المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : Toshiba c66-1ME

mad_addison
19-10-2011, 20:45
إيه رأيكم في الجهاز ده Toshiba - C66 1 ME
وهل Toshibal فعلا أحسا من ال DELL ?
الجهاز سعره 4300 بالزبط زي ال DELL Inspiron N5010
مع الفرق إن ال Toshiba مفيهوش HDMI ولا USB3

أنس مهنا
20-10-2011, 22:17
أخي الكريم ....
الجهاز الذي ذكرته 1ME لا يختلف بعدم وجود HDMI و USB3 فحسب بل يختلف أيضا بكرت الشاشة إختلاف السماء عن الأرض:eek:
فكرت الشاشة للتوشيبا(1ME (nvidia 315 بالعافية يشغل الألعاب القوية نسبيا على low
ومرتبته بين كروت الشاشة للأجهزة المحمولة هي 213
أما كرت الإنسبايرون nvidia 525 مرتبته هي 115
https://egyptlaptop.com/dell-inspiron-n5110.html
ولاحظ أنه N5110 وليس 5010 الموديل الأقدم كما ذكرت في مشاركتك
أخي الديل أفضل بكثير
أحترم التوشيبا جدا لكن أسعارهم غير مناسبة إطلاقا لما تنتجه

darkking1990
21-10-2011, 16:51
كلاام الاخ انس مهنا الفئه C اسوء فئة في توشيبا اشتري DELL INSPIROn N5110 او ACER 5750 G وبتمن اقل كمان من التوشيبا للاسف توشيبا بدات تنزل بسبب موديلاتها السيئه واسعارها الغالية

mad_addison
22-10-2011, 14:33
عن تجربة الجهاز لمدة إسبوعين , أعتقد إنه جهاز قوي , بغض النظر عن كارت الشاشة ( لأني مش هلعب عليه ) , الفينشينج والماتيريال للجهاز إعلى وأنظف بكتير من ال ديل, أنا وقفت قدام الاتنين ساعة كاملة بقارن بينهم وبين المفصلات للشاشة ( لأن ده من أكتر عيوب اللابتوبات ), التوشيبا مقاوم للخدوش والكيبورد مقاومة نوعا ما للماء , زراير الكيبورد أنضف من الديل , تصمصم الجهاز ككل معمول باتقان أكتر من الديل الي شكله مصنع من بلاستيك رخيص مش قوي , التوشيبا غالي ومفهيوش كل حاجة زي الي موجودة في الديل , لان الديل تجميع من ماركات مختلفة , التوشيبا قطع يابانية متجمعة في الصين , كل الجهاز مصنع بالكامل في اليابان , الديل قوي وامكناياته اعلى طبعا , لكن اعتقد الفرق عامل زي الفرق بين العربية الياباني الي أغلى من العربية الصيني الي فيها كل الكماليات.

السعر فعلا غالي , الجهاز عمل معايا بعد إضافة 4 GB لل 4 GB الي موجودة في الجهاز 4500 جنيه.

مشكلتي الوحيدة دلوقتي إني بحاول أشتري ضمان زيادة ل 3 سنين بدل سنة ب مبلغ 550 جنيه من تشويبا , بس لما جيت أعمل كده الويب سايت لتوشيبا رفض الضمن الزيادة
بحاول أحل المشكلة مع توشيبا دلوقتي , طبعا الضمان الزيادة في توشيبا مهم جدا , لان قطع غيار توشيبا غالية عن أي جهاز تاني .

أنس مهنا
22-10-2011, 20:04
الف مبارك اللابتوب أخ mad_addison (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=26525) و يعطيك خيره ويكفيك شره
بس إنو التوشيبا قطع يابانية :confused:
أنا قبل مدة فتحت لابتوب توشيبا c660-162 لأجل إني أتأكد من بلد تصنيع القطع
فتبين أن الماذربورد صيني
والتتش باد صيني والرامات سامسونغ كوري (مع أنها ممتازة طبعاً)
والهارديسك توشيبا فلبيني وآخر ماليزي