المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : النت عندى بطئ جداااااااااااااااااااااا

mohamed_p.t
12-11-2011, 18:27
السلا م عليكم
باختصار يا شباب البنت عندى بطئ جدااااااااااااااااااااا
انا بيتى بعيد عن السنترال حوالى 8 كيلو
الكابل الارضى بتاع السنترال اللى جاى للمنطقة عندى اتقطع واتسرق حوالى 4 مرات
المهم انهم لحموه وشغلوا الحرارة
المهم النت رجع ومن ساعتها التصفح بطئ جدااااااااااااا
والداونلود زفت مش بيعدى 10-20ك مع العلم انا خطى واحد ميجا لوحدى مفيش اى حد معايا
والتورنت كمان 30-35ك مع العلم انى باحمل التورنت من موقع torrentleech
اكيد انتوا طبعا عارفين قوة السيد بتاعه
انا مش عارف هل فيه حل للمشكلة دى
ممكن مثلا اغير الرواتر واجيب راوتر اقوى ولا اغير السللك بتاع الحرارة اللى جاى من البوكس مع العلم انه مقطوع
انا قبل الفيلم ده كان التحميل بالتو رنت بالذات كان كويس جداا 80-100 وكنت بقول كده ر ضا
هل حد عنده حل ؟؟؟؟

H@IDER
12-11-2011, 20:37
و عليكم السلام

أنصحك بشدة بتبديل سلك الأنترنت, لأنه على الأرج مقطوع و السبب منه.

mohamed_p.t
12-11-2011, 21:30
و عليكم السلام

أنصحك بشدة بتبديل سلك الأنترنت, لأنه على الأرج مقطوع و السبب منه.
قصدك سلك الحرارة الى جاى من البوكس لا نه هو المقطوع
طب الكابل الر ئيسى ملوش تأثير على النت اصله اقطع كتير قوووى ة وطبعا ده مستاحيل يتغير لا نه بساطه بتاع المصر ية للاتصالات

master2014
16-11-2011, 15:48
بص يا سيدي هتروح السنترال وتشوف مين مسئول عن غرفة التست هناك وتكلمه ومفيش مانع لو تديلة حاجه كده علي الماشي ومتقوليش ياعم احنا بعد الثورة الكلام ده لسه بدري لحد ما الثورة توصل للناس دية المهم هتخلية يقيس العزل بتاع الخط بتاعك وكمان لو كان وحش وده في الغالب تخليه يشوف افضل عزل فاضي في الكابينه اللي انتي فيها وينقل خطك عليه وكمان يبقي كويس لو تغير الفرعه اللي بين الكابينه والبوكس وديه هيعملهالك الفني اللي هيغيرلك الخط من الكابينه لانه لما بتغير العزل بتاع الخط من السنترال لازم يتغير من الناحية التانية في الكابينه
اتمني تكون عرفت الموضوع ماشي ازاي لانه ياما عانيت من الموضوع ده في البداية كان خطي مش بيستحمل سرعه 512 الوقت انا شغال علي 2 ميجا ( اللهم لا حسد :D )

mohamed_p.t
16-11-2011, 17:30
بص يا سيدي هتروح السنترال وتشوف مين مسئول عن غرفة التست هناك وتكلمه ومفيش مانع لو تديلة حاجه كده علي الماشي ومتقوليش ياعم احنا بعد الثورة الكلام ده لسه بدري لحد ما الثورة توصل للناس دية المهم هتخلية يقيس العزل بتاع الخط بتاعك وكمان لو كان وحش وده في الغالب تخليه يشوف افضل عزل فاضي في الكابينه اللي انتي فيها وينقل خطك عليه وكمان يبقي كويس لو تغير الفرعه اللي بين الكابينه والبوكس وديه هيعملهالك الفني اللي هيغيرلك الخط من الكابينه لانه لما بتغير العزل بتاع الخط من السنترال لازم يتغير من الناحية التانية في الكابينه
اتمني تكون عرفت الموضوع ماشي ازاي لانه ياما عانيت من الموضوع ده في البداية كان خطي مش بيستحمل سرعه 512 الوقت انا شغال علي 2 ميجا ( اللهم لا حسد :D )
الف شكر على ر دك بس اللى اتضح بعد الاتصال بالشركة ان الاجهزة بتعتهم اللى فى السنتر ال هى اللى حصل فيها الاعطل و طبعا مفيش وقت محدد لاصلاح العطل :mad::mad: