المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : آخر التطورات في مصر .

ibrahimfr
25-11-2011, 21:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

هذا الموضوع كما هو واضح من العنوان لمتابعة الأحداث في مصر .

أرجوكم أرجوكم أرجوكم التزام الهدوء وعدم الحدة في الردود , حقاً الوضع لا يحتمل ومالنا إلا الدعاء أن ييسر الأحوال وأن تمر هذه الفترة على خير .

وهذا التنبيه مهم جداً جداً : https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=263350

hack4love
25-11-2011, 21:51
ابداء كلامي بالصلاه علي سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام

واعتذر ليك يا ابراهيم واي مشرف اخر علي انفعالي

لان انا تعبان بجد عامل دماغ سي ار مذهله :D

mohammed_kamal
25-11-2011, 21:55
عليه الصلاه والسلام
يارجل هات كوبيه شاى كدا وتعالى واهدا وقول هديت وندردش مع بعض
ولو فاضى كمان يويمن تعالى نتقابل فى الميدان وندردش شويه :D
يابنى دا مش cr
دا اختناق

mohammed_kamal
25-11-2011, 21:57
تصدق والله ركبى الاتنين فى رجلى حسيت انهم مكهربين ومتشنجين

hack4love
25-11-2011, 21:59
ياباشا الشاي موجود وجاهز

هديت هديت :D

دلوقتي حد يقولي ليه الجيش اول 3 ايام هتك عرضالناس كده

هو فعلا كان عايز يفضي الميدان واتغابي ؟؟؟

ام انه كان قاصد يعمل ثوره ؟؟؟

ولو كان قاصد يعمل ثوره ليه ليه ليه ليه

hack4love
25-11-2011, 22:03
تصدق والله ركبى الاتنين فى رجلى حسيت انهم مكهربين ومتشنجين

ليه ياكبير سلامتك اكيد شميت سي ار

mohammed_kamal
25-11-2011, 22:05
مش شميت انا اتزنقت فى النفق
بتاع محمود محمود بتاع الجامعه الامريكيه

هو الى حصل ان الجيش مش عايز يعمل ثوره
انا نفسى استغربت بس بيقال ان جنود الامن المركزى والجيش اتصرفوا تلقاء انفسهم او بيقال ان فى ناس مسلحه انضمت للمتظاهرين
والمتظاهرين اكدوا الكلام
عموما هيبان

hack4love
25-11-2011, 22:20
مش شميت انا اتزنقت فى النفق

بتاع محمود محمود بتاع الجامعه الامريكيه

هو الى حصل ان الجيش مش عايز يعمل ثوره
انا نفسى استغربت بس بيقال ان جنود الامن المركزى والجيش اتصرفوا تلقاء انفسهم او بيقال ان فى ناس مسلحه انضمت للمتظاهرين
والمتظاهرين اكدوا الكلام
عموما هيبان

انته من الناس الي انضربو يوم الاحد بقي :D

ده لو كانو مسكوك كنت .......بس :D

مفيش حاجه اسمها اتصرفو من نفسهم

طيب بص

يوم السبت ويوم الاحد

الجيش كان بيفضي الميدان مكنش بيقف فيه ليه كان يضرب زي يوم الاحد ويختفي

تخيل انته واقف كل شويه اجي اسكعك علقه وامشي اكيد هتتجن

دول مكانوش غير 200 واحد بالكتير كان ممكن يخلي الميدان انما اضرب وامشي ده الي غريب

mohammed_kamal
25-11-2011, 22:32
بالضبط انت بتقول غريب وانا بقولك انا مستغرب
فى حاجه حصلت وهتبان
شوفتهم مباشره
وهما بيولعوا فى موتسكل وبيضربوا واد وبيضربوا بنت كله شوفتوا
وانا فعلا مستغرب بس انا مشفتش ايه الى حصل فى محمد محمود الى يخليهم يعملوا كدا

انا جريت فى اليوم دا فى النفق من محمد محمود الى المتحف المصرى
جرى لم اجرى فى حياتى كان فى جحافل ورايا
لو كنت وقعت كنت هتهرس فعلا

hack4love
25-11-2011, 22:43
اليوم ده بقي بالتحديد 19 واحد مات

علي فكره استني موقعه الجمل كلاكيت تاني مره

شوف الصوره التعبيريه دي

https://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s320x320/383063_209148459159837_129417223799628_459015_6422 03834_n.jpg

ibrahimfr
25-11-2011, 22:49
طيب ممكن سؤال بسيط وواحد يرد بهدوء شديد ؟

لمَ لم تنزل جميع فئات الشعب يوم الجمعة ؟

وكيف الخلاص من هذه المحنة ؟ , سألت ولم يجاوبني أحد : من هو الشخص الذي سيرضى به الجميع ويكون حازم وعاقل وحكيم وصاحب مبدأ وشريف ؟ من ؟ .

mohammed_kamal
25-11-2011, 23:22
طيب ممكن سؤال بسيط وواحد يرد بهدوء شديد ؟

لمَ لم تنزل جميع فئات الشعب يوم الجمعة ؟

وكيف الخلاص من هذه المحنة ؟ , سألت ولم يجاوبني أحد : من هو الشخص الذي سيرضى به الجميع ويكون حازم وعاقل وحكيم وصاحب مبدأ وشريف ؟ من ؟ .

الاجابه ببساطه لا احد
اذا ان الغرض المعارضه ولا احد يقدم تنازلات
وخلينا كدا
وبصراحه انا قولتها انا مش مع المجلس العسكرى ولا المتظاهرين

وياسيدى الاغلبيه الصامته
مش بتعمل مظاهرات وانت ادرى الناس
الاغلبيه الصامته بتبان فى صندوق الانتخابات

وعشان الكلام الكتير 72 % من الشعب المصرى ادو الشرعيه للمجلس العسكرى فلا يقول لى احد ان المجلس فقد شرعيته اذا ان الشعب وافق عليه
واتضح ان 15 مليون ايدوا المجلس و 5 مليون لم يايدوا

فالمجلس فى عنقه امنه من الشعب ولا يستطيع احد ان ياخد منه هذه الامنه الا الشعب مره اخرى

فاذا قام استفتاء مره اخرى لتسليم السلطه قبل موعدها انتم ادرى بالنتائج طبعا

بكل تاكيد الميدان لا يعبر عن راى جموع المصريين
هذه حقيقه
اذ اننى لم انوب احد هناك ليتكلم عنى
اذا كان الميدان ينوب عنى فاذا ال 80 مليون مصرى مربوطين ب 600 الف او مليون شخص هذا
يسمى حكم الاقليه لاغلبيه وهو ضد مبادى الديمقراطيه
صدقنى ليست بالصور التعبيريه
صندوق الانتخابات سيظهر اشياء كثيره فعلا
وسيعلم كل حركه وكل ائتلاف حجمها وتاثيرها فى المجلس
لذلك كلما زادت المظاهرات
كلما زاد اصرار المجلس على اجراء الانتخابات وكلما تاكدت الناس ان الاقليه التى لن تكون لها مكان تحاول ان لا تتم تلك الانتخابات

one-zero
26-11-2011, 00:05
اذا تميزت الاغلبيه بالخنوع و الجبن
فمن حق الاقليه ان تقود البلاد و تدي الاغلبيه بالجزمه كمان علشان يسترجلو

warior10
26-11-2011, 01:35
الجيش مكانش عايز يعمل ثورة يا جماعة
الجيش عايز يعمل توتر وخراب
هو بصراحة ومحدش يزعل
جرب مليونيات الاخوة النخبة وجرب مليونيات الاخوان والسلف
فلو خلص على الاسلاميين كده هيكون خلص على الكل بدون منازع
الرجاء الالتزام بالتنبيه https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=263350 (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=263350)
فطبعا المجلس عارف انه مع اول يوم انتخاب الرئيس هيتحل او يتحاكموا او يقالوا ويقعدوا فى البيت
وده جهل سياسي طبعا من حازم صلاح انه يعادي الجيش وبيده السلطة
فكان الحل بتوتير الاوضاع وتوصيلها لمبلغ انه ليس تاجيل الانتخابات فقط لانه حتى لو تم تاجيلها القوى العلمانية الليبرالية قدامها حوالي 100 سنة لما يوصلوا لقوة الاسلاميين
فالحل هو فرض حالة من الخراب في البلد تستدعي فرض الاحكام العرفية والقضاء على القوة المعادية لهم بحيث لا تكون موجودة في اقرب انتخابات قادمة
الرجاء الالتزام بالتنبيه https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=263350 (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=263350)
لان كانتالخطة استدراج الاخوان للمواجهة العسكرية وليس التظاهر فقط
ولذلك كانت النداءات كلها تدور حول ندائين فقط
الدفاع عن المتظاهرين ضد الجيش
والوقوف حائط صد بين المتظاهرين والجيش
ولم يكن هناك نداء واحد يقول تهدئة الجيش
الخلاصة ان الندائين الموجهين فقط للاخوان من بين سائر كل القوى وكل اطياف الشعب هو ان يكون الاخوان في مواجهة الجيش مباشرة
وطبعا الاخوان الذين لا يفهمون الوضع زعلانين وكفروا الاخوان بسبب عدم دفاعهم عن 30 شهيد
ولم يعلموا انه في حالة نزول المليون من الاخوان كما يريد الجيش كان عدد الشهداء سيكون بالالف والحرائق ستعم ارجاء مصر ويتهم بها الاخوان لكي يكون ذريعة لقتلهم فى التحرير او اعتقالهم وحل حزبهم وجماعتهم كما حدث من قبل
واخيرا علشان محدش يقول اننا بنلتمس الاعذار لنا
كل هذه التحذيرات اتتنا منذ فترة كبيرة من بعض صانعي القرار نفسه وليس هذا استنتاج من الاخوان
والجيش نفسه الان في مأزق اكبر من الاول بسبب انكشاف خطته
ومعرفته انه في شهر يونيه القادم قد يتعرض كل قادته للمحاكمة على ما اقترفوه بحق الشعب اذا فاز الاسلاميين

mohammed_kamal
26-11-2011, 02:42
اذا تميزت الاغلبيه بالخنوع و الجبن
فمن حق الاقليه ان تقود البلاد و تدي الاغلبيه بالجزمه كمان علشان يسترجلو

صدقنى هذا كلام غير صحيح
ليس نخوع او جبن انما تقدير للموقف
والاقليه ان فعلت ما تقول سندور فى تلك الحلقه المفرغه

ودعنى اقول لك الاغلبيه تلك من الشعب المصرى - عمال - فلاحين - تجار - طلاب - كلهم ناس بيحاولوا يعيشوا فى ظل الفقر

هل تعتقد ان واحد من هولاء قادر على ان يترك عمله ويعتصم انت مش من مصر ولا ايه ولا مش بتنزل الشارع ولا بتشوف

ولا عمرك ما اشتغلت شغلانه باليوميه دا البلد كلها كدا
وفى هذه الحاله اتسال تلك الاقليه بالتاكيد معها المال لكى تقدر ان تعيش وتعتصم بدون عمل

من الواضح انك لاتدرك اطياف المصريين كلهم

ساسلك سوال ورد عليه ما الغرض من الاعتصام
الاجابه اذا كان الغرض توصيل الصوت فالتظاهر والاعتصام طبقا للقانون هو المقصود
انما ايقاف الحياه وشله يعد اضراب وجريمه
فسال نفسك
ان كان الغرض من الاعتصام تعطيل حياه اخرين ام لابداء رايك
انت مع ايهم تلك نهايه القول - اعذرنى على الفنط الكبير ولكن لاوضح لك تلك النقطه المهمه
واسالنى هل من معتصمين سيدفعون راتب او يوميه من يعملون فى ذلك المحيط فقط ابسط شى سائقين الاجره
لكن من الواضح انك لست من مصر

ضع نفسك فى موقف انك راكب للمترو وقام احد المتظاهرين بايقاف خطر المترو لاعتراضه
وخيل لك انك تنتظر احد فى موعد ليحمل لك شئيا تخيل اى شى وقل لى هل ستظل هادى
لو هذا فى يوم واحد هتعدى لكن هل الاستمرار جيد بتلك الطريقه
الله المستعان

mohammed_kamal
26-11-2011, 02:44
الجيش مكانش عايز يعمل ثورة يا جماعة
الجيش عايز يعمل توتر وخراب
هو بصراحة ومحدش يزعل
جرب مليونيات الاخوة النخبة وجرب مليونيات الاخوان والسلف
فلو خلص على الاسلاميين كده هيكون خلص على الكل بدون منازع
وخصوصا ان الاخ المحترم عديم الخبرة بالسياسة حازم صلاح ابو اسماعيل كل شوية يطلع ويهدد العسكري ويقول مالكش مكان فى البلد ومرة اركب الطيارة ومرة يا متقعدوش خمس دقايق يا اما احنا منعيش بعدها بخمس دقايق
وطبعا حازمصلاح كان مدعوم من الاسلاميين بصورة رهيبة وتقريبا كان معروف انه هيكون الرئيس القادم بسبب الكتلة التصويتية للاخوان والسلف والاغلبية التي لا راي لها وتثق فى الاسلاميين
فطبعا المجلس عارف انه مع اول يوم انتخاب الرئيس هيتحل او يتحاكموا او يقالوا ويقعدوا فى البيت
وده جهل سياسي طبعا من حازم صلاح انه يعادي الجيش وبيده السلطة
فكان الحل بتوتير الاوضاع وتوصيلها لمبلغ انه ليس تاجيل الانتخابات فقط لانه حتى لو تم تاجيلها القوى العلمانية الليبرالية قدامها حوالي 100 سنة لما يوصلوا لقوة الاسلاميين
فالحل هو فرض حالة من الخراب في البلد تستدعي فرض الاحكام العرفية والقضاء على القوة المعادية لهم بحيث لا تكون موجودة في اقرب انتخابات قادمة
وقلنا قبل كده اننا عارفين ميعاد الاضطرابات من زمان وتفاصيلها بس الشيىء الوحيد الى مكناش عاملين حسابه هو ان السلف ينساقوا وراء خطة العسكري
لان كانتالخطة استدراج الاخوان للمواجهة العسكرية وليس التظاهر فقط
ولذلك كانت النداءات كلها تدور حول ندائين فقط
الدفاع عن المتظاهرين ضد الجيش
والوقوف حائط صد بين المتظاهرين والجيش
ولم يكن هناك نداء واحد يقول تهدئة الجيش
الخلاصة ان الندائين الموجهين فقط للاخوان من بين سائر كل القوى وكل اطياف الشعب هو ان يكون الاخوان في مواجهة الجيش مباشرة
وطبعا مع نزول الاخوان متوقع نزول السلف ولكن المجلس لا يخاف منهم بسبب انهم ليس لهم رؤية سياسية وكلما يتحدثون ينفض الناس عنهم اكثر فاكثر
ولكن لا مانع من كسرهم الاثنين معا
وطبعا الاخوان الذين لا يفهمون الوضع زعلانين وكفروا الاخوان بسبب عدم دفاعهم عن 30 شهيد
ولم يعلموا انه في حالة نزول المليون من الاخوان كما يريد الجيش كان عدد الشهداء سيكون بالالف والحرائق ستعم ارجاء مصر ويتهم بها الاخوان لكي يكون ذريعة لقتلهم فى التحرير او اعتقالهم وحل حزبهم وجماعتهم كما حدث من قبل
واخيرا علشان محدش يقول اننا بنلتمس الاعذار لنا
كل هذه التحذيرات اتتنا منذ فترة كبيرة من بعض صانعي القرار نفسه وليس هذا استنتاج من الاخوان
والجيش نفسه الان في مأزق اكبر من الاول بسبب انكشاف خطته
ومعرفته انه في شهر يونيه القادم قد يتعرض كل قادته للمحاكمة على ما اقترفوه بحق الشعب اذا فاز الاسلاميين

بص مع احترامى لوجهه نظرك طبعا
ان غدا لنظره لقريب

ENG/ Mohamed hassan
26-11-2011, 09:02
بس تعليقى لجمله كتبها الاخ محمد كمال و هى ان الشعب هو من اعطى الجيش الشرعيه !! التصويت ليس له علاقه بالجيش اولا اذ كان من الممكن تنفيذ بنود التصويت بدون قياده الجيس .. ثانيا انا فى التصويت انا قولت نعم ... الحين العن اليوم اللى اتعمل فيه التصويت على اليوم اللى اخترت فيه نعم
و ان كان التصويت هو ما اعطى الجيش الشرعيه فكل من قابلتهم من اصحابى و قد اختاروا نعم لديهم نفس الرغبه

و بالنسبه للاخ ابراهيم و سؤاله
الجيش ليس هو السلطه الوحيده القادره على اداره البلاد .... عندك رئيس المحكمه الدستوريه و عندك مجلس الشعب بعد انتخابه ... ما هى تونس عملت كده يا جدعان و الجيش بتاعها بحق حمى الثوره من ساعه نزول الجيش و انتهى الضرب عندهم و كمان الجيش اشتبك مع الحرس الجمهورى

مصر يوم 28 الجيش كان موجود و الصبح الجمال عدت بين الدبابات و الجنود و اقفه بتتفرج و القوات الخاصه و اقفه على سطح المتحف بتتفرج و طيران الجيش شغال تصوير للمهزله اللى كانت بتحصل و لا حياه لمن تنادى و الدم بالليل بقى للركب و برده الجنود دخلت جوه الدبابات و قفلت عليها ....

ورغم كده تونس الجيش لم يتدخل فى السياسه تماما

المجلس العسكرى ليه مفهوم واحد لو مش ماسك الحكم ميامنش البلد و ينسحب لمواقعهو يسيب البلد تضرب تقلب و ديه الفزاعه الجديده و ده اللى جماهير العباسيه ذات الخلفيه العريضه برده فاهمه انه هيحصل عشان كده نزلوا !!

حد يقولى من يوم من المجلس العسكرى مسك اىه اللى حصل ؟؟
مبارك ومحطوط فى جناح و الله اوسع من الشقه اللى انا قاعد فيها
الامن اللى اتنبح صوت الناس عليه و ادفع عليه مليارات لسه زى ما هو و يمكن بقى اسوا .. مبقاش بنشوف الشرطه الا فى فض الاعتصامات
فلوس الناس الكويسه اللى اتهربت لسه قرارت الحجز على الاموال جايه من يومين تلاته سويسرا حست ان فى غسيل اموال فى بلدها حجزت على الفلوس و احنا قاعدين نتفرج .. اسبانيا اخدت بتاع 50 مليون و يمكن اكتر من حسين سالم فى لعبه و احنا لسه بندور عليه
لما طنطاوى يطلع لسه بيقول علاج مصابى الثوره على نفقه الدوله هههههههههههههههههههه تعالج مين يا برنس ده فات سنه على الكلام ده
الحد الادنى و الاعلى للاجور اللى حتى متحددش

صباح الخير !

khaled_sha6er
26-11-2011, 14:23
كشفت مصادر مطلعة لـ"اليوم السابع"، أن الدكتور محمد البرادعى توجه صباح اليوم، السبت، إلى مقر المجلس الأعلى للقوات المسلحة، لمقابلة عدد من أعضاء المجلس، وتناقش معهم حول تشكيل حكومة الأنقاذ الوطنى.

وأشارت المصادر إلى أن المجلس العسكرى يدرس الأمر فى ظل تطور الأحداث على الساحة الداخلية والخارجية.
المصدر (https://www.youm7.com/News.asp?NewsID=540903)

hack4love
26-11-2011, 21:27
استاذ warior10

ايه رايك

رصد | متابعات | تغطية حلقة شاهين على قناة الحياة قبل قليل #RNN

متابعة : محمد فؤاد
** صلاحيات رئيس الجمهوريه ضعيفه في الاعلان الدستوري
**رئيس الجمهوريه ليس له صلاحيات حل مجلس الشعب
** دستوريا وقانونيا مجلس الشعب لا سلطه له على الحكومه
** المشير قد يغير الحكومه بعد انتخابات مجلس الشعب
**غير صحيح ان الحكومه ستتغير بعد مجلس الشعب الحكومه قانونيا باقيه
** المجلس الاعلى الشعب مأيده بالكامل
** الرئيس السابق لم يجد اي شخص لتسليم السلطه له الا المجلس الاعلى
** القوات المسلحه هي السبب الرئيسي في نجاح الثورة
** استفتاء مارس هو تأييد للمجلس العسكري
** الشرطه والامن عادت بنسبه 80%
** المجلس قدم بموافقه 14 مليون مصري وعوده المجلس الى ثكناته خيانه للبلد

** رئيس الوزراء له مطلق الصلاحيات في اختيار وزرائه

hack4love
26-11-2011, 21:30
اللواء ممدوح شاهين | مجلس الشعب دستورياً وقانونياً ليس له سلطة تشكيل أو عزل الحكومة

hack4love
26-11-2011, 21:43
طب انا عايز افهم ايه فائده مجلس الشعب يعني برده الحكومه تعجن من غير رقيب :o

Inconnu
26-11-2011, 21:55
أخ ENG/ Mohamed hassan حبيت أذكرك أنه الضغوط التي يتعرض لها الجيش المصري تفرق عن تونس .
تونس لا يحدها أي من الاعداء ولله الحمد فعند ترك الجيش مهامه لم يكن متعرض للخطر مثل مصر , حيث مصر يحدها ألعن قوم في التاريخ وهم اليهود عند ترك الجيش مهامه في حماية الحدود والتفرغ للامور الداخلية مثل حفظ الامن وحماية الثورات سيفسح ذلك المجال لليهود.
والسؤال اللي يُسأل : اذا تم اسقط فقط المجلس العسكري من سيرأس الجيش ثم من سيحمي مصر؟؟؟!!

ENG/ Mohamed hassan
27-11-2011, 00:15
أخ ENG/ Mohamed hassan حبيت أذكرك أنه الضغوط التي يتعرض لها الجيش المصري تفرق عن تونس .
تونس لا يحدها أي من الاعداء ولله الحمد فعند ترك الجيش مهامه لم يكن متعرض للخطر مثل مصر , حيث مصر يحدها ألعن قوم في التاريخ وهم اليهود عند ترك الجيش مهامه في حماية الحدود والتفرغ للامور الداخلية مثل حفظ الامن وحماية الثورات سيفسح ذلك المجال لليهود.
والسؤال اللي يُسأل : اذا تم اسقط فقط المجلس العسكري من سيرأس الجيش ثم من سيحمي مصر؟؟؟!!

نوعا ما اشعر بتكرار الاجابه السابقه

سيدى الفاضل الجيش لم يترك الحدود و انشغل بالداخل ... قوات الجيش المعنيه بحمايه الحدود لم تقل جندى واحد .. جميع القوات الموجوده فى الشارع المصرى اما القوات الزياده او من الدفعات الجديده

ثانيا انت فاهم غلط .. نحن لا نطالب باسقاط المجلس العسكرى ... نحن نطالب بتسليم سلطه البلاد الى المدنين و اقتصار مهام المجلس العسكرى فى مهامه الاساسيه فى قياده الجيش فقط

mohammed_kamal
27-11-2011, 01:24

سيدى الفاضل الجيش لم يترك الحدود و انشغل بالداخل ... قوات الجيش المعنيه بحمايه الحدود لم تقل جندى واحد .. جميع القوات الموجوده فى الشارع المصرى اما القوات الزياده او من الدفعات الجديده

ثانيا انت فاهم غلط .. نحن لا نطالب باسقاط المجلس العسكرى ... نحن نطالب بتسليم سلطه البلاد الى المدنين و اقتصار مهام المجلس العسكرى فى مهامه الاساسيه فى قياده الجيش فقط

الله يفتح عليك
كمان مره
صح
نحن لا نطالب باسقاط المجلس
بل بانتقال السلطه وتدولها كل 4 سنوات او 8 والله احلى كلام قولته الكلمتين دول
الله يفتح عليك هو دا الكلام

واقولك كمان هل المجلس الشعب بجيش ضعيف او مفكك يقدر ينفذ حاجه
وهل المجلس العسكرى قادر على الحياه السياسيه وعدم التعرض له بالطبع لا وهو مانفاه

مجلس الشعب والمجلس العسكرى لابد ان يكونوا اقوياء لان الاثنين يكملوا بعض

warior10
27-11-2011, 02:25
استاذ warior10

ايه رايك

** دستوريا وقانونيا مجلس الشعب لا سلطه له على الحكومه

متخافش
الدستور لسة اصلا متعملش
وده عشم ابليس فى الجنة
ولو رجعت لاسيوع فات هتلاحظ ان سبب نزول الاخوان الميدان كان علشان المبادىء فوق الدستورية الى بيحكي عليها البيه وموافقة عليها كل النخبة
واننا رفضنا عمل اى مبادىء والدستور سيتم عمله بواسطة مجلس الشعب
على الاقل ده فى حالة لو اعضاء مجلس الشعب الى هينتخبوا اللجنة التأسيسة للدستور كانوا اغلبية من التحالف
اما لو كانت الاغلبية للوفد او الكتلة المصرية فابشرك ان الدستور هترجع فيه المادة 9 و10

Inconnu
27-11-2011, 13:01

لكن هل تم تشكيل حكومة لكي يتنحى الجيش ؟
وانا ضد حكم الجيش للبلاد لكن لحد الان لا يوجد بديل غير حكم الجيش للبلاد.
ويا ريت انتم كمصيين , هل تشعرون ان المجلس العسكري يريد حكم البلاد ولا يريد انتخبات؟ اي تحويل البلاد الى الكم العسكري.