المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيفيه ربط Access Point بوحده Access Point اخرى

alwassem
01-11-2011, 17:39
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا يلي بدي اياه انو عندي وحدتين Access Point

عندي Access Point مرسله

وعندي Access Point ثانية بدي اعملها استقبال من الاولي

كيف بدي اعملها لو سمحتو

alwassem
02-11-2011, 16:21
UP

UP

UP

UP

mokanasser
28-11-2011, 00:07
انا نفس المشكلة

Mizo Dous
09-12-2011, 07:43
مع انى مش بستخدم شبكات ويرلس خالص
بس انا نفسى اعرف اذاى تظبط الـ Antenna تستقبل او ترسل

اتمنى حد من الاخوه المختصين فى الويرلس ( وهما كتير الحمدلله فى الموضوع دا ) يجاوبنا علشان نستفيد كلنا

محمد الجوجرى
15-12-2011, 00:33
انا عندى نفس المشكله بس انا حولت فيه شويه وعرفت ازى بس النت بيجى ضعيف انا هعمل الشرح وهرفع ولو حد عنده اى خبر يا ريت يعرفى

Eng\M.said
15-12-2011, 00:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخى الكريم الموضوع بسيط جدا حضرتك هتعمل الكونفجريشن فى access point الاولى عادى جدا او حتى راوتر ويرلس وبعدين الاكسس التانية حضرتك تعملها Repeater ولو حضرتك عندك اكثر من اكسس ممكن تعملهم universal Repeater حضرتك

هتحط اول اكسس بوينت وتروح الى الا مكان وتعمل searcher بالاكسس التانية وتخلى المود بتعها Repeater بس حضرتك

Mizo Dous
15-12-2011, 03:38

اخى الكريم الموضوع بسيط جدا حضرتك هتعمل الكونفجريشن فى access point الاولى عادى جدا او حتى راوتر ويرلس وبعدين الاكسس التانية حضرتك تعملها Repeater ولو حضرتك عندك اكثر من اكسس ممكن تعملهم universal Repeater حضرتك

هتحط اول اكسس بوينت وتروح الى الا مكان وتعمل searcher بالاكسس التانية وتخلى المود بتعها Repeater بس حضرتك

لو ممكن حضرتك تقولى اذاى تظبط الـ configurations بتاعت الـ Antenna !! .. معلش هو اكيد سوءال بداءى جدا وتافه بس انا مليش خبرات خالص تقريبا مع الويرلس ونفسى اتعلم اكتير !!

Eng\M.said
15-12-2011, 12:01

الانتنا ملهاش تظبيط لانها By default full duplex وحضرتك مش محتاج اى اعداد ليها بس اعمل زى منا قولت

Mizo Dous
15-12-2011, 22:51

الانتنا ملهاش تظبيط لانها By default full duplex وحضرتك مش محتاج اى اعداد ليها بس اعمل زى منا قولت

شكـــــــــــــــــــــرا لحضرتك .. لو فى موضوع يفهمنى اساسيات شبكات الويرلس ياريت حضرتك تحطلى اللينك !!

محمد الجوجرى
15-12-2011, 23:38
ده درس موفصل

https://youtu.be/Tqc3Fprp-Vg

Mizo Dous
17-12-2011, 08:30
ده درس موفصل

https://youtu.be/Tqc3Fprp-Vg

شكرا لحضرتك .. بس بصراحه مش فاهم حاجه!! :o:o
الشرح حتى بلغه غريبه مش عارف ايه هى .. بس مش عربى ولا انجليزى ولا ايطالى ولا فرنساوى ولا روسى حتى !!
انا كنت اقصد فيديو توضيحى.. او شرح للمبتدئين يفهمنى الشبكه بتتكون اذاى بالظبط .. !!
بس فى كل الاحوال شكرا جدا لحضرتك !! :)