المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الدى فى دى بيقرا الديفيديهات فقط ولا يقرا الاسطوانات العاديه

i.hima
13-11-2011, 22:36
السلام عليكم

عندى دى فى دى من سنتين تقريباا نوعه إل جى

فجاه كده لقيته مش راضى يقرا اى اسطوانه عاديه سى دى اللى مساحتها 700 ميجا

لكن الاسطوانات الدى فى دى بيقراها عادى جداا

بالرغم انه كان شغال زى الفل

جربت انضفه من جوه بالاكاى برضه مجبش نتيجه

ايه العمل بقى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

sad_but_cool1
13-11-2011, 22:43
اكتب موديل الدرايف ونسخة الويندوز اللي عندك
لأنه lg نزلت تحديثات للفيرم وير للديفيديات و ال super multi drivers بخصوص مشكلة القراءة

MohammedsF
13-11-2011, 23:46
أخي العدسة تسخدم شعاعيين ليزر مختلفين واحد رفيع و دقيق الحزمة لقراءة DVD و الآخر عريض الحزمة لقراءة الـCD ، أي كوجود عدستين و ليست واحدة..

ضعف أحد الشعاعين يجعل المحرك يقرأ النوع ذو الشعاع القوي فقط و الآخر الذي ضعف لن يقرأ أقراصه ،،،

هناك مفاتيح معايرة لكل شعاع في العدسة ، و بمعايرة و خفض المقاومة الخاصة بالشعاع العريض تقوى الأشعة قليلاً و يعود لقراءة أقراصه..

أرسله لفني لمعايرة الأشعة و اذا لم تفلح المعايرة بعد فتح التيار عن آخره فهذا يعني الحاجة لاستبدال المقاومة الخاصة به اذا كانت تالفة أو باستبدال العدسة كلها و بالتالي شراء محرك آخر جديد يصبح الحل الأمثل..

sad_but_cool1
13-11-2011, 23:53
انا كان قصدي , مثال
عندي GH22NS50
وصارت معي نفس الحالة , ولقيت تحديث https://www.lg.com/us/support/product/support-product-profile.jsp?customerModelCode=GH22NS50
GH22NS50_TN03(ew).zip
CHANGELOG:
??? Model:GH22NS50
??? Ver:TN03
TN01
-.Removed BuleBird Function
TN02
-.Support Windows 7
-TN03
- improve readability (CD/DVD Media)
والمشكلة انحلت ,
فممكن يحدث الفيرم وير اللي عنده , بعديها يفحص الهاردوير اذا المشكلة ما انحلت

وممكن يكون ال CD اللي حاول يقرأه منسوخ بطريقة ما بقرأها ال XP , أو ال SESSTION لسه مفتوح
مرات كانت تصير معي

على كل حال , هاذا كان اقتراح فقط

MohammedsF
14-11-2011, 02:26
انا كان قصدي , مثال
عندي GH22NS50
وصارت معي نفس الحالة , ولقيت تحديث https://www.lg.com/us/support/product...lCode=GH22NS50 (https://www.lg.com/us/support/product/support-product-profile.jsp?customerModelCode=GH22NS50)
GH22NS50_TN03(ew).zip
CHANGELOG:
??? Model:GH22NS50
??? Ver:TN03
TN01
-.Removed BuleBird Function
TN02
-.Support Windows 7
-TN03
- improve readability (CD/DVD Media)
والمشكلة انحلت ,
فممكن يحدث الفيرم وير اللي عنده , بعديها يفحص الهاردوير اذا المشكلة ما انحلت

وممكن يكون ال CD اللي حاول يقرأه منسوخ بطريقة ما بقرأها ال XP , أو ال SESSTION لسه مفتوح
مرات كانت تصير معي

على كل حال , هاذا كان اقتراح فقط

نعم أخي كلامك صحيح في حال كان مشغل الأقراص لا يقرأ أقراص معينة في حين يقرأها قارئ آخر بشكل جيد ، لكن في حال كانت الأقراص تقرأ في السابق و توقف عن قرائتها أو كل الأقراص من نفس النوعية كما قال الأخ بأنه لم يعد يقرأ أي قرص CD و مازال يقرأ أقراص DVD فالمشكلة في ضعف أشعة الليزر و ليست في الفيرم .. ;)

i.hima
14-11-2011, 11:09
نعم أخي كلامك صحيح في حال كان مشغل الأقراص لا يقرأ أقراص معينة في حين يقرأها قارئ آخر بشكل جيد ، لكن في حال كانت الأقراص تقرأ في السابق و توقف عن قرائتها أو كل الأقراص من نفس النوعية كما قال الأخ بأنه لم يعد يقرأ أي قرص CD و مازال يقرأ أقراص DVD فالمشكلة في ضعف أشعة الليزر و ليست في الفيرم .. ;)

هى المشكله فعلا كده اخى

ونظرا لعدم وجود وجود فنى كفىء يصلحه انا هجيب واحد جديد

لكن ما هو الافضل من انواع الدي فى ديهات فى مصر ال جى , سامسونج , اسوس
مع العلم ان اسعارهم متقاربه من بعض لكنى اريد منهم الاطول عمرا والاكثر كفائه

وشكرا جزيلا لكم

sad_but_cool1
14-11-2011, 11:37
بنصحك بال LG
منتجاتها "الضوئية" قوية وعالمية
اما الأسوس , فالديفيديات مش لعبتها
والسامسونج قوية , بس ال lg افضل
انا شخصيا أكره شركة LG , ولكن الصراحة , منتجاتها من الدرايفات والشاشات والكهربائيات المنزلية, ممتازة , اما بالهواتف الخلوية ,ف موبايلاتها زبالة , والدعم الفني تعيس جدا

sad_but_cool1
14-11-2011, 11:39
مش مقتنع ! ولكن الأخ صاحب الدرايف هوه اللي يحدد خياراته , وانا حاولت أنصحه

Ahmed.Elsayed
14-11-2011, 13:02
هى المشكله فعلا كده اخى

ونظرا لعدم وجود وجود فنى كفىء يصلحه انا هجيب واحد جديد

لكن ما هو الافضل من انواع الدي فى ديهات فى مصر ال جى , سامسونج , اسوس
مع العلم ان اسعارهم متقاربه من بعض لكنى اريد منهم الاطول عمرا والاكثر كفائه

وشكرا جزيلا لكم

عن تجربة منى و من بعض الأخوة فى المنتدى فالسامسونج كان تجربة سيئة جداً ويتلف سريعاً

i.hima
14-11-2011, 15:09
يعنى اجيب تانى إل جى بالرغم انه باظ عندى ولا ايه

mokrabi
14-11-2011, 20:37
جيب lg انا عندي ال جي الو عندي 4 سنين بنسخ عليه وبحضر علية افلام وشغال تمام