المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : Needs Help for the CCIE

BeKoO
25-12-2011, 19:14
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

أنا أول مره أتكلم في منتدي, بس بصراحه انا محتاج مسعدتكم.
أنا مصري مقيم في الامارات و واخد CCNA,IP Switched Networks,BGP+MPLS و بصراحه انا كنت فكرت اكمل Routing بس في رجل كبير أعرفوا شغال في Cisco UAE قال لي سيبك من الروتنج و خوش CCIE و هو اصلن CCIE #3321 و قلي انا مختش حاجه قبل ال CCIE.
المهم أنا خايف لاني معنديش قوي في العملي حتي مكان شغلي Switctat و تالع بره ب مودم كمان, بس هو قلي اللي خدها مش أحسن مني و بصراحه انا وخدها تحدي بس طلبي أن حد يديني Main points or steps ألي قدر أمشي عليها.

حلمي مش مستحيل بس محتلج دراسه و خبره و مجهود. أهم حاجه نقصاني ألخبره ف ممكن حد بخبرتوا يسعدني؟

ولي ميقدرش بالله عليك أدعيلي.

جزاكم الله خيرا.

Ahmed Bakir

Barack Obama
26-12-2011, 05:32
اخي الكريم انا قصتي مثل قصتك بالظبط ،،، خبرتي فقط في الـسوتشات ،، ولكني ناوي بإذن الله على الـ CCIE

بإذن الله ناوي ابداء الدراسه والتحضير من شهر 2 القادم ..

لا استطيع ان اوجه لك نصائح في هذا الموضوع نظراً لاني في نفس مستواك ولا املك خبره الـ CCIE بعد ،،،

ولكني اقول لك ومن وجه نظري الشخصيه ، صحيح ان موضوع الـ CCIE يتطلب مجهود جبار الا انه في متناول اليد ! ،، كل المطلوب هو التدرب على اكبر عدد ممكن من الابات ،، والحمد لله المواد العلميه من مقاطع فديوا وغيرها متوفره على الانترنت بكثره ومع وجود برامج السمليشين المختلفه لا اعتقد ان هنالك اي مشكله في هذا الخصوص

المطلوب الاخير لمن يرغب بسلوك هذا الطريق هو ان يمتلك الاصرار والعزيمه وهذه تتحقق بإدراك القيمه العلميه لهذه الشهاده ،،، حصولك على الـ CCIE يعني تغير مجرى حياتك المهنيه بصوره كليه ،، كل شيء سيتغير بعد ال CCIE ،،، وخير مثال على كلامي هو صديقك الذي نصحك بدراسه الـ CCIE ،، اكيد وضعه الحالي يختلف بكثير عن ما قبل الـ CCIE ،،،
واكبر دليل على ذلك بالاسفل
CCIE #3321 – ASHRAF MOUSA 1,Routing and Switching

:)

عملت بحث على قوقل برقم الـ CCIE وتحصلت على هذه البيانات :)
طبعا الفضل يعود للـ CCIE !

BeKoO
26-12-2011, 06:37
جزاك الله عني خيرا
سبحان الله أنا يوم عن يوم الاقي دلاءل من رب العباد علي أني أكمل بس اللي ممكن أضيفوا لحدرتك أنك لو هتبدأ يبق Now is Now و لو حضرتك في دبي دا رقمي 0501550785 كلمني و أن شاء الرحمن نفيد بعض.

شكراً لردك الجميل و أعطائي الMotivation علي الاستمرار.

و متنسنيش من دعاءك :):)

م/ أحمد بخيت
26-12-2011, 08:00
لو ناويين على جروب انا معاكم ي عم
انا معاك ف الامارات كمان

BeKoO
26-12-2011, 08:15
أنا مستعد حضرتك أنا كتبت رقمي و حالياً بجمع resources علشان أبدأ لو ينفع تكلمني أنا تحت أمرك

م/ أحمد بخيت
26-12-2011, 08:50
ي زعيم انا راح اكلمك كمان كام ساعة كدا بس اخلص الشغل
رقمي 0553922825 ان شاء الله

BeKoO
26-12-2011, 09:01
حولت أكلمك من 2 mins كده من رقم أرضي بس شكلك مشغول, أنا في أنتظار مكلمة حضرتك

م/ أحمد بخيت
26-12-2011, 09:07
معلش ي زعيم
انا شفت الرقم بس كمان شوية وانا اللي هكلمك من 06 يعني عجمان ي بتاع جراند حياة انت

professor_mo
16-01-2012, 03:30
يا باشمهندسين انا محمد من مصر وناوى ابدأ فعلا في R&S أرجو نتواصل عالخاص او الميل حتى نشجع بعض وكل واحد ياخد بأيد التانى ويبقوا العرب كلهم ccie انشاء الله
ده اول رد واول مشاركة ليا فالمنتدى وانشاء الله خير