المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استشاره: كيفية عمل documentation باحتراف؟؟

Eng.AhmedAmin
05-01-2012, 16:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

كنت عايز اسأل هل في كورس معين او طريقه
لاحتراف عمل documentation للشبكه؟؟
لانها كانت مواضيع فرعيه في ال CCNP

فهل في شهاده تدور حول الموضوع ده في cisco
وان لم يكن
فاتمنى النصيحه والتوجيه الى الطريق السليم لها

شكرا
احمد القلش

Eng\M.said
05-01-2012, 19:59

اخى الكريم فى Path كامل فى سيسكو يختص بالوضوع ده وهو عالم Design ابتداء من CCNA Design الى CCIE Design

Eng.AhmedAmin
05-01-2012, 20:46
تسلم جدا يا بشمهندس
ربنا يكرمك

mezomora123
06-01-2012, 13:33
كورس CCDA هوا اللى هيرد على كل الاستفسارات دى..
أما بقى فى ال production Network انت بتعمل Documentation براحتك
بمعنى أخر..
ال Methodology فى الموضوع دا كتييييره...وكل طريقة وليها نهج خاص ووجهة نظر مختلفة عن الأخرى..
ولاافضل فى هذا الموضوع..انك تكون ملم وقارىء عن هذه الطرق..وتعمل ما بينهم Mix حسب احتياجك فى ال Network وحسب ال Changes وال config اللى بتعملها فى ال Network
وهناك عامل مهم جداً قد يغنيك عن كل التعب...وهو عامل عدد ال admins اللى بيعملوا Changes فى ال Network
ومن فترة ليست بالطويلة...كان فى Network ....هيا مش Network ...هيا Enterprise كبيييرة....وليها 9-Branches
كل ال Network دى ليها Admin واحد بس...بس عامل Delegation ل Technical Support فى كل Branch على AAA Server وكل واحد له Privilege معينة..كلهم Show بس..أو Write على حاجات بسيطة جداً
....بسيطة جداً....وبيستخدم أسلوب ال Reports فى ال Network
يعنى كل واحد عمل حاجة...لاحظ حاجة..عمل Show لحاجة من غير ما يبقى فى أى تغيير يكتب الكلام دا فى ال Report ويكتب قدامه انه عمل Show أو Check لكذا..وان كان كل حاجة Normal-Base
وهوا بيستلم ال Reports دى كلها ويعملها Archiving وكام حاجة كده ليها....كان System عاجبنى جدااااااا جدااااا ويتميز بالبساطة والسهولة.
والمهندس دا كان معاه CCDP ومعاه CCVP كمان....فبقوله هوا انت مقرأتش أى حاجة عن ال Documentation خالص..لا فى منهج A ولا P
حلفلى ان ال Network لما بيحصل فيها مشكلة أو فى Branch أو Client بيقع بس..أو مش بيلاقى connectivity مش بياخد أكتر من 2 Min وترجع كل حاجة زى ما كانت.
هناك أساليب كثيييييرة ومختلفة...لكن الأهم هو ما يجعل من الشبكة أفضل ما تكون....وعندنا عيب كبييير أووى وهى حاجة اسمها عقدة الخواجة
دى حاجة بنقلها فى مصر هنا...ومعناها ان أحنا دايماً بنسلم بكل حاجة الأجنبى يقولها وكأنها قرأن...خطأ..وبنعتبر ان دا أفضل حاجة وغير اللى هما بيقولوه مش صح..لأ طبعاً
لازم يكون ليك رأى..ونهج خاص...وتبحث فيه..وتدور..وتشوفه صح ولا خطأ..وممكن اللى انت وصلت له دا أحسن من اللى فى الكتب والمراجع كلها...ودا لأن ان انت مقتنع وواثق ان انت بتبحث ان أنت أفضل
وان اتيحت لك الفرصة ستكون أفضل من كده كمان...

Eng.AhmedAmin
06-01-2012, 14:33
شكرا لردك الرائع يا بشمهندس
وانا كنت زكرت ال AAA في ال ccna security

ولكن كمان ال AAA هيحتاج يتعمله documintation
لانه ممكن يحصل فيه مشكله من مستخدمينه
ويجي محمد يقولك انا مش بعرف اعمل غير show
وهو في الاصل مفروض يعرف يعمل configuration

وكمان جيرمي قال :-) خواجه اهو برضو :-)
انه كان زي البشمهندس صحبك

ولكن من فتره قصيره جدا غير طرقته وعرف انه لازم يعمل documintation