المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : منحة ميكروسوفت مجانا

toutaamora
11-12-2011, 14:09
شباب فرصة تاخدوا شهادات مجانية
بصراحة انا عرفت موقع الشركة ده صدفه بس لما قرأت الشروط واتكلمت وسالتهم عرفت انها منحه ممتازة وان عن نفسي اشتركت بيها

منحة عملاها الشركة لاعداد مدربين في مجالات الكمبيوتر معتمدين من ميكروسوفت مباشرة

المنحة عبارة عن 3 مسارات تختار واحد منهم
MCITP Networking
MOS----Office
Web developer
المنحة ممتازة خاصة كمان بعد ان تم ايقاف منحة وزارة الاتصالات اللي كانت 9 شهور
المنحة مميزاتها كتير ومنها
1- ان انت الدراسة يومين في الاسبوع فقط صباحي او مسائي
2- لا تتطلب منك ان تتتفرغ لها كما كان يحدث في منحة وزارة الاتصالات لا يمكنك ان تعمل بجانب المنحة
3- تضع ال سي في الخاص بك اتوماتيكيا اذ نجحت بجميع امتحانات الخاصة بالمسار المشترك انت به داخل ملتق وظائف تابع لميكروسوفت والوطن العربي
4- تعطي لك فرصه مجانية وتحصل ايضا فيها على مقابل مادي ان تتدرب على عملية التدريس مباشرة بعد اخذ الكورس
5- اخذ شهادات دولية مجانا من ميكروسوفت بخلاف شهادة مدرب معتمد من ميكروسوفت
* شهادة حضور أصلية من مايكروسوفت
* شهادة الرخصة الدولية للتدريب (ITL)
* شهادة حضور معتمدة دوليا من الشبكة الأهلية للتعليم
* شهادة خبرة موثقة من الخارجية المصرية بعد إنهاء المتدرب جميع مراحل المنحة مع تحمل المتدرب رسوم ومصاريف التوثيق
- بطاقة المدرب الدولي المعتمد من الشبكة الأهلية للتعليم
6- مدربين معتمدين من ميكروسوفت هم الذين يباشرون العملية التعليمية
7- تم اعتماد مراكز كثيرة على مستوى القطر المصري دوليا لتدريس مسارات المنحة اي يمكنك اخذ المنحة في اقرب فرع لك
8 الانضمام إلي برنامج (Freelancer Trainer Program) والذي يتيح لك العمل
كمدرب حر حيث يوفر لك المكان المناسب للتدريب والشهادات الدولية المعتمدة والنظام المالي
والإداري المتكامل لإنجاح العملية التدريبية

9- ينضم المتدرب تلقائيا بعد انهاءه جميع مراحل المنحة بنجاح الي برنامج مايكروسوفت للحصول علي شهادة مدرب معتمد من شركة مايكروسوفت (MCT) لينضم إلي قاعدة بيانات شركة مايكروسوفت العالمية للمدربين المعتمدين كما يحق له عمل دورات تدريب معتمدة من شركة مايكروسوفت والتوقيع علي الشهادات والكثير من المميزات والفرص الرائعة التي تتيحها شركة مايكروسوفت للحاصلين علي هذه الشهادة

10- تقدم الشبكة الأهلية للتعليم فرصة متميزة لجميع المؤهلين للمنحة لاستكمال رفع مستواهم والاشتراك فى مزيد من الدورات بسعر مخفض من خلال منحهم Gift Card بقيمة 500 جنيه مصرى يتم استخدامه فى أى فرع معتمد من فروع الشبكة الأهلية للتعليم

11- يحق لكل متدرب الحصول علي منتج اصلي من منتجات شركة مايكروسوفت بتخفيض قدره 80%

12- الحصول علي كارنية عضوية الشبكة الأهلية للتعليم والذي يتيح لك الحصول علي تخفيضات في أسعار الدورات والامتحانات الدولية كما تحصل علي تخفيضات في أماكن أخري متفرقة (كالنخيلي وراديو شاك)

واليكم الان رابط المراكز المعتمده داخل المنحة

https://itlegypt.org/04_members.htm

وهذا رابط التسجيل داخل المنحة

https://itlegypt.org/myhome.htm

the_way2allah
12-12-2011, 00:20
جزاك الله خيرا
شكرااااااااااااااااااااااااا

is master
12-12-2011, 03:44
بارك الله فيك

MOHAMED FATHEI
12-12-2011, 07:23
مشكور اخى
نتمنى التوفيق للجميع

j0opa
12-12-2011, 11:24
ممكن حد يسعدنى فى معرفه شكل الامتحانات للتاهيل لهذه المنحه

toutaamora
13-12-2011, 11:45
انت هتلاقي اجابة سؤالك داخل اساله شائعه لكن ببساطة هي امتحانات اجليزي عشان طبيعة الامتحانات والكتب وامتحان ذكاء وانترفيو مع مدرب من مدربين المنحة المتميزين عشان خاطر يتاكدوا من جديتك ومن مستواك اللي ياهلك ان انت تستفيد من المنحة عشان الهدف من المنحة اللي انا عرفته انهم يعدوا عدد معين فقط من الكوادر في كل محافظة من الشباب اللي بالفعل هيستفيد من الدراسة بالكامل

thematrix_a
03-01-2012, 15:31
انا ياجماعه روحت وامتحنت وكمان اتقبلت في المنحه دي بفرع اكتوبر
بس مش عارف مش مطمن للمنحه دي !!
الشبكه الاهليه للتعليم اول مره اسمع عنها ومش عارف اذا كانت مضمونه ولا لا ؟ وبعدين دي اول منحه ليهم !!
وفعلا هاخد شهاده معتمده بعد مخلص ولا لا ؟

بعدين لازم تدفع تامين 1500 جنيه ومش هتاخدهم غير لما تخلص المنحه ال5 شهور وكمان انت تجيب 10 تدربهم ل5 شهور تانيه وكمان لازم ينجحوا !! وال10 دول كل واحد هيدفع 4500 جنيه

يعني من الاخر انا حاسس انو طريقه جديده لعمل سيلز ليهم ده غير كده هيستغلوك عشان تدرب 10 كل واحد منهم هيدفع 4500 جنيه
والله اعلم

ايه رايكم في الكلام ده ؟؟!

thematrix_a
03-01-2012, 15:33
توضيح اخير انا سالت علي كورس MCPD في مراكز تانيه ولاقيته ب 1500 و 1300 وكمان في 800 و 600 جنيه !!!!

ahmed8620
11-01-2012, 15:18
انا ياجماعه روحت وامتحنت وكمان اتقبلت في المنحه دي بفرع اكتوبر بس مش عارف مش مطمن للمنحه دي !! الشبكه الاهليه للتعليم اول مره اسمع عنها ومش عارف اذا كانت مضمونه ولا لا ؟ وبعدين دي اول منحه ليهم !! وفعلا هاخد شهاده معتمده بعد مخلص ولا لا ؟ بعدين لازم تدفع تامين 1500 جنيه ومش هتاخدهم غير لما تخلص المنحه ال5 شهور وكمان انت تجيب 10 تدربهم ل5 شهور تانيه وكمان لازم ينجحوا !! وال10 دول كل واحد هيدفع 4500 جنيه يعني من الاخر انا حاسس انو طريقه جديده لعمل سيلز ليهم ده غير كده هيستغلوك عشان تدرب 10 كل واحد منهم هيدفع 4500 جنيه والله اعلم ايه رايكم في الكلام ده ؟؟! هما اتصلوا بيا بس مجابوش سيرة ال 10 اللي كل واحد هيدفع 4500 جنيه ,وقالولي ان ال1500 جنيه هاخدهم تاني او اعملهم شيك بالفلوس ......ومكتوب انها معتمده من https://www.nen-global.org/1_About%20US.html انا بفكر اروح بس قلقت بعد كلامك .....خصوصا اني قلتلهم اني معنديش خلفية وقالتلي مفيش مشكله . انت كملت معاهم ؟

thematrix_a
11-01-2012, 19:47
هما اتصلوا بيا بس مجابوش سيرة ال 10 اللي كل واحد هيدفع 4500 جنيه ,وقالولي ان ال1500 جنيه هاخدهم تاني او اعملهم شيك بالفلوس ......ومكتوب انها معتمده من https://www.nen-global.org/1_About US.html انا بفكر اروح بس قلقت بعد كلامك .....خصوصا اني قلتلهم اني معنديش خلفية وقالتلي مفيش مشكله . انت كملت معاهم ؟
انا مكملتش معاهم لاني مش مستريح ليهم اصلا وبعدين العقد اللي انت مضيته كان مكتوب فيه انك لازم تدرس ل 10 وكمان خش علي الموقع بتاعهم في قسم الاسئله هتلاقي الكلام ده
ولو انت اتصلت بيهم وسالتهم سعر الكورس كام هيقولك 4500 بالامتحان و 4000 من غير
وانت برضوا براحتك صلي استخاره وشوف كده وربنا يعلم

ahmed8620
12-01-2012, 03:18
انا مكملتش معاهم لاني مش مستريح ليهم اصلا وبعدين العقد اللي انت مضيته كان مكتوب فيه انك لازم تدرس ل 10 وكمان خش علي الموقع بتاعهم في قسم الاسئله هتلاقي الكلام ده

انا اعرف حوار ال 10 ده انما كل واحد من ال10 يدفع 4500 جنيه عشان كورس mcitp وواحد غير مؤهل اللي يشرحلهم صعب انك تلاقي ال10
دوول .

ولو انت اتصلت بيهم وسالتهم سعر الكورس كام هيقولك 4500 بالامتحان و 4000 من غير
وانت برضوا براحتك صلي استخاره وشوف كده وربنا يعلم
هي الست قالتلي في التليفون 1500 جنيه وهاخدهم تاني .........................

M-Helal
12-01-2012, 13:30
هو لو على 1500 و الحاجات اللي قالوا عليها دي تبقى كويسة جدا
غير كده ممكن تتابعوا في الموضوع ده
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=270349

thematrix_a
13-01-2012, 15:30
ربنا اللي يعلم الحقيقه انا قولت اللي انا حسيته وراي الشخصي