المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ايه رايكم في لاب Hp Pavilion dv6 6120ee

Click Soft
21-12-2011, 16:52
انا عندي اللاب توب لسه جايبو جديد i7 2nd
Core i7
intel HD +ATI Radeon HD 6490 DDR5
750 GB
2.2 GHz Intel Core i7-2670QM
6GIGA RAM DDR3
ايه رايكم فيه وبخصوص تشغيل الالعاب والحراره بتاعته معدلها كام

Click Soft
25-12-2011, 16:19
مفيش حد هنا

Baheth1
25-12-2011, 17:26
انت اشتريت اتمنى لك التوفيق معه لكن لو سالت قبل الشراء لما نصحتك به على العموم ارتفاع الحرارة كثيرا
ليس بصالح الجهاز وعمره

Click Soft
25-12-2011, 18:01
اكيد الحراره بتفرق من جيل الي اخر ومن اصدار الي اخر يعني ممكن يكون عدلو الاصدار مثلا يعني انا كدا شربت الجهاز ولا ايه

Baheth1
25-12-2011, 18:12
مع الاسف الاج بي لم تتغلب على مشاكل الحرارة في حدود علمي على غرار باقي الشركات
تغير الجيل لا يعني التغلب على مشاكل الحرارة لان الجيل الجديد فيه هاردوير ينتج حرارة كبيرة تحتاج نظام تبريد متفوق
يبدا من نوع المعادن وحجز الحرارة ودورة التبريد وجودة الصناعة وهذا لم تتفوق فيه الاج بي على باقي الشركات
كم تصل الحرارة في الخمول والضغظ ؟
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=266020 راجع هذا الرابط

Click Soft
28-12-2011, 09:43
طيب انت ايه رايك لو جبت كولر مبرد هل ستقل هذه الحراره ولا ايه

Baheth1
29-12-2011, 02:28
انا حبيت اعرف اوضاع الحرارة لجهازك للمعالج وكرت الشاشة
على العموم انت تستطيع ان تضع معجون حراري اصلي وجيد مثل
Arctic Cooling MX-3 Kylpasta
هذا انا جربته عجيب بتخفيض الحرارة ,,طبعا هذا يوضع على المعالج وكرت الشاشة ستفرق الحرارة
مهما كانت درجتها ,,لا اعرف اذا كان في الجهاز ضمان وهل يؤثر على الضمان لو فتحت الجهاز لا بد ان تتاكد قبل اي شي
طبعا المعجون لا ياثر سلبا بل ينفع ,, الشركات لا تضع معجون لان المعالج اصلا منخفض الفولتية واهمالا منهم للحرارة وتعسف بعض المدراء ولكن لو وضعو المعجون عديم التيبس والسيلان لكان التبريد افضل ولقلت مشاكل الصيانة وكلما قلت الحرارة طال عمر الجهاز خصوصا الاج بي والمشكلة في الاج بي هي طريقة تركيب
كرت الشاشة هو الكرت لا يحترق بل من اثر الحرارة يفقد بعض الثبات مما يؤدي الى الخطوط او الشاشة السوداء وحسب الضرر
على العموم كرت الشاشة تبعك جيد وعلى ما اظن ان هذا الجيل اقل مشاكل من السابق لكن اوصيك حسب معلوماتي المتواضعة ان تقلل الحرارة مهما استطعت لتحافظ على اجزاء كل الجهاز وليس كرت الشاشة فقط ,, ارجو اني افدتك وشكرا للسؤال واي سؤال بالخدمة

Click Soft
29-12-2011, 12:52
الف شكر ليك ياريس فعلا في واحد قالي الجهاز ممتاز بس حاول تجيب مبرد عشان الحراره وتشغل كارتati عند اللزوم فقط يعني ف الالعاب بس انا هادور علي مبرد كويس وربنا يسهل الحال شكرا لحضرتك علي الجواب