المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة فى كارت الشاشة ATI 4670 512 MB ارجوا الدخول والمساعده يا شباب ..

ahmedseasea
02-11-2011, 13:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
-----------------------------------

المشكلة فى مروحة الفيجا مش بتلف كويس وبتعمل صوت عالى .. ده غير انها مش قابلة التعريف لما اجى اسطب جديد
ويندوز 7 ..

انا عايز حضراتكم تقولولى ايه الحل هل ينفع تتصلح المروحة ولا اغير المروحة كلها وياريت لو حغير المروحة كلها تقولولى اجيب ايه ومنين وبكام مع العلم انى من الاسكندرية ..

ودى صوره للفيجا للى ميعرفهاش

منتظر الحلول يا احلى اعضاء فى اجمد موقع هارد وير فى العالم العربى ;)

RadeonXI
09-01-2012, 00:27
بص يا باشا فكه و زيت المروحة بزيت ماكينة خياطة ( بس) مش زيت تانى. ( فك الغطاء البلاستيك و كابل المروحة و بعدين
تكون مجهز شوية معجون حرارة ( من ابو ربع جنيه ) و تشيل المشتت و تنظف مكانه بقماشة جافة و كحل .... لازم كحل ..او اى مادة مزيلة ثانية بس لا تكون بتتلف الالكترونيات و بعدين
هتلاقة على المروحة من تحت ستيكر .. شيله و خليه جنبك و لو لاقيت فتحة مدورة و فوقها كوتشة صغيرة مدورة يبقى انت لقيت مكان العيب .. شيل الكوتشة و بسرنجة حط نقطة زيت و لف المروحة و كررها 3 مرات و تأكدة من إزالة الزيت الزيادة و بعدين رجع كل حاجة زى ما كانت و حط المعجون الجديد و اهم حاجة ميكونش فيه تراب فى الجهاز و ركبه و كلله تمام .. لو سمعت صوت
يبقى عوضك على الله هتجيب كرت جديد ... معرفتش تعمل الحكاية ديه او المروحة مفيهاش فتحة يبقى برضه هتجيب كرت جديد ........ انا لو مكانك احاول و اتعلم و اكتشف و اجرب و لو منجحتش
يبقى اجيب كرت جديد و بالنسبة لك كرت sapphire 6770 ممتاز جدا علشانك , مش غالى ..بس لازم مزود الصطاقة بتاعك ( البور صبلاى ) لا يقل عن 450 واط من مارك محترمة مثل
HEC , cooler master , gigabyte , corsair , silver stone , hunt key و كدة
بص على اسعار كل حاجة من الموقع ده WWW.********.com (https://WWW.********.com)

اتوكل على الله و ابتدى الشغل و ورينا الهندسة و ربنا معاك :ah7:

bob king
10-01-2012, 23:35
بص ياباشا انت دلوقت هتعمل حاجة كويسة جدا وان شاء الله تحل مشكلة بطئ سرعة المروحة وصوتها العالى
انت اكيد تعرف زيت الماكينة اوكى انت هتلاقى على المروحة زى استيكر كدة شيلة هتلاقى فتحة صغيرة هتضع فيها 3 نقط زيت الماكينة دة اوعة تحط زيت اكل هتخرب المروحة ثم تضع الاستيكر تانى وشغل الكرت وان شاء الله يحل المشكلة معاك

RadeonXI
11-01-2012, 02:10
ما انا قولتله كدة و اكتر بس هوة شكله قلقان حبتين :ah35: بس انا بقوله خليك شجاع و الإنسان عمره ما عرف حاجة إلا بالتجربة :ah38: