المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن كارت صوت و سماعات

muradsharm
22-10-2011, 20:44
السلام عليكم ...

انا عندي جهازي لسه محدثه بس من قرايتي لقيت ان الاحسن اني اجيب كارت شاشه خارجي بدلاً من الكارت المدمج مع الماذر بتاعتي

asrock fatal1ty z68 professional gen3

و الحقيقه قعدت الف شويه في القطع المتاحه حالياً و نوعاً ما استقريت علي asus Xonar DG كارت صوت و

roccat kave solid 5.1 surround sound gaming headset سماعات رأس

ارجوا الافاده في الاختيارات ... :)

مع العلم ان اهتمامي الاول الالعاب ....

muradsharm
22-10-2011, 22:48
حد يساعدني يا شباب لاني ناوي اطلبهم بكره او بالكتير بعده ..

bits&bytes
22-10-2011, 23:10
معليش أخي مراد بس خبراء الصوت قليلين جدا في المنتدى. أنا مثلك من فترة كنت أبحث عن كرت صوت وسماعات وفي النهاية إستقريت على كرت asus xonar dx وسماعات من شركة sennhizer موديل 360 وبصراحة الاداء رائع جدا جدا وأنا شغال على مراجعة حاليا للسماعات:ah7:

هذا رابط السماعات

https://www.amazon.com/gp/product/B003DA4D2U

و (https://www.amazon.com/gp/product/B003DA4D2U)هذا رابط الكرت

https://www.amazon.com/gp/product/B0017DJXG6

zero_cold00
23-10-2011, 14:08
السلام عليكم ...انا عندي جهازي لسه محدثه بس من قرايتي لقيت ان الاحسن اني اجيب كارت شاشه خارجي بدلاً من الكارت المدمج مع الماذر بتاعتي asrock fatal1ty z68 professional gen3و الحقيقه قعدت الف شويه في القطع المتاحه حالياً و نوعاً ما استقريت علي asus Xonar DG كارت صوت و roccat kave solid 5.1 surround sound gaming headset سماعات رأسارجوا الافاده في الاختيارات ... :)مع العلم ان اهتمامي الاول الالعاب ....اختيار جيد خصوصا ان asus Xonar DG يحتوى على مضخم صوت للهيدفون

AHMAD512
23-10-2011, 17:43
بالنسبة للسماعات لو لقيت medusa nx 5.1 اشتريها عن تجربة والمعظم متفق انها نفس اداء الroccat مع اختلاف الخامات لصالح الروكات ومع فارق السعر للميدوسا. بالنسبة لكارت الصوت انا اشتريته ولو ناوى تجيب الكارت للهيدفون 5.1 بلاش افضل لانك مش هاتستفيد من المضخم الصوت لانه بيشتغل اصلا على نظام 2.1 بس وكمان مش هاتستفاد حاجة من ال dolby الكارت عن تجربةكارت متواضع هو يصلح بس لهيدفون 2.1 لو صوته واطى مع ان فيه ناس بتقول انه جيد جدا لكن بالنسبالى ماحستش بفرق غير انه خلى الbass فى السماعات الاسبيكر والهيدفون افضل شوية وخلى الصوت مرتفع ولو عايز الكارت على العموم هو عندى فى العلبة ماستخدمتوش غير للتجربة وبحالته لو عايز تشتريه نظبط السعر على الخاص الكارت فى الضمان طبعا شراء 26/9/2011 لو انت من القاهرة الكبرى

muradsharm
23-10-2011, 19:09
السماعه اللي لاقيتها متاحه حالياً

ARCTIC P531 5.1 Headset

و ناوي اجيب asus Xonar DS

ايه رأيكم في السماعه و الكارت ده ؟

و السماعه يو اس بي ازاي حتشتغل علي كارت الصوت ؟؟؟ :confused:

zero_cold00
23-10-2011, 19:18
السماعات ال usb مبتحتاجش كارت صوت اساسا لان بيبقى مدمج بها كارت صوت

muradsharm
23-10-2011, 19:25

يعني السماعه دي اشتريها من غير ما نجيب كارت صوت خالص و حنقدر استمتع بميزاتها كلها ؟؟؟

بكارت الصوت المدمج بالماذر عادي يعني ؟؟؟

zero_cold00
23-10-2011, 19:31
لو مفيش كارت صوت فى البورده اساسا هتستمتع بيها

muradsharm
23-10-2011, 19:34
لو مفيش كارت صوت فى البورده اساسا هتستمتع بيها

:D:D

يعني الافضل اني نجيب السماعه دي و لا اجيب سماعه تانيه بكارت صوت ؟؟؟

معلش حزهقك معايا :)

zero_cold00
23-10-2011, 19:43
المشكله ان مش عارف اداء ال ARCTIC فمهقدرش افيدك.
وبالذات موضوع الصوتيات بيختلف من شخص لاخر فيه اللى بيلاقى السماعه حلوه وفيه اللى بيعتبرها وحشه.
شفت مره على منتدى اجنبى شخص كان عنده ال xonar dx وجرب كارت xonar dg من صاحبه لقى ان صوته احسن من ال dx وكان كل الناس مشتغربين من الموضوع ده.
وفى الاخر واحد قاله ان ممكن ال dg موافق اذنه عن ال dx الاغلى.
يا راجل كان فيه واحد قريب اشترى ال z5500 وكارت صوت تايتنيوم hd .وكان بيقول ملاقش فرق فى الصوت:ah1:

Crag
25-10-2011, 16:25
السلام عليكم ...

انا عندي جهازي لسه محدثه بس من قرايتي لقيت ان الاحسن اني اجيب كارت شاشه خارجي بدلاً من الكارت المدمج مع الماذر بتاعتي

asrock fatal1ty z68 professional gen3

و الحقيقه قعدت الف شويه في القطع المتاحه حالياً و نوعاً ما استقريت علي asus Xonar DG كارت صوت و

roccat kave solid 5.1 surround sound gaming headset سماعات رأس

ارجوا الافاده في الاختيارات ... :)

مع العلم ان اهتمامي الاول الالعاب ....
للالعاب يفضل شراء كرت X-Fi لكن ال Xonar ليس سيئا

انصح بشراء headphones و ليس headset , يكون اداؤها افضل مثل هذه (AD700 (https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16826402014)) خارقة للالعاب لكن يعيبها الbass الضعيف

السماعه اللي لاقيتها متاحه حالياً

ARCTIC P531 5.1 Headset

و ناوي اجيب asus Xonar DS

ايه رأيكم في السماعه و الكارت ده ؟

و السماعه يو اس بي ازاي حتشتغل علي كارت الصوت ؟؟؟ :confused:

الكرت لاليزم اذا لم تكن تبدل ال OP-AMP فيه اختر ال dg او ال DX
ذات الشرح بالنسبة ل headphones لكن بذات السعر او اقل اشتري ال JVC RX700

لاكون دقيق ال headphones / headsets USB تكون عادة ذات جودة متوسطة
كونها usb لا تستفيد من اي نوع تضخيم يقدمه الكرت او الAMP الخارجي , تستفيد فقط من المؤثرات التي يقدمها كرت الصوت