-جرين
وجرين دائما لا ينصح به لتثبيت النظام عليه.

فهمت قصدك
وانا فى الحقيقة أول مرة أعرف موضوع الأولوان فى الهارد ديسك
كنا دايماً نعرف الهارد فقط بالماركة. ويسترن ديجيتال أو سيجيت وخلاص

مشكور أخى العزيز هافتح الجهاز وابص عليهم ان شاء الله

masking
15-10-2011, 11:32
لا يوجد ملاحظات غير موضوع الرامات وقام احد الاخوه مشكورا بتوضيحها

موضوع الرامات ان شاء الله نتغلب عليه بتغيير نسخة الويندوز إلى 64 بت
شكراً جزيلاً لاهتمامك وجزاك الله خيراً