المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عند الدخول على الفلاش ميمورى يقولى من فضلك ادخل القرص ما الحل ؟

ITIT
19-10-2011, 13:56
عند الدخول على الفلاش ميمورى يقولى من فضلك ادخل القرص ما الحل ؟ ولما بشوف الفلاش من مدير الاجهزة بلاقى عليه علامة تعجب-انا استخدم ويندوز7

Ahmed.Elsayed
19-10-2011, 21:55
الفلاشة لم يقم الويندوز بتعريفها تأكد من أنك قمت بتركيبها فى مدخل USB 2.0
و إذا لم يتعرف عليها الويندوز بعدها قم بتحميل نسخة ويندوز أخرى

ITIT
20-10-2011, 17:13
الفلاشة لم يقم الويندوز بتعريفها تأكد من أنك قمت بتركيبها فى مدخل USB 2.0
و إذا لم يتعرف عليها الويندوز بعدها قم بتحميل نسخة ويندوز أخرى
لم تفلح هذه الطريقة ولم يشتغل الفلاش على اى جهاز

ITIT
20-10-2011, 17:19
لقد وجدت الحل بعد عناء وسوف اذكره هنا حتى يفيد اى حد يحصل معاه المشكلة دى -اولا يجب معرفة نوع الفلاش ودا له طرق كثيرة - ثانيا ادخل على موقع الشركة المصنعة للفلاش ونزل ادوات التصليح او الدرايفرز - انا بتكلم عن تجربة شخصية لربما تختلف مع حد تانى وما تشتغلش انا مش مسؤل لان الفلاش ممكن يكون فى اسباب كتيرة للعطل من اول فيروس اوتورن وحتى ضرب الفريم وير لا قدر الله-فمرة تانية انا مش مسؤل عن اى ضرر

Ahmed.Elsayed
20-10-2011, 17:49
هل تقصد عن طريق إستخدام برنامج ChipGenius ؟
أنا كنت هكلمك عنه لو معرفتش توصل لحل مع الفلاشة على العموم لو فيه أى حاجة تعرفها قولها علشان الكل يستفاد منها

ITIT
20-10-2011, 19:02
هل تقصد عن طريق إستخدام برنامج ChipGenius ؟
أنا كنت هكلمك عنه لو معرفتش توصل لحل مع الفلاشة على العموم لو فيه أى حاجة تعرفها قولها علشان الكل يستفاد منها
انا جربته ولاكن ما طلعش لى بيانات صحيحة هتقولى عرفت منين انها مش صحيحة هقولك دخلت على موقع روسي ودخلت له رقم الفلاش وما طلعش اى نتايج فجربت برنامج تانى اسمه CheckUDisk طلع لى معطيات بحثت عنها ودخلت الارقام في البحث طلع نتايج كتيرة اخترت ما يتطابق مع فلاشتى زى الحجم مثلا 8 جيجا ولقيت اسم الشركة دخلت على موقعها لاقيت فى برنامج عندهم فى الموقع اسمه ريكوفرى اونلاين والبرنامج فيه خيارات التصليح للفلاشات بتاعتهم -ملحوظة البرامج دى الانتى فيروس مش بيسمح لها بالعمل فعشان كدا كنت بقفله ويجب الاحتراس ممكن تكون عليها فيروسات واذا عاوز شرح مصور انا فى الخدمة بس اخاف يطلع الموضوع دا مكرر هنا

Ahmed.Elsayed
20-10-2011, 20:08
انا جربته ولاكن ما طلعش لى بيانات صحيحة هتقولى عرفت منين انها مش صحيحة هقولك دخلت على موقع روسي ودخلت له رقم الفلاش وما طلعش اى نتايج فجربت برنامج تانى اسمه CheckUDisk طلع لى معطيات بحثت عنها ودخلت الارقام في البحث طلع نتايج كتيرة اخترت ما يتطابق مع فلاشتى زى الحجم مثلا 8 جيجا ولقيت اسم الشركة دخلت على موقعها لاقيت فى برنامج عندهم فى الموقع اسمه ريكوفرى اونلاين والبرنامج فيه خيارات التصليح للفلاشات بتاعتهم -ملحوظة البرامج دى الانتى فيروس مش بيسمح لها بالعمل فعشان كدا كنت بقفله ويجب الاحتراس ممكن تكون عليها فيروسات واذا عاوز شرح مصور انا فى الخدمة بس اخاف يطلع الموضوع دا مكرر هنا

لأ الموضوع مش موجود هنا فى المنتدى و لو تحب تعمل موضوع أتفضل و ممكن أساعدك فيه
ولو مش عايز ممكن تبعتلى المصادر و أن هظبط موضوع حلو إنشاء الله و هقولك أنت أول واحد عليه
شوف أنت عايز أيه و أنا معاك

ITIT
21-10-2011, 16:09
لأ الموضوع مش موجود هنا فى المنتدى و لو تحب تعمل موضوع أتفضل و ممكن أساعدك فيه
ولو مش عايز ممكن تبعتلى المصادر و أن هظبط موضوع حلو إنشاء الله و هقولك أنت أول واحد عليه
شوف أنت عايز أيه و أنا معاك
لقد ارسلت لك رسالة على الخاص بها التفاصيل ارجو انها تكون وصلت مش عارف الرسايل معايا فيها اى

Ahmed.Elsayed
21-10-2011, 20:11
لقد ارسلت لك رسالة على الخاص بها التفاصيل ارجو انها تكون وصلت مش عارف الرسايل معايا فيها اى

تسلم يا غالى شكراً ليك أنت راجل ذوق بحق ربنا

Ahmed.Elsayed
23-10-2011, 12:22
الموضوع موجود بالفعل فى الموقع و هذا لينك الموضوع >>> https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=236349

ITIT
27-10-2011, 18:35
الموضوع موجود بالفعل فى الموقع و هذا لينك الموضوع >>> https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=236349
جزاك الله خيرا

ahmeddo
14-01-2012, 02:46
جزاك الله خيرا