المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن EVGA GeForce GTS 450 Superclocked

beutimind
26-11-2011, 04:52
بسم الله الرحمن الرحيم
لو سمحتم عاوز اعرف معلومات وتجارب الاعضاء مع الكارت EVGA GeForce GTS 450 Superclocked
1-طبعا الكارت سرعته مكسورة مصنعيا فعاوز اعرف ايه عيوب الموضوع ده ,وهل يمكن عمل كسر سرعة اضافى للكارت فيما بعد؟
2-درجة حرارته ايه نظامها
3-هل الكارت يقدر يشغل الالعاب direct x 11 على resolution 1366*786 باعلى جودة ولا لا
4-هل عند تشغيل خاصية physx عدد الفريمات بيقل ولا لا وهل بتقل بصورة ملحوظة
5-بالنسبة للcuda هل الكارت بيشغلها بصورة كويسة ولا لاء
6-هل ممكن يشغل لعبة THE RUN على اعلى اعدادت ULTRA HIGH
ياريت اللى جرب الكارت ده يرد عليا
وشكرا مقدما......

mohamed_sophe
26-11-2011, 05:58
انا كان عندى نفس الكرت لاكن من شركة جيجا بايت مكسور السرعة
الكرت محترم جدا فى تشغيل الالعا ب وعن تجربة انا كنت بلعب على دقة 1920/1080 والكرت كان كويس اوى على الدقة دى بس طبعا مش على ULTRA HIGH فى بعض الالعاب الثقيلة زى crsys كانت شغالة كويس اوى على high اما باقى الالعاب على اعلى اعدادات زيا مافيا 2 وغرها
على HIGH الكرت كويس جدا فى معظم الالعاب وعلى الدقة الى انتا هتلعب عليها دى بيتهيقلى فى كتير من الالعاب او كلها هتلعب على ultra high

اما من ناحيت الكسر مصنعيا دا بيزيد اداء الكرت وممكن تكسر سرعتة زيادة عادى مفيش مشاكل مش معنا انة مكسور مصنعيا ان مش هتنفع تكسر سرعتة
وبالتوفيق بازن الله

beutimind
26-11-2011, 12:42
UP.........

محمد حسن احمد
26-11-2011, 17:18
كارت ممتاااز لشاشه 20 بوصه فاقل وحرارته كويسه اوي وتعتبر النسخه ديه من افضل نسخ الكرت ده وممكن تكسر سرعته عن الكسر المصنعي بس راقب درجة الحراره كويس ويقدر يشغل الالعاب الحديثه علي اعلي اعدادات بس الدقه زي ماسبق وقولت وعلي فكره nfs the run مهياش لعبه تقيله اوي يعني انا معايا 5750 مشغلها علي اعلي اعدادات ....

alpoop20
26-11-2011, 17:34
السلام عليكم
الكارت ممتاز جدا فى ادائه بناء على تجربتى فهو ممتاز ودرجة حرارته ممتازة وتتراوح 28 وانا كاسر السرعة بخلاف السرعة المكسورة مصنعيا كاسرها من MSIAfterburnerSetup210 بغير فى كور كلوك من 830 الى 900 وده انسب اوفر كلوك ليه ولثبات درجة الحرارة والاداء بدون التغير فى اى فولت ليه وشغال على جميع الالعاب على high معادا beatielfield 3 و crics 2 على المديم او على ال high بس مابعرف اعلى عن كده وبتبقى شغالة كويس كده بفريبس كويس اوى
ملحوظة : انا كارتى gigabite gts 450 Superclocked

H@IDER
26-11-2011, 20:39
يوجد فرق بين بطاقة شركة Gigabyte و هذه النسخة من البطاقة من شركة EVGA. الفرق في التبريد, البطاقة التي تنوّي شرائها قياسية و البطاقة التي يتكلم عنها الأعضاء غير قياسية.
و فرق درجات الحرارة/مستوى الأزعاج ممكن يكون كبير جداً لدرجة أنّك تكره اليوم الذي أشتريت فيه البطاقة.
أشتري بطاقة غير قياسية (بتبريد أحترافي), لأنها هذا أصبح عامل مهم لأختيار البطاقة الرسومية (حديثاً).

beutimind
27-11-2011, 01:19
شكرا لكل اللى ردوا على الموضوع لكن ان محتاج اعرف سرعة الكرت على اعلى اعدادت فى الالعاب
عند تشغيل خاصية الphysx على resolution 1366*786
بيكون عدد الframes اقل من 30 لان لو الكرت مش هيشتغل كويس مع الفيزكس على الاعدادت العالية وعلى الريزلويشن ده هتهجه لATI

marooooo85
27-11-2011, 09:56
انا لدي هذا الكارت وزي ما الاخو الاعضاء تحدثو عنه هو فعلا كارت ممتاز بس مش كل الالعاب بتشتغل علي ultra انا عن نفسي عندي الكارت وشغال تمام ما يهمني وultra و high المهم ان الكارت بيشغل كل حاجه ولا انصحك بال ati:ah16:

HOSSAM.12
27-11-2011, 22:36
اخي الكرت عند واحد صديقي وهو رائع جدا ولكن انصحك لأن تأخد هذا النوع بالتبريد الاحترافي من msi
https://www.msi.com/product/vga/N450GTS-Cyclone-1GD5-OC.html
وتأكد من OC لان هذه النسخة الاحترافية