المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ازاي اعرف ان اللاب توب refurbished

نانسي احمد
01-01-2012, 00:37
::ليا سؤال بسيط جدا يا جماعه اتمنى انكم تفيدوني فيه
انشاء الله هاشتري لاب توب وقريب جدا و هايكون ديل انسبيرون ازاي اعرف ان اللاب توب مش ريفربش "refurbish"
ارجو انكم تفيدوني لاني مش لاقيه حد يفيدني في الموضوع ده و ده اول لاب توب ليا وخايفه اتعقد من اللاب توبات
الموضوع ده لقيته على الرابط ده و هو اللي خلاني اقلق
https://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=239885&IssueID=1648

mhmd abdelfatah
01-01-2012, 06:07
الريفربيش كارتونته بتكون مفيش عليها اى ماركة
والتاجر بيعطى معاه ضمان لا يزيد عن 3 شهور

bdr33733
01-01-2012, 16:21
موضوع متكرر الشكوى منه وخاصة اجهزة الديل ويمكن ده يكون فعلا السبب فى التفاوت الكبير فى اسعار لابات الديل فى السوق
معانا فى المنتدى اخ فاضل كان كاتب شكوى إنه لما دخل موقع ديل لتسجيل اللاب اللى لسه شاريه وجد سيريال اللاب قد سبق تسجيله قبل كده وضمانه منتهى
أظن إن موضوع الكرتونه بتكون نفس الشكل لكن بدون ستيكر ضمان الوكيل BDL - هذا الكلام مذكور فى المقال ايضا
الحل الوحيد إنك إذا إضطريت تشتريه إنك تقوم بالدخول لموقع ديل وتدخل سيريال اللاب للتأكد من سريان الضمان وعدم وجود سابقه لتسجيله وكل ده وإنت فى المحل قبل ما تخرج منه علشان يبقى على عينك يا تاجر بالاضافه للتاكد من وجود ستيكر الوكيل على كرتونة اللاب

نانسي احمد
01-01-2012, 20:36
موضوع متكرر الشكوى منه وخاصة اجهزة الديل ويمكن ده يكون فعلا السبب فى التفاوت الكبير فى اسعار لابات الديل فى السوق
معانا فى المنتدى اخ فاضل كان كاتب شكوى إنه لما دخل موقع ديل لتسجيل اللاب اللى لسه شاريه وجد سيريال اللاب قد سبق تسجيله قبل كده وضمانه منتهى
أظن إن موضوع الكرتونه بتكون نفس الشكل لكن بدون ستيكر ضمان الوكيل BDL - هذا الكلام مذكور فى المقال ايضا
الحل الوحيد إنك إذا إضطريت تشتريه إنك تقوم بالدخول لموقع ديل وتدخل سيريال اللاب للتأكد من سريان الضمان وعدم وجود سابقه لتسجيله وكل ده وإنت فى المحل قبل ما تخرج منه علشان يبقى على عينك يا تاجر بالاضافه للتاكد من وجود ستيكر الوكيل على كرتونة اللاب

اولا انا باشكرك جدا جدا على افادتك ليا بس ازاي اعرف ان الجهاز اللي اشتريته ا ذا كان متسجل قبل كده من موقع الديل ولا لا؟؟؟
انا باسمع ان في اجهزه بضمان كويست دي ضمانها كويس برضه ولا ايه ؟؟؟
ولو دخلت السيريال ولقيت فترة الضمان شهرين او تلاته بالكتير المفروض اشتريه ولا لا؟؟؟
انا على فكره البلد اللي انا فيها فيها محل لاب توبات بيقول انه وكيل لشركة ديل الكلام ده ممكن يكون فيه نصب برضو؟؟؟
وانا لو دخلت السيريال نمبر و لقيت للجهاز فترة ضمان كويسه و مش متسجل قبل كد ه من موقع ديل بس الكرتونه مفيش عليها استكر للوكيل المفروض اشتري الجهاز ولا لاْ
اتمنى ان في حد يفيدني لان ماعنديش خبره في الموضوع ده و للاسف مش لاقيه حد يفيدني و اعذروني على كتر الاسئله

نانسي احمد
01-01-2012, 20:38

اولا انا باشكرك جدا جدا على افادتك ليا بس ازاي اعرف ان الجهاز اللي اشتريته ا ذا كان متسجل قبل كده من موقع الديل ولا لا؟؟؟
انا باسمع ان في اجهزه بضمان كويست دي ضمانها كويس برضه ولا ايه ؟؟؟
ولو دخلت السيريال ولقيت فترة الضمان شهرين او تلاته بالكتير المفروض اشتريه ولا لا؟؟؟
انا على فكره البلد اللي انا فيها فيها محل لاب توبات بيقول انه وكيل لشركة ديل الكلام ده ممكن يكون فيه نصب برضو؟؟؟
وانا لو دخلت السيريال نمبر و لقيت للجهاز فترة ضمان كويسه و مش متسجل قبل كد ه من موقع ديل بس الكرتونه مفيش عليها استكر للوكيل المفروض اشتري الجهاز ولا لاْ
اتمنى يا جماعه ان في حد يفيدني لان ماعنديش خبره في الموضوع ده و للاسف مش لاقيه حد يفيدني و اعذروني على كتر الاسئله و شكرا

Ĩ ф И_ Ĥ Ξ λ Я Ŧ £
01-01-2012, 22:03
السلام عليكم

انا أعرف أذا كان الاب توب refurbished يكون مكتوب عليه من على الكرتونة نفسها
ولكن أنا أنصح ان تشتري من موزع معتمد للأجهزة المحمولة وعليه ضمان سنة على الأقل .تأكد من أن الجهاز لم يفتح ومازال بختم الشركة المنتجة .

وبتوفيق :)

نانسي احمد
02-01-2012, 23:13
السلام عليكم

انا أعرف أذا كان الاب توب refurbished يكون مكتوب عليه من على الكرتونة نفسها
ولكن أنا أنصح ان تشتري من موزع معتمد للأجهزة المحمولة وعليه ضمان سنة على الأقل .

تأكد من أن الجهاز لم يفتح ومازال بختم الشركة المنتجة .

وبتوفيق :)

باشكركم يا جماعه على ردكم و اهتمامكم و افادتكم ليا الف شكر جزاكم الله كل خير:o:o:o